MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Advertisements

Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Největší společný dělitel
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
MATEMATIKA Kombinatorické pravidlo součinu Příklady.
MATEMATIKA Variace.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
MATEMATIKA Planimetrie - úvod.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_14 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
MATEMATIKA Úhel a jeho velikost.
Užití goniometrických funkcí
Obvody a obsahy rovinných obrazců
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Části kruhu – jejich obvody a obsahy
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Společný dělitel čísel (SD)
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek 6. třída.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_066.MAT.01 Největší společný dělitel, nejmenší společný.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika.
Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2012 Ročník: 6. Tematická oblast: Matematická dovednost Téma: Společný dělitel.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
MATEMATIKA Lineární rovnice ve slovních úlohách I.
MATEMATIKA Úměra přímá a nepřímá - slovní úlohy řešené trojčlenkou.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 1.8 – 1.14 Množiny, slovní úlohy, dělitelnost N čísel Název sady: Matematika.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MATEMATIKA Zlomky úpravy a porovnávání zlomků. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
MATEMATIKA Mocniny s celým mocnitelem. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
1. Co mají společného násobky těchto čísel?
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Druhá mocnina dvojčlenu a rozdíl druhých mocnin
Kvadratické rovnice - procvičování
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Martina Dostálová
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
MATEMATIKA Odchylka přímek a rovin 1.
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mocniny s přirozeným mocnitelem
MATEMATIKA Poměr, úměra.
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 1.
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
Mocniny s přirozeným mocnitelem
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
MATEMATIKA Desetinná čísla.
Dělitelnost - test 6. třída.
Početní operace se složenými zlomky
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
Podobnost trojúhelníků
Transkript prezentace:

MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek

Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: III _Operace_s_realnymi_cisly Autor: Mgr. Jitka Vyhlídalová Tematický okruh: Matematika Ročník: I. Datum tvorby: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Vyhlídalová

Při určování největšího společného dělitele a nejmenšího společného násobku budeme vycházet z pojmů společný dělitel a společný násobek. Společný dělitel čísel a, b je číslo, které dělí obě čísla beze zbytku. Společný násobek čísel a, b je číslo, které je oběma čísly dělitelné. Př.: Vyjmenujte všechny společné dělitele čísel 8 a 12, určete příklad společného násobku čísel 8 a 12, kolik existuje společných násobků těchto čísel? Společné dělitele čísel 8 a 12:1, 2, 4 Společné násobky čísel 8 a 12: např. 24, 48, …….. Společných násobků čísel existuje nekonečně mnoho.

Největší společný dělitel čísel a, b je největší ze všech společných dělitelů těchto čísel. Budeme ho označovat D(a, b) Největší společný dělitel dvou nebo více čísel určíme tak, že z prvočíselných rozkladů vybereme prvočísla, která se vyskytují v každém rozkladu alespoň jednou, a to s nejnižší mocninou, ve které se prvočíslo v rozkladech vyskytuje. Tato prvočísla potom mezi sebou vynásobíme. Př.: Určete největší společný dělitel čísel 60 a 72.

Př.: Uveďte příklad: a) dvou čísel, jejichž největší společný dělitel je číslo 4 b) dvou čísel, jejichž největší společný dělitel je liché prvočíslo c) alespoň dvou společných dělitelů čísel 18 a 60 d) dvou čísel, jejichž největší společný dělitel se rovná jednomu z těchto čísel např.: 4 a 8, 4 a 12, 8 a 12, ….. např. : 6 a 9, 5 a 15, 7 a 21, …. 1,2,3,6, např.: 10 a 20, 16 a 32,…..

Př.: Rozhodněte, zda je pravda: a)Největšího společného dělitele má každá dvojice přirozených čísel. b) Pro každou dvojici přirozených čísel existuje jeden největší společný dělitel. c) Největší společný dělitel čísel je menší z nich. d) Prvočíslo je největším společným dělitelem dvou čísel, pokud dělí jedno z nich. NE ANO NE

Př.: Pomocí rozkladu na součin prvočísel určete největšího společného dělitel čísel: a) 924 a 198b) 120 a = 198 = D(924,198) = = 168 = D(120,168)=

Poznatky o společném děliteli můžeme využít při řešení slovních úloh Př.: Nádražím projížděly tři vlaky. V prvním vlaku bylo 462 cestujících, ve druhém 588 cestujících a ve třetím 630 cestujících. Všechny vagony byly plně obsazeny největším možným, avšak stejným počtem cestujících. Kolik cestujících bylo v každém vagonu a kolik vagonů měl který z vlaků? Počet cestujících ve vagonu…………...x, x je D(462,588,630) V každém vagonu bylo 42 cestujících, první vlak měl 11 vagonů, druhý 14 a třetí 15.

Nejmenší společný násobek čísel a, b je nejmenší ze všech společných násobků těchto čísel. Budeme ho označovat n(a, b) Nejmenší společný násobek dvou nebo více čísel určíme tak, že z prvočíselných rozkladů vybereme prvočísla, která se vyskytují alespoň v jednom rozkladu, a to s nejvyšší mocninou, ve které se prvočíslo v rozkladech vyskytuje. Tato prvočísla potom mezi sebou vynásobíme. Př.: Určete nejmenší společný násobek čísel 60 a 72.

Př.: Rozhodněte, zda je pravda: a) Společný násobek dvou lichých čísel je vždy liché číslo. b) Součin dvou čísel je vždy společným násobkem těchto dvou čísel. c) Každá dvojice čísel má právě jeden nejmenší společný násobek. d) Součin dvou čísel je vždy nejmenším společným násobkem těchto dvou čísel. NE ANO NE

Př.: Vyberte přirozené číslo tak, aby platilo tvrzení:

Př.: Pomocí rozkladu na součin prvočísel určete nejmenší společný násobek čísel:

Poznatky o společném násobku opět můžeme využít při řešení úloh z praxe. Př.: V přírodní rezervaci na Islandu je gejzír a sopka. Gejzír vytryskne pravidelně každých 18 dní, ze sopky stoupají oblaka dýmu každých 40 dní. Kolikrát v průběhu 9000 dní nastane situace, kdy můžeme oba tyto přírodní úkazy pozorovat v jeden den? Společná aktivita po x dnech Oba přírodní úkazy můžeme v průběhu dní pozorovat současně 25 krát.

Anotace: Tato prezentace slouží k procvičení a upevnění dovedností určování největšího společného dělitele a nejmenšího společného násobku. Žák využívá poznatky i při řešení úloh z praxe. Použité zdroje: doc. RNDr. Emil Calda, CSc.: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU, 1. díl, 1. vydání 2002, Prometheus, ISBN Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Vyhlídalová RNDr. Peter Krupka, Ph.D.: Matematika pro střední školy – 1. díl, 1. vydání 2012, DIDAKTIS, ISBN