Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí Mechanické vlastnosti plynů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Atmosférický tlak a jeho měření. Částice plynů konají neustálý neuspořádaný pohyb a mají mezi sebou velké mezery. Plyny jsou stlačitelné a rozpínavé.
Advertisements

Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Hra ke zopakování či procvičení učiva, nebo test k ověření znalostí Výrazy ‒ vyjádření neznámé ze vzorce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Vlastnosti látek − hustota Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
LOGICKÉ DVOJICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Gošová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
KUFR MAGNETISMUS Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VY_52_INOVACE_02_Práce, výkon, energie Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Poetický slovník Opakujeme základní pojmy Návo d Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického.
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Objem a povrch kvádru a krychle
Obsahy rovinných útvarů
Dynamika hmotného bodu
PYRAMIDA Kinematika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Vlastnosti látek − hustota
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Vy_32_Inovace_5O_Pexeso-Slova protikladná
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Násobilka se zvířaty 9x Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Násobilka se zvířaty 7x Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Obst und Gemüse Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu
Fyzika – měření objemu a převody jednotek objemu
VY_32_INOVACE_
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Skládání sil, rovnováha sil
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Ruský obrázkový slovník XLI Ve škole – В школе
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Soutěž pro dvě družstva
VY_32_INOVACE_
Kvadratické nerovnice
Najdi rozdíl II. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hra ke zopakování či procvičení učiva:
Barvy a tvary A Pracovní list určený pro rozvoj zrakového vnímání a abstraktně vizuálního myšlení Postup práce: Spoj čarou stejné trička – jedno je barevné,
Násobilka se zvířaty 5x Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Porovnávání obrázků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Ruský obrázkový slovník XX Hudba – музыка
Hra ke zopakování či procvičení učiva:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Matematické pexeso Hra určená k opakování či procvičování učiva
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Ruský obrázkový slovník XVII Části těla a hlavy – тела и головы
VLASTNOSTI KAPALIN
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Vlastnosti látek − hustota
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Hra ke zopakování či procvičení učiva:
Hra ke zopakování či procvičení učiva:
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Vy_32_Inovace_14_Rozklad výrazů na součin
Hra Znáš některé dopravní značky?
Transkript prezentace:

Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí Mechanické vlastnosti plynů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Jak postupovat ‒ návod pro použití 1.Hru může hrát (test absolvovat) až osm družstev (hráčů). 2.Kromě výpočtů může sehrát svoji roli i nejvhodněji zvolená strategie družstva. 3.Družstvo (hráč) vybere políčko (otázku) s číslem od 1 do 12 z tabulky otázek. Po kliknutí na vybrané políčko se otevře soutěžní otázka. Po kliknutí na tlačítko „zpět“ se hra vrací na snímek s tabulkou otázek. 4.Hru řídí porotce (učitel), jehož úkolem je přiřazovat do hracího plánu družstva, které danou otázku odpovědělo správně body, a to kliknutím na políčko tabulky v barvě družstva (v pořadí od prvního k dalším). Možná i varianta s odčítáním bodů za nesprávné odpovědi. 5.V případě nesprávné odpovědi může dostat možnost odpovědi další družstvo. 6.Otázky volí družstva střídavě. 7.Ve hře vítězí družstvo, které má po vyčerpání všech otázek nejvyšší počet získaných bodů. Při rovnosti rozhodne „rozstřel“. 8.Hra se může oživit i tím, že družstvo, které první pozná, co je na obrázku pod čísly otázek, získá „bonusové“ body. Tyto však může při nesprávné odpovědi i ztratit. Podrobnější postup v přiloženém souboru „návod“. Macháňová

Tabulka otázek Soutěžící (družstvo) č. 1: Obrázek Soutěžící (družstvo) č. 2: Soutěžící (družstvo) č. 3: Soutěžící (družstvo) č. 4: Soutěžící (družstvo) č. 5: Soutěžící (družstvo) č. 6: Soutěžící (družstvo) č. 7: Soutěžící (družstvo) č. 8: Rozstřel

Otázka číslo 1: V Jasné na stanici lanovky (1200 m n. m.) ukazoval aneroid tlak p 1 =88 kPa. Ve stanici Chopok (2000 m n. m.) ukazoval aneroid tlak p 2 = Pa. Kde byl tlak menší? Vysvětli, proč byl zjištěn rozdíl tlaků na vrcholu a úpatí hory. Zpět Správná odpověď: Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. 79 kPa < 88 kPa (menší tlak byl na vrcholu) Atmosférický tlak se stoupající nadmořskou výškou klesá.

Otázka číslo 2: Jak se jmenuje měřicí přístroj, jehož schéma je na obrázku, a k čemu se používá? Zpět Správná odpověď: Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. Rtuťový barometr (tlakoměr). Měření atmosférického tlaku (tlaku vzduchu). Obrázek č. 1

Otázka číslo 3: Jak velkou tlakovou silou působí vzduch zvnějšku na šikmou střechu stanu o obsahu 4 m 2 ? Atmosférický tlak vzduchu v místě střechy je 100 kPa. Zpět Správná odpověď: Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. S = 4 m 2 ; p= 100 kPa = Pa; F = ? N F = p. S F = Pa.4 m 2 = N = 400 kN

Otázka číslo 4: Je v nádobě N podtlak, nebo přetlak vzhledem k atmosférickému tlaku? Urči velikost této veličiny, je-li h = 25 cm. Zpět Správná odpověď: Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. Přetlak.  = 1000 kg/m 3 ; h = 25 cm = 0,25 m; g = 10 N/kg; p = ? Pa p = h. . g P = 0,25 m kg/m 3.10 N/kg = 2500 Pa = 2,5 kPa N h voda

Otázka číslo 5: V uzavřeném válci je vzduch. Píst posuneme z místa A do místa B (viz obrázek). Rozhodni, zda a jak se změní objem a hmotnost plynu ve válci. Zpět Správná odpověď: Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. Objem plynu ve válci se zmenší, ale hmotnost plynu zůstane stejná. A B

Otázka číslo 6: Balón naplněný vodíkem má objem 2 m 3 a hmotnost 600 gramů. Urči velikost výsledné síly působící na volný balón (  vodíku = 0,09 kg/m 3 ;  vzduchu = 1,3 kg/m 3 )? Zpět Správná odpověď: Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. F = F VZ - F g m = 600 g = 0,6 kg; g = 10 N/kg; F g = ? N F g = m. g … F g = 0,6 kg. 10 N/kg = 6 N  vzduchu = 1,3 kg/m 3 ; V = 2 m 3 ; g = 10 N/kg; F VZ = ? N F VZ = V. . g … F VZ = 2 m 3. 1,3 kg/m N/kg = 26 N F = 26 N – 6 N = 20 N

Otázka číslo 7: Vypočítej atmosférický tlak, je-li svislá vzdálenost hladin rtuti h = 80 cm a hustota rtuti je kg/m 3. Zpět Správná odpověď: Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. Obrázek č. 1  = kg/m 3 ; h = 80 cm = 0,8 m; g = 10 N/kg; p = ? Pa p = h. . g p = 0,8 m kg/m N/kg = Pa = 108 kPa

Otázka číslo 8: Balón naplněný vodíkem má objem 2 m 3 a hmotnost 600 gramů. Jak velkou vztlakovou silou působí na volný balón atmosférický vzduch (  vodíku = 0,09 kg/m 3 ;  vzduchu = 1,3 kg/m 3 )? Zpět Správná odpověď: Pro správnou odpověď klikni na smajlíka.  vzduchu = 1,3 kg/m 3 ; V = 2 m 3 ; g = 10 N/kg; F VZ = ? N F VZ = V. . g F VZ = 2 m 3. 1,3 kg/m N/kg = 26 N

Otázka číslo 9: V uzavřeném válci je vzduch. Píst posuneme z místa A do místa B (viz obrázek). Rozhodni, zda a jak se změní tlak plynu ve válci. Který měřicí přístroj bys mohl použít ke změření tlaku vzduchu ve válci? Zpět Správná odpověď: Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. Tlak plynu ve válci se zvětší. Manometr. A B

Otázka číslo 10: Které síly působí na volný balón naplněný vodíkem? Načrtni je i jejich výslednici. Zpět Správná odpověď: Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. Aerostatická vztlaková síla a gravitační síla Země. F VZ FgFg F

Otázka číslo 11: Na šikmou střechu stanu o obsahu 4 m 2 působí zvnějšku vzduch tlakovou silou. Atmosférický tlak vzduchu v místě střechy je 100 kPa. Vysvětli, proč se stan nezbortí. Zpět Správná odpověď: Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. Tlaková síla na vnější plochu (stranu) střechy stanu je v rovnováze s tlakovou silou na vnitřní plochu (stranu) střechy stanu.

Otázka číslo 12: Na šikmou střechu stanu o obsahu 4 m 2 působí zvnějšku vzduch tlakovou silou. Atmosférický tlak vzduchu v místě střechy je 100 kPa. Je tlaková síla menší, stejná, nebo větší, jako kdyby působila na vodorovnou plochu stejného obsahu? Zpět Správná odpověď: Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. Tlaková síla je stejná. Tlaková síla je v daném místě všemi směry stejná a působí vždy kolmo k ploše.

Zpět Manometr (též tlakoměr) je libovolné měřidlo tlaku v plynu nebo v kapalině. Speciální druhy manometrů mohou mít své vlastní názvy, např. barometr, barograf, aneroid. Jako manometr se nejčastěji označuje měřidlo tlaku vzduchu (např.: v pneumatikách aut). Manometry mohou být založeny na různém principu: otevřené kapalinové manometry ‒ porovnávají hydrostatický tlak kapaliny v trubici s tlakem plynu, uzavřené kapalinové manometry ‒ porovnávají hydrostatický tlak kapaliny s atmosférickým tlakem nebo jiným tlakem plynu, kovové manometry ‒ porovnávají deformaci kovu (pružiny, tenkostěnného pásku nebo krabičky) s atmosférickým tlakem nebo jiným tlakem plynu. Poznal jsi, co je na obrázku?

Rozstřel: Je v nádobě N podtlak, nebo přetlak vzhledem k atmosférickému tlaku? Urči velikost této veličiny, je-li h = 4 dm. Zpět Správná odpověď: Pro správnou odpověď klikni na smajlíka. N h voda Podtlak.  = 1000 kg/m 3 ; h = 4 dm = 0,4 m; g = 10 N/kg; p =? Pa p = h. . g p = 0,4 m kg/m N/kg = 4000 Pa = 4 kPa

Tabulka otázek: Správně Špatně Správně Špatně Správně Špatně Správně Špatně Obrázek Rozstřel

Všechny uveřejněné odkazy [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: Použité obrázky: Všechny uveřejněné odkazy [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: LADAROZAN. elang=c> N0RT0N. g?uselang=cs s