STRUKTURA METODIKY STRUKTURA METODICKÉHO LISTU PRACOVNÍ LIST PROJEKTOVÝ DEN A PREZENTAČNÍ DEN PROGRAM SEMINÁŘE CHEMIE 1 Projekt TROJLÍSTEK, Seminář chemie, 1. – , Pardubice
STRUKTURA METODIKY (jednoho „pokusu“) 1.Předmět výuky (chemie) 2.Cílová skupina 3.Abstrakt (souhrn experimentu) 4.Startovní znalosti žáků (vlastivěda, přírodověda aj.) 5.Cílové znalosti žáků, nabyté vědomosti, přínos (pochopení fyz. dějů, chem. reakcí) 6.Chemikálie, pomůcky a vybavení (detailní výčet, možné alternativy) 7.Časový harmonogram (příprava, realizace) 8.Laboratorní postup (detailní popis) 9.Princip experimentu (vysvětlení pokusu, děje, vlastnosti, chemické reakce) 10.Bezpečnost práce (chování látek, výskyt, H a P věty, nakládání, skladování, likvidace) 11.Poznámky ke strategii výuky (tipy pro rozšíření, návrhy alternativního provedení) 12.Přínos (důraz na souvislosti s každodenním životem) 13.Fotografie rozsah 5 – 13 stran 2
STRUKTURA METODICKÉHO LISTU („návod pro žáky“) Předmět výuky (chemie) Cílová skupina Abstrakt Startovní znalosti žáků (vlastivěda, přírodověda aj.) Cílové znalosti žáků, nabyté vědomosti, přínos (pochopení fyz. dějů, chem. reakcí) Chemikálie, pomůcky a vybavení (výčet, možné alternativy) Časový harmonogram (příprava, realizace) Laboratorní postup (detailní popis) Princip experimentu (vysvětlení pokusu, děje) Záměrně vypuštěn! Bezpečnost práce Stručná upozornění. Poznámky ke strategii výuky (tipy pro rozšíření, návrhy alternativního provedení) Přínos (důraz na souvislosti s každodenním životem) Fotografie rozsah 2 strany 3
PRACOVNÍ LIST „laboratorní protokol“ rozsah 1 list slouží pro interní účely (příprava závěrečné prezentace, klasifikace apod.) Žáci ve skupinách shrnou výsledky svého bádání: 1.Stručně popište postup pokusu. 2.Zapište, zakreslete nebo namalujte výsledky vašeho pozorování či pořiďte obrazový záznam. 3.Pokuste se o vysvětlení Vašich pozorování. 4
PROJEKTOVÝ DEN (1. a 2. den) Dva dny po asi 24 žácích. Seznámení s projektem Školení BOZP a PO (vlastnosti látek, nakládání, skladování a likvidace, vazby na používání chemikálií v domácnosti, hygiena práce, první pomoc, požární ochrana, možnost ukázek hoření a hašení) Rozdělení žáků do skupin Realizace experimentů ve skupinách (vysvětlení postupu, ukázka práce s pomůckami a chemikáliemi, realizace individuálně nebo ve skupinách) Žáci mj. pořizují obrazové záznamy. Učitel se aktivně podílí na průběhu projekt. dne. Mezičas – žáci připraví prezentaci (MS PowerPoint apod.) PREZENTAČNÍ DEN (3. den) Společné setkání. Přednáška pozvaného odborníka. Vlastní prezentace žáků (skupina představí zvolený pokus ústy zástupce nebo všech) 5
PROGRAM SEMINÁŘE CHEMIE (1. – , Pardubice) Sobota :45 – 18:15 Odborný program Představení projektu, představení metodiky chemie Pokusy – Patrik Pařík, diskuse 19:15 – 21:45 Odborná konzultace (diskuse) Neděle :00 – 12:00 Odborný program Pokusy – Hana Jiránková, diskuse Pokusy – Jiří Schwarz, diskuse 13:30 – 17:30 Odborný program Pokusy – Petr Bělina, diskuse Pokusy – Dagmar Holubcová, diskuse 6