GUILLAUME APOLLINAIRE 26.10.1880 Řím – 9.11.1918 Paříž Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.17.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstantin Biebl Život, dílo, citáty. Konstantin Biebl Život, dílo, citáty.
Advertisements

Vítězslav Nezval (1900 – 1958).
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kaligram Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 11
Česká poezie 1. poloviny 20. století
Sdružení Devětsil a jeho podoby
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
¨-4-.
Srovnávací a vědomostní test
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Poetismus charakteristika literárního.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Bratři Čapkové.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Guilliaume Apollinaire Mgr. Lucie Rusová český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
KUBOFUTURISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska.
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
Surrealismus Vznikl ve Francii
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Poezie ve světové literatuře
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Karel Toman Anarchistický buřič.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Poetismus – jak se rodí báseň
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
ČESKÝ SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
Avantgarda Apollinaire Morgenstern Expresionismus Futurismus
Poetismus Daniela Mlatečková Michaela V. Vítková 1.
Poezie 1. pol. 20. století Skupina 42. Skupina 42 Skupina 42 České umělecké sdružení, vzniklo v roce 1942, odtud označení celé skupiny Sdružovala výtvarníky,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.7 poetismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
APOLLINAIRE Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Předchůdci nových básnických směrů Datum vytvoření 6. 6.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Vítězslav Nezval Martin Vocl C3B. Obsah Základní informace Život Dílo Charakter tvorby Pantomima Ukázka Otázky.
POEZIE 1.POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1.pol. 20. stol. Datum vytvoření
Václav Hrabě NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
v předválečném, válečném
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
Mgr. Marie Havránková VÍTĚZSLAV NEZVAL Literatura 1.pol. 20. stol.
Konstantin Biebl Život, dílo, citáty. Konstantin Biebl Život, dílo, citáty.
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
Jaroslav Seifert Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Meziválečná poezie a drama
Vítězslav Nezval Život, tvorba, citáty. Vítězslav Nezval Život, tvorba, citáty.
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
Kultura v předválečném Československu
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
GUILLAUME APOLLINAIRE
Apollinaire Guillaume - Alkoholy
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Guillaume Apollinaire * 26. august 1880, Rím-† 9. november 1918, Paríž
Česká meziválečná poezie
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Jiří Wolker životopis, literární.
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

GUILLAUME APOLLINAIRE Řím – Paříž Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.17

Životopis  vlastním jménem Wilhelm Albert Wladimir Alexandre Apollinare de Kostrowitzky  francouzský básník, dramatik a anarchista polského původu ( matka – polská šlechtična)  dětství strávil v Monaku, později žil v Paříži  1911 byl několik měsíců vězněn kvůli podezření z krádeže slavného obrazu Mona Lisy, obviněn byl i Pablo Picasso; skutečný zloděj Vincenzo Perugia se snažil Monu Lisu prodat ve Florencii starožitníkovi Alfrédu Gerimu, který ho ale udal  účastnil se bojů v první světové válce, vážně zraněn střepinou z granátu  1918 se oženil, záhy umírá  zemřel na španělskou chřipku

 zakladatelem několika časopisů (Pařížské večery, Moderní literatura a Imoralistická revue aj.)  jeden z nejpopulárnějších členů Montparnasské umělecké komunity v Paříži  přátelé a spolupracovníci - např. Pablo Picasso, André Breton, Jean Cocteau aj. „Básníkem je ten, kdo neváhá objevit nové radosti, i když je pro mnohé bude těžké snášet.“

Tvorba  jeden ze zakladatelů moderní francouzské poezie  propagoval avantgardní malířství; hlavně kubismus  sbírky Alkoholy a Kaligramy vytyčily cestu modernímu umění  u nás vliv na vznik poetismu a surrealismu  překládali ho přední čeští básníci – Karel Čapek, svými básněmi se k němu hlásili svými básněmi např. Jiří Wolker – Svatý kopeček, Vítězslav Nezval – Akrobat, Konstantin Biebl – Nový Ikaros, Vilém Závada - Panychida  v tvorbě se projevuje vliv války, kterou neodsuzuje, obdiv k moderní technice, civilizaci, krásu hledá ve všedním životě, zlidštění světa a jeho osvobození z konvencí, oslava života a člověka

Charakter poezie  vrátil poezii smysl pro tajemno- prolínají se jednotlivé druhy umění, přítomnost a minulost, sen a realita  obraznost, volná asociace představ, polytematičnost, odstranění interpunkce, dynamika  využívá apostrofu (oslovení), anaforu (opakování slov na začátku verše či sloky)  své době byla jeho poezie označována termínem esprit nouveau = nově inspirovaný básnický duch

Tvorba - Alkoholy (1913)  vyvrcholení jeho snahy o vytvoření nového básnického jazyka a vyjádření rytmu moderní doby  polytematická báseň ( složena z mnoha témat, tematická svoboda, větší rozsah)  asociace – volné řazení básnických obrazů ( ne podle logické souvislosti), složité k pochopení  prolínání lyriky a epiky

Pásmo (1912)  úvodní báseň sbírky  přemisťování v čase a prostoru (dynamika doby)  města splývají v jediné, verše i o Praze  báseň má vypadat jako stránka novin  typické pro dílo jsou metafory  přeložil Karel Čapek (1919)

Pásmo (1912); 1913, přeložil Karel Čapek Tím starým světem přec jsi znaven na konec Pastýřko Eiffelko jak bečí stádo mostů dnes Řecký i římský starověk se ti už přežily Zde antické se zdají být už i ty automobily Jen náboženství zůstalo docela nové jenom ono Zůstalo prosté jak hangáry v přístavu avionů Jediné neantické v Evropě křesťanství je Evropan nejmodernější jste vy ó papeži Pie A tobě brání stud když okna na tebe hledí Vstoupit do kostela a jít tam ke zpovědi Čteš letáky ceníky plakáty jež zpívají hlasitě Toť dnešní poezie zatím co prózou žurnály sytí tě Jsou krváky po šestáku samé detektivní případy Portréty velkých osob a sterá různá záhlaví Viděl jsem dnes a jméno už nevím pěknou ulici Novou a čistou byla to sluneční polnice Šéfové dělnice a krásné písařky z bureau Z pondělí do soboty čtyřikrát denně tudy se berou Zrána tu třikrát tovární píšťala plačky zní……

Milovaná Praha Jsi v zahradě hospůdky v okolí Prahy Cítíš se zcela šťasten na stůl růži ti dali A místo abys psal svou povídku lenošíš pohříchu Hledě na mandelinku spící v růžovém kalichu V achátech svatovítských zříš zděšen své vlastní rysy Na smrt jsi smuten byl v ten den kdy sebe v nich objevil jsi Podoben Lazaru kterého světlo drtí Pozpátku točí se ručičky hodin v židovské čtvrti A ty couváš ve vlastním životě pomalu Jda na Hradčany nahoru a poslouchaje k večeru Jak v hospodách české písně zpívají Při cestách po Evropě navštívil na dva dny Prahu, kterou si zamiloval, seznámil se zde s Karlem Čapkem.

Kaligramy (1918)  sbírka obrazových básní ( z řeckého kalos = krásný, gramma = písmo), některé básně jsou vytištěny různými druhy písma a upraveny s ohledem na vizuální dojem  první kaligramy se objevují již v antice; ovlivnily i český poetismus – Jaroslav Seifert – Počítadlo ze sbírky na vlnách TSF; Vítězslav Nezval – sbírka Pantomina

Báseň o míru a válce

Další tvorba  Bestiář aneb Orfeův průvod  Život zasvětit lásce  Básně pro Lou  Něžný jako vzpomínka  Nalezené básně  11 tisíc prutů aneb rychtářovy lásky  Hrdinské činy mladého donchuana

Prsy Tiréziovy (1918)  poprvé ses objevuje název surrealismus, podtitul surrealistické drama  jde spíše o libreto nebo scénář pro divadelní hru; pomíjí zde všechny stavební prvky tradičního dramatu (děj, charaktery, dramatický konflikt)  programovým dílem divadelní avantgardy a předchůdcem absurdního dramatu  děj se odehrává v Zanzibaru; hrdinkou je feministka Terezie, která odmítá úděl matky, proto odhodí prsa a stává se mužem Tiréziem, opuštěný manžel zplodí během dne více než dětí

Shrnutí - Guillaume Apollinaire 1.Tančila jste jako dítě ….. a) přirovnání b) paronomázie c) metafora 2. Řeka též trpí a své steny se ani smlčet nesnaží…… a) metafora b) anafora c) personifikace 3. Doplňte vhodné slovo: a) Hudba jak z oblohy by zněla/ z takové dálky………… b) Ano chci vás mít rád však mít vás rád ne……………… 4. Kde se G.Apollinaire se narodil a kde zemřel?……………. 5. Původ G.Apollinaira ……………………. 6. Je v následujícím verši gramatická chyba? (ano – ne) Vojáci táhnou v boj kdo s koho……..

7. Kdy a na co G.A.umírá ………………………………………. 8. Mezi jeho přátelé patřil slavný malíř …………..a básník, zakladatel surrealismu………………………… 9. Kteří čeští básníci překládali G.A……………………. 10. G.A. je představitelem poezie: a) lyrické poezie b) modernistické literatury c) politické 11. V čem hledá G.A.krásu života………………………… Jakým termínem byla ve své době označována A. poezie, pojem vysvětlete ( čítanka str.15) ………………………… O kterých zemích se zmiňuje v básni Pásmo? Čím každou zemi připomíná? ………………………………………………………… Charakteristika jeho poezie…………………………………… G.A. často používá apostrofu a anaforu (vysvětlete)………… Apostrofu a anaforu řadíme: a) k obrazným pojmenováním b) k básnickým figurám

17. Vysvětlete – polytematická báseň……………………………. 18. Vysvětlete – asociace………………………………………… 19. Básnické sbírky Apollinaira…………………………………… 20. Ve které sbírce píše i o Praze, jak báseň nazval, kdo toto dílo přeložil? ………………………………………………………… Vypište z básně čtyři atributy, podle kterých byste poznali, že píše o Praze……………………………………………………… 22. Vysvětlete název sbírky Kaligramy, náplň sbírky……………. 23. Kteří čeští básníci se nechali ovlivnit sbírkou Kaligramy, jména sbírek………………………………………………… K jakému literárnímu druhu řadíme jeho dílo Prsy Tiréziovy, jaký nový tohoto literárního druhu dílem vytvořil? Vyjmenujte další autory tohoto období, kteří patří do Francie………………………………………………………………

Řešení: 1. b) 2. c) 3. zaznívá, zcela 4. Řím – Paříž 5. Polák 6. ne ( výjimka) , španělskou chřipku 8. Pablo Picasso, André Breton 9. K. Čapek, J.Wolker,V. Nezval – Akrobat, K.Biebl, V. Závada 10. b)

11. všední život, zlidštění světa, osvobození z konvencí, oslava života a člověka 12. esprit nouveau = nově inspirovaný básnický duch 13. Francie - Eiffelka, Itálie - papež, Afrika – plameňáci, ptáci marabu, USA - kolibřík, Čína – ptáci pihi) 14. obraznost, volná asociace představ, polytematičnost, odstranění interpunkce, dynamika 15. apostrofa - oslovení, anafora - opakování slov na začátku verše či sloky) 16. b) 17. složena z mnoha témat, tematická svoboda, větší rozsah)

18. volné řazení básnických obrazů ( ne podle logické souvislosti), složité k pochopení 19. Alkoholy, Pásmo, Kaligramy) 20. Pásmo, milovaná Praha, K.Čapek 21. hospůdky, Svatovítská katedrála, židovská čtvrť, Hradčany) 22. sbírka obrazových básní ( z řeckého kalos = krásný, gramma = písmo) 23. Jaroslav Seifert – Počítadlo ze sbírky na vlnách TSF; Vítězslav Nezval – sbírka Pantomina) 24. drama, absurdní drama 25. R. Rolland, Henri Barbusse, Antoine de Saint Exupéry

Použité zdroje:      Mgr. Mašková, Drahuše: Čítanka 3, edice MATURITA, 2006