Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.1 Ekosystémy České republiky Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen k seznámení žáků 4. tříd s ekosystémy České republiky. Po výkladu žáci plní zadané úkoly. Materiál se dá využít při práci s interaktivní tabulí, multimice, v počítačové učebně nebo jako pracovní list.
Potok = menší přirozený vodní tok * horský, luční, lesní Řeka = větší přirozený vodní tok Jezero = přirozená vodní nádrž Rybník = umělá vodní nádrž Přehrada = umělá vodní nádrž
Lesy = souvislý porost jehličnatých nebo listnatých stromů Louky a pastviny = pozemek se souvislým porostem zejména trav a nízkých bylin, který je možné použít k pasení dobytka Rašeliniště = bažinaté místo zarostlé rašeliníkem a podobnými rostlinami Skalnaté stráně = svažující se kamenitá a suchá část vrchu Pole = obdělávaný pozemek či krajina s těmito pozemky (mimo obec) Sady a zahrady = obdělaný pozemek pro pěstování ovocných stromů = obdělaný ohrazený pozemek pro pěstování okrasných i užitkových rostlin Parky = okrasný rekreační pozemek se zelení
Ekosystém________ ________ polelespřehradařeka
Ekosystém vodní________suchozemské________ Ekosystém umělé________přírodní________ pole les přehrada řeka Nebo: vodní ( přehrada), suchozemské (les), umělé (pole), přírodní (řeka).
1. ŠTIKOVÁ, Věra. Člověk a jeho svět : přírodověda pro 4. ročník. Brno : Nová škola, ISBN Lexikologický kolektiv Ústavu pro jazyk český ČSAV. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, nakladatelství ČSAV, 1978, ISBN Obrázky: HAUNEROVÁ, Eva. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Vlastní obrázek