Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Vznik, vývoj a formy peněz
Vznik, vývoj a formy peněz
Peníze a cena Milena Tichá
 VY_32_INOVACE_16_09  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C13 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníListopad.
Peníze v tržní ekonomice. Nejvýznamnější objev v dějinách V penězích vyjadřujeme ceny veškerého zboží – jsou všeobecným ekvivalentem Plní v tržní ekonomice.
Hospodářský proces Potřeby, peníze
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PENÍZE Historie peněz Hlavní funkce peněz Domácí a zahraniční měna
Funkce peněz Petr Machala.
PENÍZE Kamila Kuběnová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_128.
Mikroekonomie I Peníze a poptávka po peněžních zůstatcích Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Identifikátor materiálu: ICT AnotaceŽák se seznámí s problematikou peněz AutorMgr. Ivona Kindlová JazykČeština Očekávaný výstupŽák dokáže hovořit.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
1 Postavení bankovnictví v tržní ekonomice.  jsou prostředkem směny a měřítkem hodnot  aktiva, která mají vysokou likviditu a nízkou míru rizika 2.
Podmínky provozování směnárny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
6. července 2013VY_32_INOVACE_100302_Bankovnictvi_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
PENÍZE Božena Genrtová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_06 NázevBankovnictví v teorii Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekBankovnictví.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
2. téma:. Definice peněz  Peníze jsou jakékoli aktivum všeobecně přijímané při placení za zboží a služby, při placení dluhu.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Peníze a měny.
Úvod do financí Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Bankovnictví.
PRÁVNÍ REGULACE PENĚŽNÍHO SYSTÉMU
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_15 Název materiáluMěna a měnové.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
Peníze a peněžní trh Pavel Seknička. Směna naturální Přímá naturální směna – zboží za zboží, Z - Z Zprostředkovaná, nepřímá naturální směna – směna zboží.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 5 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: březen 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0108 Název vzdělávacího materiálu: Vývoj peněz.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_62_INOVACE_FG.9.r.09 EU OP VK Škola, adresaZŠ Smetanova 1509, Přelouč AutorMgr. Blanka Prokopová Období tvorby VMlistopad.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
Peníze, jejich funkce a vývoj platidel Výchova k občanství 7. ročník.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
Anotace Vysvětlit žákům pojem peníze, jak peníze vznikly a jakou mají podobu. Zjistit, kdo peníze vydává a jak se dají zabezpečit před paděláním. Výukový.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6006 NázevPeníze Téma hodinyPeníze PředmětZáklady finanční gramotnosti.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Peníze, bezhotovostní a hotovostní platební styk N á zev sady: Výuka.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_62_INOVACE_3301_ mince Téma: Mince aneb od duhovky ke koruně Číslo.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
POČETNÍ POMĚRY V ČESKÝCH ZEMÍCH V POLOVINĚ 17. STOLETÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_02 Peníze
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Trh peněz Pavel Janíčko.
Peníze a peněžní trh TNH 2 (S-5B)
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary,
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický okruh Ekonomické předměty Téma Peníze a měna (vývoj a funkce) Ročník 2. Jméno autora Ing. Petra Koudelková Anotace Žáci poznají historii peněz a jejich důležitost v ekonomickém systému Datum tvorby

Peníze Ing. Petra Koudelková

Peníze Peníze jsou takový statek, který v určité společnosti slouží jako běžně přijímaný prostředek směny (platidlo). Peníze jsou univerzální zboží, sloužící především k vyjadřování hodnoty ostatního zboží (k jeho koupi, prodeji a provádění různých plateb).

Historický vývoj peněz - přehled 1. Barterové obchody 2. Všeobecné ekvivalenty 3. Drahé kovy 4. Kovové peníze 5. Papírové peníze 6. Elektronické peníze

Historie peněz 1 barterové obchody - forma výměny zboží za zboží. Jednalo se o přímou směnu bez zapojení některého všeobecného prostředku směny. Barterový způsob obchodování byl široce využíván ještě v koloniální éře a dodnes jej nelze považovat pouze za překonaný historický jev. všeobecné ekvivalenty - používaly se takzvané zbožové peníze například dobytek, kožešiny, sůl kovy apod. Jednalo se stále o barterové obchody, ale s prvky měnového systému. Nevýhodou všeobecných ekvivalentů byla jejich těžká dělitelnost, skladovatelnost a někdy také malá trvanlivost.

Historie peněz 2 kovové peníze v 7. až 6. století před našim letopočtem začaly kovové peníze (mince) nahrazovat tzv. všeobecné ekvivalenty. Přechod od všeobecných ekvivalentů k penězům začal tím, že obchodníci začali stříbrné, zlaté, nebo měděné slitky označovat hodnotou hmotnosti a později i různými obrazci a symboly. Ve chvíli, kdy kovový slitek označil svým výsostným znakem panovník a zaručil se tak za správnou váhu a za ryzost kovu, začínáme hovořit o mincích. První české stříbrné mince (denáry) nechal razit kolem roku 970 Boleslav I. ( ).

Historie peněz 3 papírové peníze - kovové peníze přestávají uspokojovat požadavky obchodu, novým druhem platidla. V 17. století začínají prominentní bankovní domy vydávat bankovky, mají papírovou formu a jejich podstatou je příslib, že jejich doručiteli bude vyplacena určitá suma vyjádřena množstvím drahého kovu. V Číně se ovšem začaly papírové peníze používat již od 9. století našeho letopočtu.

Ukázky mincí Keltské mince Denáry ( ), Pražský groš (1283 – 1305)

Ukázky mincí Říšský zlatý od 1561 Dukáty ( ) Tolary

Peníze Na těchto odkazech najdete více o ražení mincí a tisku bankovek: _50czk.html

Elektronické peníze Prostředek vzdáleného přístupu k účtu Umožňuje držiteli přístup k finančním prostředkům uloženým na jeho účtu v bance a dovoluje provést platbu ve prospěch jiné osoby - především platební karty a aplikace přímého bankovnictví (telefonní, internetové atd.)

Formy peněž 1.Oběživo Hotové peníze, které dělíme na mince a bankovky. Hotové peníze mají dokonalou likviditu. 2. Bezhotovostní peníze Jedná se o deposita. Jsou to peníze, které jsou uloženy na účtech u peněžních ústavů. Využívají se při bezhotovostním platebním styku k platbám mezi bankami, podniky, placení pomocí platební karty atd.

O penězích Považovány za největší objev lidstva, vyřešilo problémy s naturální směnou. Zpočátku byla věrohodnost peněz zabezpečena tím, že byly peníze z drahých kovů. Později se ukázalo že je to důvěra v to, že mohou být peníze za něco jiného směněno, tím se stalo, že důvěra v peníze začala souviset s důvěrou lidí ve státní moc. Další etapou ve vývoji peněz a financí se stalo bankovnictví (první bankovní doby byly již za dob Templářů). Lidé disponují uloženými penězi, probíhá bezhotovostní platební styk. Je snaha o nahrazení klasických peněz právě bezhotovostními.

Funkce peněz 1. Zprostředkovatelé směny (nákup zboží a služeb za peníze) 2. Uchovatelé hodnoty (akumulace kapitálu, např. použitím odložených peněžních zdrojů – spoření) 3. Zúčtovací jednotka (s příchodem účetnictví peníze slouží pro zúčtování obchodních vztahů)

Pro ty kteří ještě nevědí … Každý stát má svoje platidlo Od vzniku euro zóny ( ) některé státy v EU mají stejné platidlo (Euro). Tyto státy kromě jiného musí splňovat tzv. maastrichtská kritéria (co to je?). Některé členské státy EU ještě Euro nepřijali (kdo to je?). V České Republice je základní platební jednotka 1 Kč (100 haléřů)

Domácí měna Měnou nazýváme konkrétní druh peněz upravený právním řádem státu. Jedná se o zákonné platidlo na vymezeném území Právní rámec, která definuje zacházení s domácí měnou navíc: Povinnost platit daně v domácí měně Povinnost měnu přijmout Zákaz kumulace a poškozování měny Občan daného státu je automaticky účastníkem jeho peněžního systému v jeho domácí měně

Zahraniční měna Všechny ostatní měny kromě domácí Měnový kurz jedné měny je cena vyjádřená v jednotkách jiné měny. Tržní kurz není možné předpovědět; souvisí s výší úrokových sazeb a další řadou faktorů. Směnné kurzy jsou aktualizovány každý den a vyhlašovány v kurzovním lístku, kde je uveden nákup a prodej. Prodejní kurz > nákupní kurz KONVERTIBILITA (směnitelnost měny) Plně konvertibilní = plně směnitelné (americký dolar, euro, libra, australský dolar, japonský jen,..)