Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek Úřadem vlády ČR Mgr. Zuzana Profousová vedoucí Oddělení veřejných zakázek
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek 1. Vnitřní předpisy Pokyn vedoucího Úřadu vlády ČR č. 2/2014 ke společensky odpovědnému zadávání veřejných zakázek Úřadu vlády ČR účinnost od doporučující povahy rozhodnutí a odpovědnost náleží příslušným ředitelům útvarů strana 2
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek 1. Vnitřní předpisy – Pokyn vedoucího ÚV Struktura: obecná ustanovení (definice, pravomoci, doporučené „nástroje“, podmínky) zvláštní část (samostatné články s popisem základních postupů, zákonných podmínek atd.) strana 3
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek 2. Konkrétně využívané nástroje Rozšíření účasti malých a středních podnikatelů Zvýhodňování dodavatelů zaměstnávajících zdravotně postižené Hodnocení kvality namísto monokriteriálního hodnocení Energetická kritéria Omezení subdodavatelských řetězců strana 4
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek 3. Rozšíření účasti malých a středních podnikatelů Dělení předmětu veřejných zakázek na části Snížení administrativního zatížení uchazečů Stanovování zadávacích podmínek (zejména pak technických kvalifikačních předpokladů) tak, aby umožnily účast i malých a středních podnikatelů strana 5
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek 4. Zvýhodňování dodavatelů zaměstnávajících zdravotně postižené Povinné zvýhodnění dodavatele u podlimitních veřejných zakázek (§ 101 odst. 4 ZVZ). Nabídková cena je povinně posuzována jako o 15 % nižší. Dobrovolné umožnění účasti na zadávacím řízení pouze dodavatelům, kteří zaměstnávají více než 50 % zdravotně postižených (§ 101 odst. 1 ZVZ). Dobrovolné zvýhodnění dodavatelů, kteří zaměstnávají více než 50 % zdravotně postižených u veřejných zakázek malého rozsahu (buď formou posouzení nabídkové ceny jako o 15 % nižší nebo formou umožnění účasti v zadávácím řízení jen pro tyto dodavatele). strana 6
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek 5. Hodnocení kvality namísto monokriteriálního hodnocení Tam, kde je to účelné a kde jsou schopny věcně příslušné útvary definovat ostatní kritéria jednoznačně (co zadavatel chce vědět, jak to má uchazeč prokázat a jak to bude zadavatel hodnotit), nediskriminačně a transparentně. (Rizika: subjektivita, korupční rizika, administrativní rizika a riziko napadnutelnosti a s tím související délky řízení u ÚOHS) strana 7
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek 6. Energetická kritéria Využíváno tam, kde je dostatečně konkurenční a vyhovující nabídka zboží na trhu. strana 8
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek 7. Omezení subdodavatelských řetězců strana 9 V závislosti na hodnotě často požadováno předložení seznamu subdodavatelů (transparentnost subdodavatelského řetězce). Výjimečně též výhrada neplnění určité části VZ subdodavatelsky (odůvodněné předmětem, nelze vztáhnout na celou VZ nebo množstevně vymezit povinný podíl bez subdodavatelů, nesmí nepřímo omezit prokazování kvalifikace subdodavatelsky atd.).
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek 8. Nevyužívané nástroje Vyhrazení veřejných zakázek pro sociální podniky a neziskové organizace Zvýhodňování dodavatelů zaměstnávajících dlouhodobě nezaměstnané Zvýhodňování dodavatelů zaměstnávajících jinak znevýhodněné osoby na trhu práce Ekologické značky, fair – trade Smluvní podmínky umožňující kontrolu nelegální práce strana 10
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek Děkuji za pozornost. strana 11