Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3465.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dělitelnost přirozených čísel
Advertisements

Matematika a její aplikace
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_15 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Dělitelnost přirozených čísel
Největší společný dělitel
Dělitelnost přirozených čísel
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Nejmenší společný násobek – teorie a procvičování
AUTOR: Martina Dostálová
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_14 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Opakování na 3.písmenou práci 6.ročník
Znaky dělitelnosti – teorie
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DĚLITELNOST Ročník: 6. Předmět: Matematika Autor: Mgr. Dana Kalousková ZŠ T. G. Masaryka Hodkovice n.M ZŠ T. G. Masaryka Hodkovice n.M Klíčová slova: znaky.
Slovní úlohy Dělitelnost
ČÍSELNÉ OBORY 04 Dělitel a násobek MěSOŠ Klobouky u Brna.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek 6. třída.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_066.MAT.01 Největší společný dělitel, nejmenší společný.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika.
Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2012 Ročník: 6. Tematická oblast: Matematická dovednost Téma: Společný dělitel.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
AZ KVÍZ Dělitelnost Spustit hru Pravidla hry
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva: Dělitelnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona č.: III/2 Sada č.: 2 Datum vytvoření: Datum ověření: Pro ročník: šestý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 1.8 – 1.14 Množiny, slovní úlohy, dělitelnost N čísel Název sady: Matematika.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
Dělitelnost – slovní úlohy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělitelnost přirozených čísel
1. Co mají společného násobky těchto čísel?
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_104_M6
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN
Dělitelnost přirozených čísel
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Martina Dostálová
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 6
Rozklad na prvočinitele
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Dělitelnost - test 6. třída.
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Jana Učňová Tematický okruh: Název: EU OPVK VY_32_INOVACE_10_SPOLEČNÝ_NÁSOBEK Vytvořeno: -březen 2014 Anotace: -tato prezentace slouží žákům k seznámení s učivem společný násobek, pojmem samotným, procvičování na příkladech; doporučuji tento materiál k úvodu do látky, procvičování, nebo domácí samostatné přípravě žáků Zdroj: HERMAN. Matematika: dělitelnost. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2003, 100 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN TAIŠL, VOJÁČEK. Aritmetika pro sedmý ročník. 12. vyd. Praha: SPN, 1975, 150 s. Učebnice pro základní devítileté školy (SPN). ISBN

Malé opakování na začátek Co je násobek čísla? Která čísla jsou zároveň násobky čísel 4 a 6? Pokud dělení a : b vyjde beze zbytku, je číslo a násobkem čísla b. Pokud toto dělení vyjde se zbytkem, není číslo a násobkem čísla b Vidíme, že čísla 12, 24 a 26 jsou zároveň násobky čísel 4 a 6. Tyto násobky nazýváme SPOLEČNÉ.

Teorie – Společný násobek? Společný násobek dvou nebo více čísel je takové číslo, které je násobkem každého z těchto čísel. Nejmenší společný násobek dvou nebo více čísel je číslo, které je ze společných násobků těchto čísel nejmenší.

Matematická symbolika - označení Jak budeme nejmenší společný násobek hledat? U menších čísel hledáme tak, že si vypíšeme násobky čísla největšího z daných čísel a sledujeme, zda je některý z nich rovněž násobkem čísel dalších. U větších čísel použijeme rozklad čísel na prvočinitele. Nejmenší společný násobek budeme zapisovat malým písmenem n (zastupuje nejmenší číslo). n (4, 6) = 12 Znamená, že nejmenší společný násobek čísel 4 a 6 je číslo 12. Vzpomínáte si na rozklad na prvočinitele? Cvičně si rozložte číslo 84.

Určete zpaměti: n (4, 5) = n (7, 4) = n (5, 9) =n (6, 10) = n (5, 6) = n (4, 8) = n (3, 7) =n ( 4, 9) = n (2, 3, 6) =n (3, 4, 7) =

Cvičení 1. Zjistěte n (28, 32). 2. Určete n (60, 84). 3. Pokuste se najít n (12, 14, 20). 4. Najděte n (16, 48, 64).

Cvičení - řešení Příklad 1: Zjistěte n (28, 32). 28 = = = = = = n(28, 32) = = 224 n (28, 32) = 224

Příklad 2: Určete n (60, 84). 60 = = = = = = n(60, 84) = = 420 n (60, 84) = 420

Příklad 4: Pokuste se najít n (12, 14, 20). 12 = 2. 6 = = = = n (12, 14, 20) = = 420 n (12, 14, 20) = 420

Příklad 3: Najděte n (16, 48, 64). 16 = 2. 8 = = = = = = = = = = = n(16, 48, 64) = = 192 n (16, 48, 64) = 192

Příklady k ověření znalostí 1. Kolik žáků ze třídy jelo na výlet, víte-li, že během výletu soutěžili ve tříčlenných, pětičlenných a šestičlenných družstvech, a každý se zapojil do všech soutěží? 2. Sud lze naplnit právě dvoulitrovou odměrkou, ale také odměrkou na 3l, 5l, 7l a 10l. Jaký nejmenší objem může mít tento sud? 3. Ze společné konečné stanice tramvaje vyjíždí každých 5 minut vůz trati č.1, každých 7 minut vůz trati č.2. V 6 hodin ráno vyjely vozy obou tratí současně. V kterých okamžicích mezi 6. a 9. hodinou vyjíždějí zase současně vozy obou tratí? 4. Napište libovolné trojciferné číslo. Týmiž číslicemi, avšak v opačném pořadí, napište další trojciferné číslo. Odečtete-li menší číslo od většího, dostanete číslo dělitelné devíti. Přesvědčte se o tom. Jak je to možné?

Nejmenší společný násobek skupiny čísel je součin prvočinitelů vybraných z rozkladů jednotlivých čísel. Abychom zjistili, kolikrát se které prvočíslo v tomto součinu bude vyskytovat, určíme, kolikrát se vyskytuje v jednotlivých rozkladech. Z těchto počtů vybereme největší a tolikrát toto prvočíslo zahrneme do výsledného součinu.