Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření atmosférického tlaku
Advertisements

Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
VAR. - je způsob vypařování, při kterém se kapalina přeměňuje na plyn v celém objemu (nevypařuje se jen na povrchu) - nastává při teplotě varu t v – v.
Atmosférický tlak a jeho měření. Částice plynů konají neustálý neuspořádaný pohyb a mají mezi sebou velké mezery. Plyny jsou stlačitelné a rozpínavé.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí Mechanické vlastnosti plynů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
PASCALŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_15_29.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co je větší? 15 cm30 cm 100 m6000 mm 15 cm3 m.
Fyzikální veličiny Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_11_Tlak Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Atmosférický tlak Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika plynů a kapalin.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 09 TÉMA: Atmosférický tlak ČÍSLO.
Vodič a izolant v elektrickém poli Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_09_Z6_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Šablona 32 VY_32_INOVACE_17_30_Pascalův zákon a hydraulika.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Grafické znázornění síly
Optické klamy VY_32_INOVACE_57_Optické klamy Autor: Pavlína Čermáková
Výstup na horu nápodoba historického pokusu
Rozklad světla optickým hranolem.
Měření objemu pevného tělesa
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_29.
Polohová energie, výkon – úlohy 2
Dynamika hmotného bodu
VZTLAKOVÁ SÍLA VY_32_INOVACE_29_Vztlakova_sila_ulohy
Gravitační síla a hmotnost
PASCALŮV ZÁKON Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Měření objemu kapalin Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Název školy: ZŠ Netvořice
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_17_FYZIKA
Teplota a měření Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Chování těles v kapalině
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
Tlak vyvolaný tíhou vzduchu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Teplota – souhrnná cvičení II.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
VY_32_INOVACE_
Skládání rovnoběžných sil
Opakování-posuvný a otáčivý pohyb
Tlak vyvolaný tíhou vzduchu
Úlohy na výpočet práce VY_32_INOVACE_02_Úlohy na výpočet práce
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Polohová energie VY_32_INOVACE_07_Polohová energie - zavedení pojmu
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Měření délky.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
PEVNÉHO TĚLESA A KAPALINY
VLASTNOSTI KAPALIN
Elektroskop, jeho elektrování a uzemnění
POČASÍ A PODNEBÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Atmosférický tlak a jeho měření.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Mechanické vlastnosti kapalin a plynů
Měření elektrického proudu a napětí
Siločáry elektrického pole
Účinky gravitační síly Země na kapalinu
Transkript prezentace:

Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách VY_32_INOVACE_38_Atmosfericky_tlak_a_jeho_meridla

Úlohy k procvičení atmosférického tlaku- teorie 2. Z jakých plynů je atmosféra tvořena? 3. Je hustota atmosféry ve všech místech stejná? 4. Jak se mění velikost atmosférického tlaku s rostoucí nadmořskou výškou? 5. Proč nás atmosférická tlaková síla nerozmáčkne? 6. Proč stan nespadne, když na jeho stěny kolmo působí tlaková síla vzduchu? 7. Popiš pokus Otta von Guericka s magdeburskými polokoulemi? 8. Jaký pokus provedl pan Torricelli a co tím dokázal? 9. Jak bys dokázal, že vzduch působí kolmo na všechny plochy tlakovou silou? 1. Jak se nazývá plynný obal Země?

Úlohy k procvičení atmosférického tlaku 1.Urči objem vzduchu o hmotnosti 1 kg. Hustota vzduchu je 1,29 kg/m 3. 1.Urči objem vzduchu o hmotnosti 1 kg. Hustota vzduchu je 1,29 kg/m 3. m = 1 kg ρ = 1,29 kg/m 3 V = ? m 3 V = m : ρ V = 1 : 1,29 m 3 V = 0,775 m 3 = 775 dm 3 Vzduch má objem 775 dm 3.

2. Unesl bys předmět, který má stejnou hmotnost jako vzduch v učebně o délce 10 m, šířce 8,5 m a výšce 3,4 m? 2. Unesl bys předmět, který má stejnou hmotnost jako vzduch v učebně o délce 10 m, šířce 8,5 m a výšce 3,4 m? V = a.b. c = 10.8,5.3,4 = 289 m 3 ρ = 1,29 kg/m 3 m = ? kg m = ρ. V m = 1, kg m = 372,81 kg Vzduch v místnosti bych neunesl.

3. Vzdálenost hladin rtuti při měření tlaku podle Torricelliho pokusu byla jeden den 72,8 cm a druhý den 74,1 cm. Vypočítej velikost tlaků v jednotlivých dnech. 3. Vzdálenost hladin rtuti při měření tlaku podle Torricelliho pokusu byla jeden den 72,8 cm a druhý den 74,1 cm. Vypočítej velikost tlaků v jednotlivých dnech. 1.den: h = 72,8 cm = 0,728 m ρ = kg/m 3 g = 10 N/kg p a = ? Pa p a = h. ρ. g p a = 0, Pa p a = Pa = 982,8 hPa 2. den: h = 74,1 cm = 0,741 m ρ = kg/m 3 g = 10 N/kg p a = ? Pa p a = h. ρ. g p a = 0, Pa p a = Pa = 100,35 hPa První den byl naměřen tlak 982,8 hPa, druhý den 100,35 hPa.

4. Vypočítej výšku rtuťového sloupce v centimetrech, jestliže v daný den byl tlak Pa. 4. Vypočítej výšku rtuťového sloupce v centimetrech, jestliže v daný den byl tlak Pa. p a = 1OO 575 Pa ρ = kg/m 3 g = 10 N/kg h = ? m h = p a : (ρ. g) h = : ( ) m h = : m h = 0,745 m = 74,5 cm Výška rtuťového sloupce byla 74,5 cm.

Značka: p a Jednotka: Pa (hPa, kPa, MPa, GPa) Výpočet (z Torricelliho pokusu): p a = p h = h. ρ. g Velikost atmosférického tlaku se mění s nadmořskou výškou - čím výš, tím je tlak menší, neboť je menší hustota atmosféry Velikost atmosférického tlaku může být i při stejné nadmořské výšce různá - závisí na počasí: vyšší tlak – jasný den, nižší tlak – nízká oblačnost Normální tlak: p n = Pa = 1012,5 hPa = 101,25 kPa

Kapalinový tlakoměr Kapalinový tlakoměr je velice přesný přístroj na měření atmosférického tlaku. Nejčastěji se můžeme setkat se rtuťovými tlakoměry, které fungují na principu Torricelliho pokusu. Princip: Skleněná trubice se rtutí je ne jednom konci zatavená a ne druhém přechází v otevřenou baňku. Trubička je opatřena stupnicí, na které je výška sloupce přepočítána na velikost atmosférického tlaku. Výhody, nevýhody: - výhodou je velká přesnost - nevýhodou je jeho velká velikost a tudíž špatná přenositelnost

Aneroid Práce s aneroidem je oproti práci se rtuťovým tlakoměrem podstatně jednodušší, protože přístroj je menší, uzavřený (nehrozí únik rtuti) a odolnější (nehrozí rozbití skleněných částí). Je tvořen tenkostěnnou kovovou krabičkou, uvnitř které je vzduchoprázdno. Působením atmosférické tlakové síly se více nebo méně deformuje. Velikost deformace je přenášena na ručičku ukazující velikost tlaku na stupnici. Stupnice může být označena v jednotkách tlaku (jednotky: dříve Torr, milibar, dnes hektopascal) a nebo druhotně v metrech (u leteckých aneroidů – výškoměrů). Aneroid vynalezl v roce 1843 Lucien Vidie. Původní název barometre anéroide znamená "tlakoměr bez kapaliny". Někdy se používal i název pérový tlakoměr (barometr).

Barograf Barograf je barometr pro záznam časového průběhu atmosférického tlaku (tlaku vzduchu). Tím se liší od barometru a aneroidu, které ukazují jen aktuální hodnotu atmosférického tlaku. Barograf používaný v meteorologii má dobu záznamu obvykle pro jeden den. Základem barografu je několik spojených aneroidů a ručička s perem kreslící na pomalu se otáčející válec graf atmosférického tlaku v průběhu dne. Válec je otáčen hodinovým strojem. Záznam barografu se nazývá barogram.

Zápis: Téma: Měřidla tlaku 1.Kapalinový tlakoměr = skleněná trubice se rtutí na jednom konci zatavená a na druhém přechází v otevřenou baňku. Výhoda: přesnost Nevýhoda: velký, nepřenosný 2.Aneroid = krabička, uvnitř které je vakuum, se působením vnější tlakové síly deformuje. Deformace se přenáší na ručičku, která na stupnici ukazuje velikost tlaku Výhoda: je přenosný 3.Barograf = více aneroidů na sobě, k nimž je připojena ručka s tužkou Změna tlaku je díky deformacím aneroidů přenášena na ručku s tužkou, která zakresluje graf závislosti velikosti tlaku na čase. Používá se v meteorologických stanicích.

Zdroje: Mgr.RAUNER, Karel, et al. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště