Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - TEPLO Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život v zimní přírodě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.26
Advertisements

Tundry a polární oblasti
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Stavba rostliny, životní podmínky a význam rostlin ICT2_1/28
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Přírodopis – Společenstva organismů a populace Anotace: Tato prezentace slouží jako učební materiál pro seznámení s pojmy společenstvo organismů, biodiverzita.
AnotacePrezentace k finanční gramotnosti. RPSN – roční procentuální sazba nákladů - základní informace. AutorČekalová Sylva JazykČeština Očekávaný výstupZnát.
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou měny EURO AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup Vyjasnění pojmů k finanční.
Anotace Prezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou měny členských států EU AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup Vyjasnění.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - SVĚTLO Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Výchova k občanství RODINA
Anotace Finanční gramotnost –Kvíz Hospodaření s penězi na svačinu AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup Hospodaření s kapesným na svačinu.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a životní prostředí Zdroje energie III. Alternativní zdroje 2/2 Anotace: Prezentace slouží jako.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
AnotacePrezentace k procvičení čtení s porozuměním a k rozvoji přírodovědných vědomostí o vodních plochách a zvířatech žijících u nich. AutorMgr. Zdeňka.
Anotace – Lichokopytníci - nosorožec, slon Anotace - Pracovní list k procvičení plynulého čtení s porozuměním, schopnosti k zapamatování si podrobností,
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
Anotace Prezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení se s bezhotovostním platebním stykem AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup Vyjasnění.
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstupZákladní orientace v nejčastěji využívaných druzích.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Čekalová Sylva. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
PŘÍRODOPIS HOUBY - TEST Anotace: Prezentace je doplňkovým výukovým materiálem k učivu o houbách. Slouží k procvičení poznávání základních zástupců hub,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
AnotacePrezentace k finanční gramotnosti. Exekuce – základní informace AutorČekalová Sylva JazykČeština Očekávaný výstupSeznámit se s pojmem exekuce. Získat.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
SPOLEČENSTVO LESA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou měny EURO AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup Vyjasnění pojmů k finanční.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a problémy životního prostředí EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - Voda Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - Vzduch Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a životní prostředí Zdroje energie II. Alternativní zdroje 1/2 Anotace: Prezentace slouží jako.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová Jazyk : Čeština Očekávaný výstup : Poznávání přírodních.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou českých bankovek a s ochrannými znaky bankovek Autor Čekalová Sylva ( Autor ) Jazyk.
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Anotace – Kočkovité šelmy Anotace - Pracovní list k procvičení plynulého čtení s porozuměním, schopnosti k zapamatování si podrobností na základě odpovědí.
Přírodopis – Vesmír Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k učivu o vesmíru. Jsou zde uvedené základní vlastnosti planet sluneční soustavy včetně.
Přírodní vědy DUM 2 SPOLEČENSTVA ORGANISMŮ A POPULACE
Anotace Prezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou českých mincí Autor Čekalová Sylva Jazyk Čeština Očekávaný výstup Vyjasnění pojmů.
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
ŽIVOT VČEL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN.
Přírodní vědy DUM 17 Základní podmínky života VODA
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda II. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
Přírodní vědy DUM 21 Základní podmínky života PŮDA I.
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA -prezentace
Přírodní vědy DUM 22 Základní podmínky života PŮDA II.
PŮDA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
VOLBY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
PŘEDVOLEBNÍ KAMPAŇ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Abiotický faktor teplo
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU – SLOŽKY STÁTNÍ MOCI
Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Rostliny - význam a jejich dělení.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - TEPLO Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní podmínky života či učivu o neživé přírodě. Jejím obsahem je učivo o teplu, jeho významu a vlivu na rostliny, živočichy a člověka doplněné obrázky a praktickými příklady. Na konci je několik otázek k zopakování učiva. Autor:Mgr. Lenka Knotková Jazyk:Čeština Očekávaný výstup: Informovanost o teplu jako jedné ze základních životních podmínek, jeho významu a účinku.Procvičení čtenářské gramotnosti. Speciální vzdělávací potřeby: PC Klíčová slova: podmínky – život – teplo – stupeň C Druh učebního materiálu: prezentace Druh interaktivity:Aktivita Cílová skupina:Žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání speciální – druhý stupeň Typická věková skupina: let Celková velikost: 4,36 MB

Průřezové téma Enviromentální výchova Základní podmínky života Teplo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

ZÁKLADNÍ PODMÍNKY ŽIVOTA Každý organismus na planetě Zemi (bakterie, mech, bylina, strom, zvíře, člověk) potřebuje určité podmínky, aby mohl dýchat, růst, přijímat potravu, rozmnožovat se a spokojeně žít. Základní podmínky života jsou: 1. SVĚTLO (sluneční záření) 2. TEPLO 3. VZDUCH 4. VODA 5. MINERÁLNÍ LÁTKY 6. PŮDA

2.TEPLO Zdroje tepla: 1. sluneční záření – největší zdroj tepla. Zajišťuje ho infračervené záření. 2. teplo přijaté z okolí – např. had na vyhřátém kameni. 3. teplo, které vzniká při dýchání (když si chceme v zimě zahřát ruce, dýcháme si na ně)

Vliv tepla: Vyšší teploty urychlují biologické procesy (růst rostlin, dozrávání ovoce, trávení potravy, atd.). Nižší teploty zpomalují biologické procesy (když je chladno, ovoce i zelenina roste pomaleji, rodí se méně mláďat, některá zvířata jsou menší).

Teplo měříme teploměrem. Jednotkou tepla je stupeň Celsia (stupeň C). Nejlepší teplota pro organismy je 15 – 30 stupňů C. Bakterie snesou velmi vysokou teplotu – až 80 stupňů C.

Zajímavosti : 1 hodinu, aniž by zmrzli vydrží: nahý člověk při teplotě -1 stupeň C potkan při teplotě – 25 stupňů C vrabec při teplotě – 30 stupňů C kur domácí (slepice) při teplotě - 50 stupňů C liška polární při teplotě - 80 stupňů C

Vliv tepla na rostliny: ovlivňuje klíčení semen, kvetení, zrání plodů, opadávání listů když je velké teplo – rostliny odpařují listy více vody a tím se ochlazují některé rostliny mají lesklé listy, aby mohly odrážet sluneční záření kaktusy a sukulenty na poušti jsou přizpůsobené teplotám až 80 stupňů C při nízké teplotě rostlinám opadávají listy

Vliv tepla na živočichy: Živočichy dělíme na: studenokrevné teplokrevné

Studenokrevní živočichové Teplota jejich těla závisí na teplotě okolí. Když je teplo - rychle se pohybují, loví, tráví, rozmnožují se, snáší vajíčka. Když je chladno – pohybují se pomalu, někdy úplně ztuhnou, zalézají do úkrytů, neloví a nerozmnožují se. Studenokrevnými živočichy jsou plazi a obojživelníci.

Teplokrevní živočichové Vytvářejí si vlastní teplo. Jsou dobře chráněni před únikem tepla (srst,peří). Teplotu si udrží i při změně teploty okolí. Savci mají tělesnou teplotu 36 – 37 stupňů C, ptáci 39 – 40 stupňů C. Některá zvířata při poklesu teploty upadají do zimního spánku (ježek, medvěd, netopýr).

Zvířata stejného druhu, které žijí v nízkých teplotách, mají světlejší barvu (např. liška obecná – liška polární) Zvířata stejného druhu jsou v nízkých teplotách větší, v teplých oblastech mají menší tělo a velké končetiny (např. medvěd hnědý – lední medvěd).

Když je teplo, teplomilní živočichové: loví rozmnožují se stěhují se Když je zima: loví méně mají méně potomků

Teplo a člověk Člověk je teplokrevný živočich. Není plně závislí na teplu ze slunečního záření. V zimě topí, v létě využívá klimatizaci. Při velkém horku může mít člověk spálenou kůži, úpal či úžeh. Při velké zimě může mít omrzliny. Oblékejte se přiměřeně venkovní teplotě!!!

Zamysli se: 1. Jaké jsou 3 zdroje tepla? 2. Který zdroj tepla je největší? 3. Čím měříme teplotu a v jakých jednotkách? 4. Jak teplo působí na rostliny? 5. Co se stane s rostlinami při nízké teplotě? 6. Které rostliny vydrží velmi vysoké teploty? 7. Jak dělíme živočichy dle způsobu udržování tělesné teploty? 8. Jaké znáš studenokrevné živočichy? 9. Co dělají studenokrevní živočichové, když je chladno? 10.Jaká znáš teplokrevná zvířata? (alespoň 3) 11. Jak si člověk vyrábí teplo?

Zdroje: Klipart DŽULLI. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. AVISHAI, Ellie. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. CANCALOSI, John. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. PETRIČKOVÁ, Emília. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. ALEX. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:.