Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Definiční obor lomeného výrazu – podmínky, kdy má lomený výraz smysl
Advertisements

Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Společný dělitel, největší společný dělitel (D)
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
Dělitelnost přirozených čísel
Nejmenší společný násobek
DĚLITELNOST Prvočísla Dělitel Násobek Znaky dělitelnosti Čísla složená.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_11 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
VY_42_INOVACE_386_NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK, NEJVĚTŠÍ SPOLEČNÝ DĚLITEL
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_14 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL ZÁKLADNÍ POJMY. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
VY_42_INOVACE_384_PRVOČÍSLA Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2011 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Rozklad čísel na prvočísla
Prvočísla, čísla složená, rozklad na součin prvočísel
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:3. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Násobení a dělení autor.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:3. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Násobení a dělení autor.
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Společný dělitel čísel (SD)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Společný násobek čísel (SN)
ČÍSELNÉ OBORY 03 Prvočíslo a číslo složené MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 04 Dělitel a násobek MěSOŠ Klobouky u Brna.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_13 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek 6. třída.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_066.MAT.01 Největší společný dělitel, nejmenší společný.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2012 Ročník: 6. Tematická oblast: Matematická dovednost Téma: Společný dělitel.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
3.4 ROZKLAD MNOHOČLENŮ Mgr. Petra Toboříková. Rozklad mnohočlenů = místo jednoho mnohočlenu zapíšeme výraz jako součin několika mnohočlenů Vytýkání (před.
AZ KVÍZ Dělitelnost Spustit hru Pravidla hry
Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona č.: III/2 Sada č.: 2 Datum vytvoření: Datum ověření: Pro ročník: šestý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Martina Dostálová
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 6
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Rozklad na prvočinitele
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Čísla soudělná a nesoudělná Společný dělitel
DĚLENÍ ČÍSLEM 3 Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Základní škola Čelákovice
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Období vytvoření DUM: Leden 2013

Anotace: Učební pomůcka slouží jako podpora výkladu největšího společného dělitele a nejmenšího společného násobku Jazyk: Český Očekávaný výstup: Osvojení pojmů dělitel, násobek, určení největšího společného dělitele a nejmenšího společného násobku, pochopení probírané látky. Ročník: 6. Druh učebního materiálu: Prezentace

RACIONÁLNÍ ČÍSLA Největší společný dělitel a nejmenší společný násobek

PRVOČÍSLA Prvočísla jsou čísla, která mají pouze dva dělitele – 1 a sebe samo Prvočísel je nekonečně mnoho Mezi prvočísla patří: 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29, 31, 37, 41, 43, 47, 53, 59, 61, 67, 71, 73, 79, 83, 89, 97,……. Najdi nejmenší a největší trojciferné prvočíslo

ČÍSLO SLOŽENÉ Číslo složené je číslo, které má více než dva dělitele Složených čísel je nekonečně mnoho Mezi složená čísla patří: 4, 6, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28,…… Složené číslo se dá rozložit na součin prvočísel Např.: 12 = 2 * 6 = 2 * 2 * 3 27 = 3 * 9 = 3 * 3 * 3

SPOLEČNÍ DĚLITELÉ Hledáme společného dělitele čísel 12 a 15 Číslo 12 má dělitele: 1, 2, 3, 4, 6, 12 Číslo 15 má dělitele: 1, 3, 5, 15 Společný dělitel obou čísel je 3 Zapisujeme: D(12,15) = 3

NEJVĚTŠÍ SPOLEČNÝ DĚLITEL Největšího společného dělitele čísel určíme tak, že čísla rozložíme na součin prvočísel a vynásobíme mezi sebou všechny společné prvočinitele. Např.: D(18,30) 18 = 2 * 9 = 2 * 3 * 3 30 = 2 * 15 = 2 * 3 * 5 D(18, 30) = 2 * 3 = 6

ČÍSLA SOUDĚLNÁ A NESOUDĚLNÁ Nesoudělná čísla jsou taková, jejichž největším společným dělitelem je pouze číslo 1 Soudělná čísla jsou taková, jejichž největším společným dělitelem je číslo větší než 1 Např.: čísla 15 a 22 jsou nesoudělná 15 = 3 * 5 22 = 2 * 11 D(15,22) = 1 čísla 15 a 18 jsou soudělná 15 = 3 * 5 18 = 2 * 9 = 2 * 3 * 3 D(15,18) = 3

SPOLEČNÝ NÁSOBEK Hledáme společné násobky čísel 12 a 15 Násobky čísla 12: 12, 24, 36, 48, 60, 72,… Násobky čísla 15: 15, 30, 45, 60, 75, 90,… Číslo 60 je společným násobkem čísel 12 a 15 Jaký bude další společný násobek?

NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK Nejmenší společný násobek čísel určíme takto: 1) u nesoudělných čísel je nejmenší společný násobek jejich součin – n(5,7) = 35 2) jestliže je jedno číslo dělitelem druhého, je nejmenší společný násobek větší z těchto čísel – n(4,12) = 12 3) u soudělných čísel rozložíme čísla na součin prvočísel a nejmenší společný násobek se rovná součinu všech různých prvočinitelů – n(10,14) 10 = 2 * 5 14 = 2 * 7 n(10,14) = 2 * 5 * 7 = 70

Procvičování Rozlož čísla na součin prvočísel: 26, 48, 105, 240, 350 Urči: D(36,84), D(150,210) Urči: n(8,21), n(20,180), n(45,75)

Zdroj: Uvedené texty a zadání jsou dílem autorky.