VY_32_INOVACE_15.03.44. CESTA ENERGIE Mgr. Irena Škantová Environmentální výchova listopad 2011 7. ročník Hra je určena pro pochopení významu, využití.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ENERGETICKÉ SUROVINY - ELEKTRÁRNY
Advertisements

Z obnovitelných zdrojů
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
ELEKTRÁRNY Denisa Gabrišková 8.A.
VY_32_INOVACE_03 - ZDROJE ENERGIE
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
EKO KVÍZ.
ALTERNATIVNÍ ZDROJE ENERGIE
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s nevyčerpatelnými a obnovitelnými.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.71 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Elektrárny využívající biomasy na výrobu elektřiny
OBNOVITELNÉ ZDROJE ENERGIE
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.

Elektrická energie V současnosti nejvíce strojů a nástrojů pohání elektrická energie. Získává se přeměnou jiného druhu energie. Základem pro její výrobu.
ZDROJE ENERGIE Chemie 9. ročník
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
Martin VRZALA. * Energetika * Primární energetické zdroje * Obnovitelné energetické zdroje.
Sekundární sektor Průmyslová výroba.
Energetika.
Společenské a hospodářské prostředí
Jsou zásoby přírodních zdrojů na Zemi omezené?
Výroba elektrické energie Druhy elektráren Připraveno s využitím materiálů společnosti ČEZ určených pro školy.
Miroslav Kaňok VY_V/2_INOVACE_04_Energie. OBSAH Cesta energie v příroděCesta energie v přírodě Zdroje energieZdroje energie Použité zdrojePoužité zdroje.
Alternativní zdroje energie - Budoucnost naší planety
Zdroje energie v ČR a koncepce energetiky do budoucnosti Vypracoval: Michal Zelenský.
Přírodní zdroje Česka Anotace
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Využití energie Slunce
Těžký průmysl Energetika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výroba a přenos elektrické energie Číslo DUM: III/2/FY/2/2/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE. Exotermické a endotermické reakce Chemické děje se mohou dělit např. podle toho, zda se při jejich průběhu teplo spotřebovává.
Výroba a přenos elektrické energie. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Autor – Vlastimil Knotek Závěrečná práce.  Elektrická energie je schopnost elektromagnetického pole konat elektrickou práci. Čím větší energii má elektromagnetické.
Nevyčerpatelné energetické zdroje Zbožíznalství 1. ročník.
Energie III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_05_32_ČLOVĚK A ENERGIE. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Autor: Mgr. Martin Palát Jazyk: Čeština.
Richard Dlouhý. Druhy elektráren  Vodní  Solární  Jaderná  Větrná  Tepelná  Geotermální Tyto elektrárny vytvářejí elektrickou energii.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a životní prostředí Zdroje energie III. Alternativní zdroje 2/2 Anotace: Prezentace slouží jako.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Miroslav Kaňok, DiS. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN , financovaného.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
ZŠ Strossmayerovo nám. 4, Praha 7 Autor: Ing. Miroslava ROMANOVÁ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Jak lidé využívají přírodu TEMA: Přírodní složky.
VY__III/2__INOVACE __215 FYZIKA. Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 7. – 9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Sekundární sektor Průmyslová výroba.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST BIOLOGIE A EKOLOGIE - PRŮŘEZOVÉ TÉMA
Obnovitelné zdroje energie
Energetické suroviny - palivo
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc
Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk Lecián Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
VY_32_INOVACE_
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Rostliny - význam a jejich dělení.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_

CESTA ENERGIE Mgr. Irena Škantová Environmentální výchova listopad ročník Hra je určena pro pochopení významu, využití různých druhů energií, obnovitelných a neobnovitelných zdrojů energie a jejich výhody a nevýhody pro životní prostředí. Obsahuje internetové odkazy (modře zvýrazněné).

CESTA ENERGIE Mgr. Irena Škantová PRAVIDLA HRY

START CÍL

Zamyslete se a řekněte jedním slovem, co potřebují všechny organizmy k životu. 1 ODPOVĚĎ

2 Vysvětlete, jak rostliny získávají energii. ODPOVĚĎ

3 Co je potřeba k fotosyntéze? ODPOVĚĎ

4 Kde lidé a živočichové berou energii? ODPOVĚĎ

5 Víte proč třeba: svítí žárovka můžeme jezdit autem máme teplo ve svých domech? ODPOVĚĎ

6 Jaké znáte zdroje energie? ODPOVĚĎ

7 Víte, jak a kdy vzniklo černé uhlí, hnědé uhlí, ropa, zemní plyn a rašelina? Tyto látky patří mezi FOSILNÍ PALIVA ODPOVĚĎ

8 Patří fosilní paliva mezi obnovitelné nebo neobnovitelné zdroje energie? Zdůvodněte proč. ODPOVĚĎ obr. 1 – Ropný vrt

9 Co patří mezi ALTERNATIVNÍ zdroje energie? Vyjmenujte výhody této energie. ODPOVĚĎ

10 Mezi alternativní zdroje energie patří také vodní elektrárny. Ty se dělí na: vodní elektrárny, přečerpávací a přílivové elektrárny. Které znáte vodní elektrárny v ČR? obr. 2 – Les Království ODPOVĚĎ

11 Zjistěte pomocí odkazu, kde se v ČR nacházejí přečerpávací elektrárny. Ukažte je na mapě. Odkaz zdeOdkaz zde obr. 3 – Přečerpávací elektrárna ODPOVĚĎ

12 Slyšeli jste o jaderných elektrárnách? Vysvětlete výhody a nevýhody těchto elektráren. Uveďte, kde v ČR tyto elektrárny najdete. obr. 4 – Jaderná elektrárna Jak funguje jaderná elektrárna ODPOVĚĎ

13 Co si představujete pod pojmem GEOTERMÁLNÍ ENERGIE? Víte, že v Ústí nad Labem se pomocí této energie vyhřívá plavecký bazén a zoo? ODPOVĚĎ obr. 5

14 Lidé už dávno využívali energii větru, třeba k pohonu plachetnic nebo větrných mlýnů. Dnes se tato energie využívá i k výrobě elektrické energie ve větrných elektrárnách. Řekněte, na jakých místech se tyto elektrárny staví a proč? Mají nějaké nevýhody? obr. 6 – Větrné elektrárny ODPOVĚĎ

15 Slunce nám pomáhá s výrobou elektrické energie. S pomocí slunečních kolektorů a fotovoltaických článků můžeme tuto energii využít (doplňte) obr. 7 – Sluneční kolektory ODPOVĚĎ

16 Sluneční energie je vázána i v živých organizmech – v BIOMASE. Uveďte rostliny, které lidé používají pro energetické účely (např. jako BIOPALIVO) obr. 8 - topol ODPOVĚĎ

CÍL Navrhněte, jak i vy můžete pomoci šetřit energií a tím zlepšit naše životní prostředí. ODPOVĚĎ

ODPOVĚĎ č.1 ENERGII zpět

ODPOVĚĎ č.2 zpět PŘI FOTOSYNTÉZE VZNIKAJÍ CUKRY, PŘI DÝCHÁNÍ SE Z NICH VLIVEM KYSLÍKU UVOLŇUJE ENERGIE.

ODPOVĚĎ č.3 SLUNEČNÍ ENERGIE VODA VZDUCH (OXID UHLIČITÝ) CHLOROFYL zpět

ODPOVĚĎ č.4 CUKRY ZÍSKÁVÁJÍ Z POTRAVY A PŘI DÝCHÁNÍ SE Z CUKRŮ UVOLŇUJE ENERGIE zpět

ODPOVĚĎ č.5 KE VŠEMU JE POTŘEBA ENERGIE zpět

ODPOVĚĎ č.6 VODA MOŘSKÉ VLNY, ENERGIE PŘÍLIVU SLUNCE VÍTR UHLÍ, ROPA, ZEMNÍ PLYN, DŘEVO, RAŠELINA JADERNÉ PALIVO GEOTERMÁLNÍ ENERGIE BIOMASA..... zpět

ODPOVĚĎ č.7 ČERNÉ UHLÍ – PRVOHORY (KAPRAĎOROSTY) HNĚDÉ UHLÍ – TŘETIHORY (DŘEVINY) ROPA – ROZKLAD PRAVĚKÝCH ORGANIZMŮ (NA DNĚ MOŘÍ) ZEMNÍ PLYN – DOPROVÁZÍ ROPU RAŠELINA – ROZKLAD ROSTLINNÝCH ORGANIZMŮ VE VLHKÉM PROSTŘEDÍ zpět

ODPOVĚĎ č.8 NEOBNOVITELNÉ ZDROJE DAJÍ SE VYČERPAT PODMÍNKY A DOBA JEJICH VZNIKU SE NEOPAKUJE zpět

ODPOVĚĎ č.9 VODNÍ, VĚTRNÁ, GEOTERMÁLNÍ, SLUNEČNÍ ENERGIE ENERGIE MOŘSKÝCH VLN BIOMASA,... VÝHODY: MALÉ ZNEČIŠTĚNÍ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ, OBNOVITELNÉ ZDROJE zpět

ODPOVĚĎ č.10 zpět VODNÍ ELEKTRÁRNY V ČR

ODPOVĚĎ č.11 DLOUHÉ STRÁNĚ DALEŠICE ŠTĚCHOVICE zpět

ODPOVĚĎ č.12 VÝHODY: MENŠÍ ZNEČIŠTĚNÍ ŽP (MINIMÁLNÍ EMISE) LEVNĚJŠÍ ELEKTRICKÁ ENERGIE ŠETŘENÍ ZÁSOB FOSILNÍCH PALIV PŘI VÝROBĚ SE UVOLŇUJE TEPLO (VYTÁPĚNÍ) JADERNÉ PALIVO PRO LODĚ A PONORKY VÝROBA IZOTOPŮ PRO LÉKAŘSKÉ ÚČELY NEVÝHODY: MOŽNOST VÝBUCHU, ZAMOŘENÍ RADIO- AKTIVITOU (RAKOVINA) PROBLÉM S USKLADNĚNÍM RADIOAKTIVNÍHO ODPADU,.... TEMELÍN, DUKOVANY zpět

ODPOVĚĎ č.13 ENERGIE Z NITRA ZEMĚ (SOPKY, GEJZÍRY, HORKÉ PRAMENY,...) zpět

ODPOVĚĎ č.14 NA MÍSTECH, KDE ČASTO FOUKÁ VÍTR, NA KOPCÍCH, U MOŘE,... NEVÝHODY: ZABRÁNÍ PŮDY, NEPRAVIDELNÝ VÍTR, RUŠENÍ ZVĚŘE,... zpět

ODPOVĚĎ č.15 VÝROBA ELEKTRICKÉ ENERGIE VYTÁPĚNÍ DOMŮ OHŘEV VODY POHON AUTOMOBILŮ,... zpět

ODPOVĚĎ č.16 NAPŘ. BRUKEV ŘEPKA OLEJKA CUKROVÁ TŘTINA KUKUŘICE, SLUNEČNICE, SÓJA KONOPÍ ŠŤOVÍK, SLÉZ RYCHLE ROSTOUCÍ TOPOLY, VRBY, OLŠE,... zpět

ODPOVĚĎ č.17 ÚSPORNÉ ŽÁROVKY NESVÍTIT ZBYTEČNĚ VYPÍNAT ELEKTRICKÉ SPOTŘEBIČE KUPOVAT VÝROBKY S NÍZKOU ENERGETICKOU SPOTŘEBOU REGULOVAT TEPLOTU V DOMÁCNOSTI, NEVĚTRAT ZBYTEČNĚ,... zpět

Pravidla hry - hru hrají 2 družstva - každé družstvo si zvolí kapitána, který jako jediný smí za družstvo odpovídat na otázky - hra začíná losováním kapitánů o právo odpovědi na první otázku. Poté se družstva v odpovědích střídají. - každé družstvo smí používat zeměpisný atlas, členové si mohou radit časový limit na každou otázku je 2 minuty - pokud družstvo na otázku nezná odpověď, může odpovědět kapitán druhého družstva - za správně zodpovězené otázky získává družstvo body - vyhrává družstvo s vyšším počtem bodů zpět

fotografie ze strany 3-11,13, 21 použity se svolením autorky Blanky Škantové [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: obr [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: obr [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: obr [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: obr %AD_elektr%C3%A1rna funguje-jaderka.html

[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: obr _001.jpg [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: obr [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: obr [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: obr