 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Výpočet práce z výkonu a času. Účinnost
Výkon elektrického proudu
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vztah mezi výkonem, prací a časem
Výkon (Učebnice strana 22 – 24)
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník Výpočet práce, účinnost (8.06)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.36 Téma: Výkon Číslo.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Mechanická práce a energie
Digitální učební materiál
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYKON.
PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.
Elektrické jevy III. Elektrická práce, výkon, účinnost
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Mechanika II. Výkon VY_32_INOVACE_ V praxi není důležitá pouze velikost vykonané práce, ale také doba, za kterou byla práce vykonána.
Shrnutí učiva I Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Výpočet práce z výkonu a času Práci, např. stroje, můžeme také vypočítat, pokud známe jeho výkon P a dobu t, po kterou pracoval: Platí: W = P ∙ t.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_F8-003 Předmět FYZIKA 8.ROČNÍK.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
VY_32_INOVACE_15 15 ENERGIE autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Jak lze změnit odpor polovodičů
Vedení elektrického proudu v plynech
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Grafické znázornění pohybu
Magnetické pole cívky s proudem
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-odvozená fyzikální veličina
Páka, Kladka pevná, volná, kladkostroj
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Elektromagnet a jeho využití
Elektromagnetická indukce
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Souhrnná cvičení-pohyb těles
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Účinnost stroje VY_32_INOVACE_FYZ_1_33
Magnetické pole cívky s proudem
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výkon elektrického proudu
Rychlost, dráha a čas Autor: Lukáš Polák.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Transkript prezentace:

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“ a k výpočtům účinnosti. Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 10/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.8.A.05_Fyzika pro 8. ročník_Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost Název: Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA

Příklad: Motor mopedu má po dobu jízdy stálý výkon 1 kW. Jakou mechanickou práci motor vykoná během půl hodiny jízdy? P = 1 kW = W t = 0,5 h = s W = ? J W = P ∙ t W = ∙ = J = 1,8 MJ Motor mopedu vykonal práci 1,8 MJ.

Jestliže má motor mopedu stálý výkon W, znamená to, že motor za každou sekundu vykoná práci J. Za dobu s vykoná práci : ∙ J

W = P ∙ t Počítáme-li výkon ve wattech a dobu v sekundách, dostaneme práci ve wattsekundách W ∙ s. Přitom platí: 1 J = 1 W ∙ s

Vyjádříme-li výkon v kilowattech a dobu v hodinách, dostáváme práci v kilowatthodinách (kW ∙ h) 1 kW ∙ h = W ∙ s = = W ∙ s= =3,6 MJ

V praxi rozlišujeme: VÝKON daného zařízení = tj. užitečná práce vykonaná za 1 sekundu. PŘÍKON = tj. práce, která se skutečně za 1 s vykonala Příkon P 0, nebo-li skutečně vykonaná práce za 1 s, je tedy větší než výkon P.

Pro posouzení, jak dané zařízení pracuje hospodárně, jak je „účinné“, se zavádí veličina ÚČINNOST.

Účinnost: Značí se řeckým písmenem  (čti éta):  = výkon / příkon  = užitečná práce vykonaná za 1 s / práce, která se skutečně za 1 s vykonala  = P / P 0

Je-li účinnost např. ¾, znamená to, že jen tři čtvrtiny skutečně vykonané práce se užitečně využily a ¼ se „ztratila“, spotřebovala jinak, např. při překonávání tření.

Účinnost někdy vyjadřujeme také v procentech. Je-li např.  = ¾ = 0,75 … je účinnost 75%. Nebo-li jen 75% je užitečná práce a 25% jsou ztráty.

Odpovězte ústně: 1.Uveď vztah pro výpočet práce při přemísťování tělesa, jestliže znáš výkon a čas. 2.V jakých jednotkách můžeme práci z výkonu vypočítat? 3.Jak určíš účinnost stroje? 4.Vysvětli, co znamená, že stroj pracuje s účinností 0,75? 5.Kolik procent činí ztráty u stroje s účinností 60%?

Motor pracuje se stálým výkonem 0,8 kW po dobu 5 hodin. Jak velkou mechanickou práci vykoná?

Řešení: P = 0,8 kW t = 5 hod W = ? kWh W = P ∙ t W = 0,8 ∙ 5 W = 4 kWh = 4 ∙ 3,6 MJ W = 14,4 MJ Motor vykoná mechanickou práci 14,4 MJ.

Pokus se odhadnout, jakou práci vykoná např. kopáč za celý pracovní týden. Dlouhodobý výkon člověka při manuální práci je asi 100 W. (Předpokládejme, že pracuje 8 hodin denně). a) 8 kWh b) 4 kWh c) 10 kWh

Automobil jede rychlostí 54 km/h. Výkon jeho motoru je 36 kW. Urči velikost tahové síly motoru.

Řešení: v = 54 km/h = 15 m/s P = 36 kW = W F = ? N P = F ∙ v  F = P / v F = / 15 F = N = 2,4 kN Tahová síla motoru automobilu je 2,4 kN.

Elektrická lokomotiva s příkonem kW pracuje se stálým výkonem kW. Urči její účinnost. a)80 % b)95 % c)90 %

Jak jsme došli k výsledku? P 0 = kW P = kW  = ? %  = P / P 0  = /  = 0,9  = 90% Účinnost lokomotivy je 90%.

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN galerie office [cit: ] [cit: ] 45$ _jpg/540x300/75http:// 45$ _jpg/540x300/75 [cit: ]