Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). Průvodce CR a skupiny návštěvníků
Pozorování a hodnocení návštěvníků CR metoda pozorování: – záměrné vnímání účastníků – získání informací o jednotlivých členech skupiny sledování: – držení těla – úprava zevnějšku – oblečení – výraz tváře – oblečení
Turisté Turisté pod Eiffelovou věží – Paříž Turisté na Karlově mostě – Praha
Styl práce průvodce CR podle přístupu k návštěvníkům autokratický přístup: negativní typ průvodce průvodce: – rozhoduje sám – neumožňuje spoluúčast kolektivu – nezajímá se o názory klientů – distancuje se od návštěvníků – je panovačný
Styl práce průvodce CR podle přístupu k návštěvníkům liberální přístup způsobuje dezorganizaci a chaos průvodce – nespolupracuje se skupinou – kontakt se skupinou pouze při zajišťování závazného programu – nechává skupině úplnou volnost – nestačí na práci průvodce – má minimální podíl na úspěchu zájezdu
Styl práce průvodce CR podle přístupu k návštěvníkům demokratický přístup: průvodce: – spolupracuje se skupinou – respektuje názory a náměty klientů – využívá motivaci – kázeň skupiny – dosáhne podřízení zájmů členů zájmům skupiny
Průvodce ve vztahu s klienty nesmí projevovat nadřazenost spolupracuje se všemi členy skupiny, vytváří přátelskou atmosféru nebrání vzniku menších skupin (4–6 členů), které lidé upřednostňují menší skupiny ulehčují průvodci práci
Skupiny návštěvníků CR
Dělení skupin návštěvníků CR podle vzniku formální skupiny: – vznik za nějakým účelem – platí v nich pravidla – kompaktní – neosobní charakter – pracoviště, školy – pro práci průvodce lepší skupina z jednoho podniku, ale nebezpečí „ponorkové nemoci“
Dělení skupin návštěvníků CR podle vzniku smíšené: – z jednotlivců přihlášených na zájezd – vysoký stupeň anonymity – někteří účastníci ztrácejí zábrany – přístup průvodce k účastníkům, kteří ztrácejí zábrany: diferencovaný a individuální, snaha o zmírnění jejich negativního vlivu na ostatní
Dělení skupin návštěvníků CR podle vzniku neformální: – spontánní vznik na základě zájmových, citových vazeb – vznik při zájezdech zaměřených na turistiku a na aktivní využívání volného času – emocionální, společenské, kulturní zážitky
Kontrolní otázky: Jaký přístup k návštěvníkům uplatňuje negativní typ průvodce? autokratický přístup Co způsobuje ve skupině liberální přístup průvodce? dezorganizaci a chaos Jaký přístup průvodce ke skupině je nejvhodnější? demokratický
Jak se dělí skupiny návštěvníků podle vzniku? formální, neformální, smíšené Jakou metodu užívá průvodce pro získání informací o jednotlivých členech skupiny? metodu pozorování
Zdroje: ORIEŠKA, J. Metodika činnosti průvodce cestovního ruchu. 6. přepracované a doplněné vydání. Praha: Idea servis, ISBN LASZAY, Björn. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: C3%BCcke.jpg MOONSOLEIL. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: FUNDACIOESPLAIGIRONA. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: ci%C3%B3_Esplai_Girona.JPG?uselang=cs
JOXEMAI. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: uselang=cs BÖHRINGER. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: KRIPLOZOIK. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: