Úvod do islámu I 2. týden. Předislámská Arábie - její znalost nutná pro pochopení vývoje islámu - byť o Arábii a Arabech vychází mnoho knih, období před.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Asie – Obyvatelstvo Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu:
Advertisements

Stěhování národů bylo zahájeno ve čtvrtém století pod tlakem Hunů.
DEN ZEMĚ –orientační závod Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Jan Podlena Afrika – SAHARA, SAHEL.
Obyvatelstvo Evropy a Evropské jazyky Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
ISLÁM Obr.1. ISLÁM je monoteistické náboženství bylo založené prorokem Muhammadem (politický a náboženský vůdce v 7.stol.) narozeným v Mecce „Islám“ =
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Přední východ uč Persie a okolí Persie Přední východ = dnešní Turecko, východní pobřeží Středozemního moře až k Rudému moři pravlast Peršanů.
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
Křížovka. Křížovka Řešení Kréta a první Řekové (doba bronzová)
Nový Zéland.
Náboženství a fanatismus
Islám.
STŘEDOVĚK.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výboje za prvních chalífů
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.61_Mezopotamie Datum:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_06
o ochraně zvířat během přepravy a souvisejících činností …
Huslenky V obci se nachází evangelický kotel, který byl nedávno rekonstruován a je postavem i ve skanzenu v Rožnově. Historie obce začíná v roce 1949.
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Šablona Islám VY_32_INOVACE_D VY_32_INOVACE_D
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Římské výboje v západním Středomoří
ENEOLIT.
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
Název školy: Základní škola Městec Králové
Žít svůj život naplno.
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
ISLÁM a islámská expanze
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_9.ročník 06_Opakování jihozápadní Asie
EGYPT VE STAROVĚKU.
Rusko v 17. století Označení materiálu:
Úvod do středověku.
Asie Jihozápadní.
Arabská říše.
Babylonie.
Mezopotámie kolébka civilizace
Státy severní Afriky Mgr.Iva Roubalíková
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SEVERNÍ AFRIKA Rastislav Švec.
EVROPA 11. STOLETÍ.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Babylonie Souvislá pedagogická praxe Bc. Lenka Ďurišová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Arabský svět I.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
1. Rady pro udílení svátosti smíření
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Periklés (Περικλής).
Transkript prezentace:

Úvod do islámu I 2. týden

Předislámská Arábie - její znalost nutná pro pochopení vývoje islámu - byť o Arábii a Arabech vychází mnoho knih, období před islámem je stále málo známé - není to nedůležitostí před-isl. Arábie ve světových dějinách - sice periferie velkých říší, ale přesto jejich křižovatka - Asarhaddon, 671 př.n.l.: “velbloudy všech arabských králů jsem shromáždil a naložil je vodními vaky” (stejně pak Kambýsés, Hérodotos) - nedostatek pramenů (z řecko-římských se nám dochovaly pouze zlomky) - muslimští učenci se zas zabývali pouze kmenovými a prorockými tradicemi - západní věda postrádá narativní dějiny - nutnost archeologických prací

Předislámská Arábie - pro Araby období “džáhilíje” (termín objevující se i v moderním islámu) – doba nevědomosti/barbarství (srv. Goldziher) - muslimské dělení dějin z hlediska náboženství: období judaismu - křesťanství - islámu - případně: džáhilíja – islám, mezitím: nubúwa (M. prorocké vystoupení) - džáhilíja: období pro muslimy nezajímavé, žádné ponaučení - Arábie mezi dvěma silnými útvary: Byzanc x Sásánovská říše

Arábie - Arabský poloostrov (džazírat al-arab) – 3,5 km2, většina poušť (nejv. písečná poušť na světě – ar-Rub‘ al-chálí) - Z Arábie: - Tiháma - nížina u Rudého moře - Hidžáz – hornatá část - Nadžd, náhorní planina - úzké pásy oáz ve stř. Arábii + Syrská poušť (hranice: území s 200 mm srážek za rok)

Arábie - v nejranějších zdrojích – step a poušť hraničící s Egyptem a Úrodným půlměsícem - Hérodotos měl mlhavé ponětí i o jižní Arábii: “Arábie je nejvzdálenější ze všech jižních obydlených zemí a je jedinou zemí, která dává kadidlo a myrhu”; plná “hadů a okřídlených plazů” - přesnější údaje od dob Alexandra Velikého

Arabové - navzdory nehostinnosti dlouho osídlené semitským obyvatelstvem - obsazování i sousedních (úrodnějších) krajů: Mezopotamii, Sýrii, Palestinu - Arábie - “země Arabů” (asyr. mát Aribi) - ovšem Arabové neobývali celé území - i další obyvatelstvo, omezené styky - změna kolem 1. tis. př.n.l (obeplutí Arábie, intenzivnější obchod, soupeření mezi Byzancí a Sásánovci) - slovo “Arab” má mnoho etymologických výkladů (např. hebr. abhar – “pohybovat, procházet”, tj. Nomádi) - omezovalo se na obyvatele pouště - jejich život podobný od časů Abraháma (sezónní cyklus, kmenová území, horko, kočování po pastvištích)

Arabové - zmínka o Arabech v biblických a asyrských textech st. př.n.l. - neznámé původní význam, ale opět označovalo obyvatele pouště a kočovný způsob života: - Jeremjáš (3:2): “Kvůli milencům jsi vysedávala při cestách jako Arab na poušti” - Izajáš (13:19-20): “Babylón … bude vyvrácen Bohem … Žádný Arab si tam nepostaví stan, pastýři tam nenechají odpočívat stáda” - nevíme, jestli beduíni byli původní obyvatelé území, jestli jejich předci přišli z Afriky, nebo Mezopotámi, jestli území nejprve obydleno Semity, či ne-Semity - tradiční arabská genealogie hovoří o dvojím původu: - sev. Arabové – Adnán - již. Arabové – Qahtán (biblický Joktán – Gen. 10) - Arábie vstupuje do dějin kolem roku 1000 př.n.l. s domestikací velblouda

Předislámská Arábie - dělení Arábie na 3 okruhy: 1) jižní Arábie 2) beduíni střední a severní Arábie 3) východoarabský prostor (al-Hasá) – mezopotámsko-perské vlivy

Jižní Arábie - příhodné klimatické podmínky (srážky > úroda) - vznik státních útvarů - koncem 6. st. - boje mezi Byzancií a Persií - postupný úpadek obchodu > politický úpadek - obchod: zřejmě už od zač. 1. tis. př. n. l. významná obch. křižovatka - tranzitní (z Indic. oceánu do Římské ř.) - luxusní zboží - po moři do Perského zálivu, pak do středom. Přístavů - západnější cesta Rudým mořem x po souši přes Hidžáz - produkty již. Arábie (=Arabia Felix) – kadidlo, myrha

Jižní Arábie - náboženství - významné postavení náb. ideologie ve spol. životě - až do cca 4. st. n.l. byli téměř všichni obyvatelé Arábie polyteisté - bohatý panteon božstev – základem trojice astrálních božstev - většina božstev zemědělský charakter, či jiné vyhraněné funkce (smrt, hranice...) - např.: Athtar (Aštar) – moc nad Venuší, voda, válka - vlivy odjinud (S Arábie, Egypt) a zároveň vlivy na jiné (i na islám, srv. Rahím a Rahmán) - styky s křesťanstvím (cca 354 vybudován chrám a arcibiskupství) a judaismem - hluboká religiozita připravila půdu pro šíření islámu

Stř. a sev. Arábie - arabsky hovořící populace (množství dialektů), v 6. st. se vytvořil společný poetický jazyk – význ. pro islám - beduíni (badawí) - nomádi, 1. zmínky v asyr. pramenech už v 9. st. př.n.l - velbloudi, zemědělství, pastevectví, lov, karavanní obchod - přelidnění vnitra Arábie > výboje na Sever - členění do kmenů (Banú...) a klanů (fiktivní genealogie) a kmenových svazů (značně nestálé) - v čele kmene sajjid-vůdce, význ. úloha: káhin-věštec, šá‘ir-básník - typická krevní msta

Stř. a sev. Arábie - náboženství - povětšinou antropomorfní naturalismus, opět trojčlenný panteon + různí lokální bůžci (al-Uzzá, al-Lát, Hubal - “satanské verše”) + řada bůžků z cizích krajů - božiště (harám – posvátný okrsek) – důležitá úloha ve staroarabské společnosti, pouti (vlivy i na islám) - monoteistické vlivy - průnik ideje o jediném bohu (spontánní monoteismus) – zastánci: hanífové (o nich i v Koránu) - vzor hanífa: Abrahám

Stř. a sev. Arábie - hidžázská města a usedlé obyvatelstvo: Mekka + Jathrib - Jathrib (později Medína): voda, podmínky pro zemědělství, židovské kmeny + jihoarab. kmeny - Mekka: obchodní centrum - v čele kmen Qurajšovců (kontrola obchodu) - kultovní středisko Hidžázu s důležitým božištěm – Ka‘ba - obchod – příjem, ale i kulturní a ideolog. vlivy (Etiopové, Řekové, Peršané, atd.) - křesťanství, židovství - postupné bohatnutí - rozklad kmenových struktur, pýcha, kmen už nedává pocity jistoty – do toho Muhammad