Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _09 Osobnosti automobilového průmyslu a letectví Téma: Dějepis 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
první motocykl byl sestrojen v roce 1869 a poháněla ho pára první Daimlerův motocykl se objevil v roce 1885 a poháněl jej benzínový spalovací motor. Daimler se dále o výrobu motocyklů nezajímal, chtěl jen vyzkoušet funkčnost motoru.
vznikl roku 1886 zabudováním motoru do samohybného kočáru vytvořil jej spolu s Wilhelmem May- bachem je méně dokonalý než Benzův automo- bil vůz dosahoval maximální rychlosti mezi 12 až 15 km/h
vznikl zdokonalením principu německého krajana Nicalause Otty z roku 1876 problémy způsobovalo plynné palivo přetrvávaly potíže s nebezpečným zapalováním směsi rozžhavenou trubičkou v hlavě. jednalo se o jednoválec, pro svůj „vytáhlý“ tvar přezdívaný „stojací hodiny“ a vážící 60 kg používal karburátor, v němž se lehká těkavá kapalina odpařovala přímo z hladiny a mířila do válce o objemu 264 cm 3 ohromující nebyl ani tak výkon půl koňské síly (asi 368 wattů), jako spíše neslýchaně vysoké otáčky 650/min. Předchozí motory běžely zhruba na obrátek. chlazení obstarával ventilátor, vhánějící proud vzduchu do dvojitého pláště válce.
celkem bylo vyrobeno kusů mělo trojrychlostní převodovku a zpátečku objevil se již plovák karburátoru a zapalování pro dobíjení baterie max. rychlost 16 km/h spotřeba 10l/100 km
Dokážeš na základě znalostí z fyziky popsat, jak funguje Dieselův motor? Obrázek ti pomůže.
původně pracoval na tekuté těžké palivo (hnací olej) k zážehu paliva docházelo po jeho vytrysknutí do spalovací komory od zahřátého vzduchu v důsledku stlačení brzy se mu podařilo motor vylepšit tak, aby využíval tepelnou energii na 26 %, tedy dvakrát účinněji než v té době nejlepší parní stroj poměrně záhy dochází k masovému rozšíření tohoto typu motoru i nahrazení hnacího oleje naftou
původní model T měl vpředu montovaný čtyřválcový řadový zážehový motor o objemu 2,9 litrů o výkonu 15 kW (20 koní) s nejvyšší rychlostí 64 – 72 km/h ovládnul 50% trhu s automobily, stal se nejprodávanějším typem vůbec spotřebu měl přibližně od 11,1 do 18,7 l/100km motor byl schopný spalovat benzín nebo ethanol
Orwille
k letadlu vlastnoručně vyrobili vrtuli i motor motor byl lepší než běžné motory té doby - měl dostatečně nízký poměr hmotnosti k výkonu k převodu používali řetěz z kola Stavba letadla Flyer I stála méně než tisíc dolarů. Rozpětí křídel bylo 12 metrů, hmotnost 340 kg a jeho 77 kilogramový motor měl výkon 12 koňských sil (9 kW).
Wilbur 17. prosince 1903 vzlétli, každý dvakrát. První letěl Orville, let byl dlouhý 39 metrů a trval 12 sekund. Čtvrtý let toho dne byl jediným skutečně řízeným letem. Wilbur Wright letěl 279 metrů a let trval 59 sekund. Brzy po prvním letu Wrightové požádali o patent na letadlo, ale až do roku 1908 nelétali – zřejmě v obavě o prozrazení jejich patentu.
Objem: m³vodíku v 17 oddílech ze zlatotepecké blány Délka: 128 m Průměr: 11,7 m Motory: Daimler 2 × 16 KS Dostup: 400 m Rychlost: 28 km/h, podle některých zpráv i přes 30 km/h údaje převzaty z
AutorMgr. Lenka Kudrnová Vytvořeno dne Odpilotováno dneve třídě Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborOsobnosti automobilového průmyslu a letectví TémaDějepis 8. ročník Klíčová slovaG. Daimler, K. Benz, R. Diesel, H. Fond, O. a W. Wrightové, L. Blériot, F. von Zeppelin
ANOTACE Výkladový materiál obsahově rozvíjející učebnici dějepisu pro 8. ročník. Časová dotace cca 40 min. Materiál obsahuje jednu otázku založenou na mezipředmětových vztazích (fyzika, motory). Hlavním bohatstvím tohoto materiálu je obrazový materiál a další obohacující informace. POUŽITÉ ZDROJE Vlastní tvorba. Zdroje obrazového materiálu: ZweiRadMuseumNSU_Reitwagen.JPG Ferdinand_Graf_von_Zeppelin_Profil.jpg otevřená galerie