1 Lidské smysly Smysly jsou prostředkem, pomocí kterého vnímáme své okolí. Pět samostatných smyslových systémů reaguje na různé podněty: ooči umožňují.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
Advertisements

SMYSLOVÉ ORG ÁNY. SMYSLOVÉ ORGÁNY (čidla) Umožňují vnímat podněty z okolního prostředí Obsahují buňky (receptory)- reagují na podráždění Podněty vedou.
Fyziologické vlastnosti lidského sluchu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se.
Workshop dne prezentace projektu. Problematika rovných příležitostí patří mezi prioritní oblasti v politice EU. Spadá se tedy i rovnost mužů.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
NAŠE SMYSLY Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VY_32_INOVACE_PŘČL.11 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR Trávicí soustava - chrup 8. ročník Zpracovala: Mgr. Jana Richterová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. MONIKA RICHTÁRECHOVÁ Název: VY_INOVACE_223_SMYSLY Téma: SMYSLY Číslo projektu:
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Sluch Fyzika??? Zvuk vzniká kmitáním pevných těles.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ 1
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE__04_05_16_SLUCH
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací
ZRAK ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_17_28_Zrak.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Přírodověda 5.tř. opakování
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 09_Smyslová soustava
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování pojmů - 2.část)
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Z očí do očí Fyzikální Část.
Tlumočnické služby.
Stavba oka Funkce oka Onemocnění oka Zajímavosti o oku
Ústrojí sluchu a ústrojí pro vnímání polohy a pohybu těla opakování
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Lidské oko Název : VY_32_inovace_17 Fyzika - lidské oko
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ / /21
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DUM II. / 13. smysly Bc. Zdeněk Klíma.
Věcné učení VY _32 _INOVACE_11_07_smysly člověka (zrak 1)
Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_ZJIŠŤOVÁNÍ TRHLIN_S4
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Smyslové orgány – chuť, čich, …
Základní škola, Hradec Králové
Zrakové ústrojí, sluchorovnovážné ústrojí
Dýchací soustava.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.1.Bal.08_Lidské_tělo Datum:
Lidské smysly Naše tělo. ČLOVĚK A JEHO SVĚT Lidské smysly Radka Smetanová VY_32_INOVACE_lidskesmysly_03.
AUTOR: Blanka Petlánová
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Kognitivní (poznávací) procesy
pedagogických pracovníků (NÚV).
Markéta Hanzalová Náprstková N12Smysly
F-Pn-P064-Oko_a_jeho_vady
AUTOR: Mgr. Erika Hovorková TEMA: VY_32_INOVACE_15_Lidské tělo II.
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

1 Lidské smysly Smysly jsou prostředkem, pomocí kterého vnímáme své okolí. Pět samostatných smyslových systémů reaguje na různé podněty: ooči umožňují interpretovat zrakové informace, ssluch zprostředkovává zvuk a udržuje rovnováhu, nnos a jazyk reagují na pachy a chutě ssmyslové nervy v kůži umožňují cítit fyzický kontakt, změny v teplotě a bolest.

2 Sluch – smyslový orgán ucho Části lidského ucha 1. Vnější ucho – boltec, zvukovod, bubínek 2. Střední ucho – sluchové kůstky /kladívko, kovadlinka, třmínek/ 3. Vnitřní ucho - tři kanálky a hlemýžď

3 Sluch – smyslový orgán ucho Onemocnění ucha: zánět středního ucha, pískání nebo zvonění v uchu, nedoslýchavost, hluchota Úrazy: cizí těleso v uchu, natržení, proražení bubínku

4 Zrak – smyslový orgán oko Části oka Oční koule je vsazena do očního důlku. Je pokryta neprůhlednou vrstvou - bělimou. V místě, kudy do oka prochází světlo, se mění v průhlednou rohovku.

5 Zrak – smyslový orgán oko Onemocnění očí: - krátkozrakost, dalekozrakost - slepota - šilhání - šedý zákal, zelený zákal - ječné zrno, zánět spojivek Úrazy očí: - vniknutí ostrého předmětu, cizího tělíska - poleptání chemikálií - zásah letícího předmětu

6 Čich – čichové buňky v nose Nos je nepárový lidský smyslový orgán, který určuje vůni.vůni Při dýchání také slouží k ohřívání a zvlhčování vzduchu vstupujícího do průdušnice a do plic.vzduchuprůdušniceplic Nos rozdělujeme na zevní nos a dutinu nosní. Onemocnění: - rýma, chronická rýma - ztráta čichu - operace nosu Úrazy: - zlomený nos - vniknutí cizího tělesa

7 Chuť – chuťové pohárky v ústech, na jazyku Chuťové buňky jsou smyslové orgány, které se nacházejí na vašem jazyku a umožní vám prožít chuti, které jsou sladké, slané, kyselé a hořké. Místa vyšší koncentrace určitých typů receptorů: 1-hořká, 2-kyselá, 3-slaná, 4-sladká Porucha či ztráta chuti: - anorexie, bulimie

8 Hmat – receptory v kůži, konečky prstů Ve skutečnosti je hmat spíše soubor několika různých smyslů, které pomocí receptorů v kůži umožňují získávat informace z bezprostředního okolí tlaku, bolesti,chladu, tepla,vpichu, vibrací. Vrozené vady, úrazy: - popáleniny - omrzliny - zlomeniny - řezné rány

9 Ustálená rčení – co znamenají? „Mít všech pět pohromadě“ dát někomu do nosu dát si do nosu chytit se za nos jít rovnou za nosem mít na něco nos či mít na něco čich nabít si nos strkat do něčeho nos vodit někoho za nos padnout do oka mít za ušima chuť poslechnout si hudbu chuť do života - zbít někoho - dobře se najíst nebo napít - uvědomit si svůj omyl - jít někam bez cíle - mít dobrý odhad či vynikající úsudek - způsobit si zranění - plést se do cizích věcí - podvádět, klamat, fixlovat, lhát - líbit se - být chytrý - touha poslouchat hudbu - touha žít šťastně

10 Alena Owczarzová Zdroje: b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=FLEJT5qPE6nN4QSKo cmNCA&ved=0CEoQsAQ&biw=1440&bih=762 b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=FLEJT5qPE6nN4QSKo cmNCA&ved=0CEoQsAQ&biw=1440&bih=762