VY_32_INOVACE_
CESTA ENERGIE Mgr. Irena Škantová Environmentální výchova listopad ročník Hra je určena pro pochopení významu, využití různých druhů energií, obnovitelných a neobnovitelných zdrojů energie a jejich výhody a nevýhody pro životní prostředí. Obsahuje internetové odkazy (modře zvýrazněné).
CESTA ENERGIE Mgr. Irena Škantová PRAVIDLA HRY
START CÍL
Zamyslete se a řekněte jedním slovem, co potřebují všechny organizmy k životu. 1 ODPOVĚĎ
2 Vysvětlete, jak rostliny získávají energii. ODPOVĚĎ
3 Co je potřeba k fotosyntéze? ODPOVĚĎ
4 Kde lidé a živočichové berou energii? ODPOVĚĎ
5 Víte proč třeba: svítí žárovka můžeme jezdit autem máme teplo ve svých domech? ODPOVĚĎ
6 Jaké znáte zdroje energie? ODPOVĚĎ
7 Víte, jak a kdy vzniklo černé uhlí, hnědé uhlí, ropa, zemní plyn a rašelina? Tyto látky patří mezi FOSILNÍ PALIVA ODPOVĚĎ
8 Patří fosilní paliva mezi obnovitelné nebo neobnovitelné zdroje energie? Zdůvodněte proč. ODPOVĚĎ obr. 1 – Ropný vrt
9 Co patří mezi ALTERNATIVNÍ zdroje energie? Vyjmenujte výhody této energie. ODPOVĚĎ
10 Mezi alternativní zdroje energie patří také vodní elektrárny. Ty se dělí na: vodní elektrárny, přečerpávací a přílivové elektrárny. Které znáte vodní elektrárny v ČR? obr. 2 – Les Království ODPOVĚĎ
11 Zjistěte pomocí odkazu, kde se v ČR nacházejí přečerpávací elektrárny. Ukažte je na mapě. Odkaz zdeOdkaz zde obr. 3 – Přečerpávací elektrárna ODPOVĚĎ
12 Slyšeli jste o jaderných elektrárnách? Vysvětlete výhody a nevýhody těchto elektráren. Uveďte, kde v ČR tyto elektrárny najdete. obr. 4 – Jaderná elektrárna Jak funguje jaderná elektrárna ODPOVĚĎ
13 Co si představujete pod pojmem GEOTERMÁLNÍ ENERGIE? Víte, že v Ústí nad Labem se pomocí této energie vyhřívá plavecký bazén a zoo? ODPOVĚĎ obr. 5
14 Lidé už dávno využívali energii větru, třeba k pohonu plachetnic nebo větrných mlýnů. Dnes se tato energie využívá i k výrobě elektrické energie ve větrných elektrárnách. Řekněte, na jakých místech se tyto elektrárny staví a proč? Mají nějaké nevýhody? obr. 6 – Větrné elektrárny ODPOVĚĎ
15 Slunce nám pomáhá s výrobou elektrické energie. S pomocí slunečních kolektorů a fotovoltaických článků můžeme tuto energii využít (doplňte) obr. 7 – Sluneční kolektory ODPOVĚĎ
16 Sluneční energie je vázána i v živých organizmech – v BIOMASE. Uveďte rostliny, které lidé používají pro energetické účely (např. jako BIOPALIVO) obr. 8 - topol ODPOVĚĎ
CÍL Navrhněte, jak i vy můžete pomoci šetřit energií a tím zlepšit naše životní prostředí. ODPOVĚĎ
ODPOVĚĎ č.1 ENERGII zpět
ODPOVĚĎ č.2 zpět PŘI FOTOSYNTÉZE VZNIKAJÍ CUKRY, PŘI DÝCHÁNÍ SE Z NICH VLIVEM KYSLÍKU UVOLŇUJE ENERGIE.
ODPOVĚĎ č.3 SLUNEČNÍ ENERGIE VODA VZDUCH (OXID UHLIČITÝ) CHLOROFYL zpět
ODPOVĚĎ č.4 CUKRY ZÍSKÁVÁJÍ Z POTRAVY A PŘI DÝCHÁNÍ SE Z CUKRŮ UVOLŇUJE ENERGIE zpět
ODPOVĚĎ č.5 KE VŠEMU JE POTŘEBA ENERGIE zpět
ODPOVĚĎ č.6 VODA MOŘSKÉ VLNY, ENERGIE PŘÍLIVU SLUNCE VÍTR UHLÍ, ROPA, ZEMNÍ PLYN, DŘEVO, RAŠELINA JADERNÉ PALIVO GEOTERMÁLNÍ ENERGIE BIOMASA..... zpět
ODPOVĚĎ č.7 ČERNÉ UHLÍ – PRVOHORY (KAPRAĎOROSTY) HNĚDÉ UHLÍ – TŘETIHORY (DŘEVINY) ROPA – ROZKLAD PRAVĚKÝCH ORGANIZMŮ (NA DNĚ MOŘÍ) ZEMNÍ PLYN – DOPROVÁZÍ ROPU RAŠELINA – ROZKLAD ROSTLINNÝCH ORGANIZMŮ VE VLHKÉM PROSTŘEDÍ zpět
ODPOVĚĎ č.8 NEOBNOVITELNÉ ZDROJE DAJÍ SE VYČERPAT PODMÍNKY A DOBA JEJICH VZNIKU SE NEOPAKUJE zpět
ODPOVĚĎ č.9 VODNÍ, VĚTRNÁ, GEOTERMÁLNÍ, SLUNEČNÍ ENERGIE ENERGIE MOŘSKÝCH VLN BIOMASA,... VÝHODY: MALÉ ZNEČIŠTĚNÍ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ, OBNOVITELNÉ ZDROJE zpět
ODPOVĚĎ č.10 zpět VODNÍ ELEKTRÁRNY V ČR
ODPOVĚĎ č.11 DLOUHÉ STRÁNĚ DALEŠICE ŠTĚCHOVICE zpět
ODPOVĚĎ č.12 VÝHODY: MENŠÍ ZNEČIŠTĚNÍ ŽP (MINIMÁLNÍ EMISE) LEVNĚJŠÍ ELEKTRICKÁ ENERGIE ŠETŘENÍ ZÁSOB FOSILNÍCH PALIV PŘI VÝROBĚ SE UVOLŇUJE TEPLO (VYTÁPĚNÍ) JADERNÉ PALIVO PRO LODĚ A PONORKY VÝROBA IZOTOPŮ PRO LÉKAŘSKÉ ÚČELY NEVÝHODY: MOŽNOST VÝBUCHU, ZAMOŘENÍ RADIO- AKTIVITOU (RAKOVINA) PROBLÉM S USKLADNĚNÍM RADIOAKTIVNÍHO ODPADU,.... TEMELÍN, DUKOVANY zpět
ODPOVĚĎ č.13 ENERGIE Z NITRA ZEMĚ (SOPKY, GEJZÍRY, HORKÉ PRAMENY,...) zpět
ODPOVĚĎ č.14 NA MÍSTECH, KDE ČASTO FOUKÁ VÍTR, NA KOPCÍCH, U MOŘE,... NEVÝHODY: ZABRÁNÍ PŮDY, NEPRAVIDELNÝ VÍTR, RUŠENÍ ZVĚŘE,... zpět
ODPOVĚĎ č.15 VÝROBA ELEKTRICKÉ ENERGIE VYTÁPĚNÍ DOMŮ OHŘEV VODY POHON AUTOMOBILŮ,... zpět
ODPOVĚĎ č.16 NAPŘ. BRUKEV ŘEPKA OLEJKA CUKROVÁ TŘTINA KUKUŘICE, SLUNEČNICE, SÓJA KONOPÍ ŠŤOVÍK, SLÉZ RYCHLE ROSTOUCÍ TOPOLY, VRBY, OLŠE,... zpět
ODPOVĚĎ č.17 ÚSPORNÉ ŽÁROVKY NESVÍTIT ZBYTEČNĚ VYPÍNAT ELEKTRICKÉ SPOTŘEBIČE KUPOVAT VÝROBKY S NÍZKOU ENERGETICKOU SPOTŘEBOU REGULOVAT TEPLOTU V DOMÁCNOSTI, NEVĚTRAT ZBYTEČNĚ,... zpět
Pravidla hry - hru hrají 2 družstva - každé družstvo si zvolí kapitána, který jako jediný smí za družstvo odpovídat na otázky - hra začíná losováním kapitánů o právo odpovědi na první otázku. Poté se družstva v odpovědích střídají. - každé družstvo smí používat zeměpisný atlas, členové si mohou radit časový limit na každou otázku je 2 minuty - pokud družstvo na otázku nezná odpověď, může odpovědět kapitán druhého družstva - za správně zodpovězené otázky získává družstvo body - vyhrává družstvo s vyšším počtem bodů zpět
fotografie ze strany 3-11,13, 21 použity se svolením autorky Blanky Škantové [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: obr [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: obr [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: obr [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: obr %AD_elektr%C3%A1rna funguje-jaderka.html
[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: obr _001.jpg [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: obr [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: obr [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: obr