UR10 stejnosměrný rychlovypínač pro kolejová vozidla
Co bylo důvodem konstrukce rychlovypínače UR10? UR6 (již 30 let) a UR15 (7 let) chrání elektrické obvody metra i lehkých kolejových vozidel po celém světě V současnosti narůstá dopravní zatížení, hustota provozu a frekvence na zastávkách, tzn. zrychlení a rychlost vozidel; rekuperace Rychlovypínač – vyšší průměrný proud, vzrůst proudového přetížení a počtů vypnutí
UR10 – konstrukce prověřená na UR6 a UR15 UR10 je kombinací součástí a podsestav, jejichž funkčnost a spolehlivost byla již prověřena na typech UR6 / UR15 Kontakty hlavního obvodu – modifikované UR6 Zapínací zařízení UR6 (I th = 1000 A) Kontakty neobsahují Cd Flexibilní připojení UR15 (větší přetížitelnost) Zhášecí komora UR15 Upravené opalovací rohy UR15
Tlumič vypínání UR15 Nový kontakt UR10 Vymezovací podložka standard UR15 Opalovací roh standard UR15
Hlavní výhody UR10 Větší zatížitelnost oproti UR6 Kontakty neobsahující Cd Lepší odvod tepla kontaktní části Mechanická a elektrická životnost stejná nebo vyšší, než u UR6 Plná zaměnitelnost UR6 / UR10 (stejné připojovací rozměry pro upevnění a HV vývody)
Modul ECO-Drive pro stejnosměrné rychlovypínače UR6/10/15
Hlavní výhody ECO-Drive 8 Stejnosměrné rychlovypínače typu UR6, 10, 15 jsou používány hlavně pro vozidlové instalace. Většina těchto rychlovypínačů je vybavena elektromagnetickým zapínáním a elektrickým držením cívky. Doposud byla konstrukce a dodávka ovládacího obvodu sekvence zapínání / držení rychlovypínače věcí výrobce vozidla nebo dodavatele trakčních obvodů, což vedlo k dodatečným pracím (konstrukce, nákup, logistika, montáž, test + instalace). Tento způsob ovládání vyžadoval instalaci odporů pro snížení proudu po sepnutí, jejíž důsledkem rozptyl (ztráty) v odporech, nárůst okolní teploty, jakož i potřeba prostoru pro instalaci odporů a relé. Současná situace Výhody ECO-Drive Modul ECO-Drive je přímo integrován na rychlovypínačích UR6, 10, 15. Modul ECO-Drive kontroluje proud ve spínací / přidržovací cívce rychlovypínače a řídí sekvenci spínání / držení. Výrobce vozidla se nadále nemusí starat o ovládací obvod, což mu přináší tyto výhody: méně konstrukční práce snížení nákladů na nákup a logistiku menší náklady na instalaci (UR6, 10, 15 je jednotkou ‘’plug & play’’) Menší požadavky na prostor ve vozidle (u provedení RV v ochranném boxu může – TDP / TDS bez jakéhokoliv navýšení prostoru) a nižší hmotnost nižší spotřeba (8W místo 45W), jejíž výsledkem jsou nižší provozní náklady nižší rozptyl tepla a tudíž menší nárůst okolní teploty Odstranění rizika poškození cívky z důvodu poškození kontaktů relé Spotřeba pro ovládání rychlovypínače je proti řešení s odporem snížena o 80%.
Schéma nn obvodu bez ECO-Drive 9 Vysvětlivky F, G: Ovládací relé S: Jistič nn obvodu rychlovypínače R1: Odpor, jenž musí být vsazen do obvodu pro držení typu E; při výběru odporu je nutno počítat s výkonem 220 W (4x55 W) Dodávka zákazníka Zapínací cívka rychlovypínače (dodávka Sécheron) Elektrické držení: zapínací zařízení typu E Ovládací napětí U n V DC Rozsah ovládacího napětí0,7 - 1,25 U n Příkon (sepnutí) při 20°C & U n 835 W / 1s Příkon (držení) při 20°C & U n 45 W (1) Příkon pro vypnutí při 20°C 0 W Okolní provozní teplota (2) - 40 až +70°C Vypnutí: vypnutím F dojde k přerušení napájení. Zapnutí napájení z baterie: S sepnut Zapínání: F a G sepnuty Držení: G se vypíná 1 sek. po zapnutí signálu Držení: odpor R1 omezuje přidržovací proud na hodnotě 5% zapínacího proudu. Sekvence zapnutí / vypnutí (1)2,5W (přidržovací cívka) + 42,5W (odpor) (2)Pro T amb < 25°C musí být použito zvláštní provedení rychlovypínače
10 Schéma nn obvodu s ECO-Drive Svorkovnice WAGO na ECO-DriveDodávka Sécheron Dodávka zákazníka S Ovládací napětí U n V DC Rozsah ovládacího napětí0,7 - 1,25 U n Příkon (sepnutí) při 20°C & U n 835 W / 0,35 s Příkon (držení) při 20°C & U n 8 W Příkon pro vypnutí při 20°C 0 W Okolní provozní teplota (1) -40 až +70°C Vysvětlivky U n : Napájení z baterie U EF : Ovládací napětí k 0 : Vypínač napájení (ON/OFF) K 1 : Vypínač ovládání (zapnout/vypnout) S: jistič nn obvodu rychlovypínače Zapnutí napájení z baterie: spíná S, poté k 0 Zapínání: spíná k 1, min. 3 sek. po k 0 Držení: automaticky po 350 ms Vypnutí: rozepnutí k 1 Sekvence zapnutí / vypnutí (1)Pro T amb < 25°C musí být použito zvláštní provedení rychlovypínače
Hlavní funkce ECO-Drive 11 Sepnutí: Na cívku přivedeno bateriové napětí Držení: Cívka je napájena modulovaným bateriovým napětím (modulace šířky impulsu ) pro snížení proudu Vypnutí: Na cívce je generováno opačné napětí U cívky I cívky Princip Ochrana proti nesprávné funkci Zelená a červená LED (blikání oznamuje poruchu) Indikace chybových stavů -příliš vysoká / nízká teplota -nadproud -příliš vysoké / nízké bateriové napětí -opačná polarita
Validace 12 Části typového testuStav Provozní limity -40°C až +70°C v kombinaci s U min, U nom, U max Dielektrické vlastnosti 1, 5kV rms /50Hz/1min Životnost 500’000 cyklů Zkratová odolnost bez citlivosti ke zkratům při spínání / vypínání Vibrace a rázy v souladu s IEC61373 Chladné podmínky -40°C / 12 hod. v souladu s IEC Podmínky suchého tepla +70°C / 4 hod. v souladu s IEC Testy EMC IEC ≡ EN EN 50155: § : krátká přerušení třída S2 § : poklesy / změny napětí třída C1