SVĚTOVÁ RENESANČNÍ LITERATURA ŠPANĚLSKOANGLIEHOLANDSKO Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

32_04_34 Renesance - shrnutí Anotace Renesance - shrnutí
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Dramatická výchova 8. B 2013/2014.
Karel Hynek Mácha.
William Shakespeare.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
VY_32_INOVACE_ČJ.8.16_Miguel de Cervantes,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
William Shakespeare Sen noci svatojánské.
Kdo to byl William Shakespeare
Vytvořila: Kristýna Kořínková
EU - 06 – 14 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Zacharová. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Realistický román.
Renesance a humanismus
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
William Shakespeare.
Bratři Čapkové.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Český spisovatel, novinář,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
FEDERICO GARCÍA LORCA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Dante Alighieri Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název Miguel de Cervantes y Saavedra Předmět, ročník
Anglický spisovatel; největší anglický i světový dramatik; vystudoval gymnázium; v devatenácti letech se oženil s Anne Hathaway otec tří dětí roku 1585.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Renesance – Anglie Střední odborná škola Otrokovice
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_311_Zdeněk Jirotka, Saturnin AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK,
William Shakespeare 1564 *
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
William Shakespeare (1564 – 1616).
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
William Shakespeare.
Anglická renesanční literatura Mgr. Ludmila Růžičková
Svět plný dobrodružství, středověké hrady, města a vesnice, krajina plná skal, lesů potoků a řek. To je Naturalis. Celý příběh začíná v podhradí Naturalisu,
Jan Lucemburský.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Španělská renesance.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
 1808 v Kutné Hoře Otec vojenský hudebník, později krejčí, matka dcera mlynáře. Vystudoval gymnázium, filozofickou fakultu nedokončil – odchází ke kočovné.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
WILLIAM SHAKESPEARE (1564 – 1616) Pavel Trtílek ( )
ROMÁN Žánr velké epiky delší časový úsek Pozadí společenských událostí doby Druhy románu: společenský, dobrodružný, fantastický, sci-fi, milostný, psychologický,
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_101 Téma hodiny: William Shakespeare Doporučeno pro: 8.
Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy:Základní.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_20_LITERATURA.
Wiliam Shakespeare.
Významní představitelé renesanční literatury
ROMANTISMUS.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autoři české a světové literatury 6.-9.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
WILIAM SHAKESPEARE RENESANCE.
Literatura období renesance
Autor? Narozen se Stratfordu Spolumajitel divadla Globe
Literatura v období renesance
William Shakespeare.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
RENESANCE A HUMANISMUS V EVROPSKÉ LITERATUŘE
Transkript prezentace:

SVĚTOVÁ RENESANČNÍ LITERATURA ŠPANĚLSKOANGLIEHOLANDSKO Mgr. Michal Oblouk

LOPE DE VEGA (1562 – 1635) - dramatik, básník a prozaik, nejplodnější spisovatel „zlatého věku španělské literatury“ - narodil se ve šlechtické rodině - studoval teologii a filozofii - krátký čas studoval na univerzitě, prošel i armádou, v níž se účastnil invaze do Anglie - od mládí se u něj projevoval umělecký talent a dobrodružné sklony, po celý život ho provázely skandální milostné pletky - napsal přibližně 2000 her, dochovalo se 425 (historické hry a tzv. hry „pláště a dýky“ – podle tehdejších součástí oděvu šlechtice) - d- dílo: OVČÍ PRAMEN – historická hra, dílo dostalo název podle svobodné vesnice, která se vzbouří, protože komtur Goméz, představitel rytířského řádu, neuznává svobodná práva vesničanů, pronásleduje její obyvatele a znásilňuje ženy sedláků, proto je zabit, král vyšle do vsi soudce dona Rodriga, aby vraha potrestal, obyvatelé se však na soud připraví, na otázku, kdo je vrahem, zazní společná odpověď: „My, Fuente Ovejuna!“- jednota vesničanů tak zmaří vykonání trestu Narození Kristovo, Stvoření světa, Zamilovaný Amor, Vypálený Řím, Císařská koruna, Hvězda sevillská, Velkovévoda moskevský

MIGUEL DE CERVANTES Y SAAVEDRA (1547 – 1616) - n- nejvýznamnější postava španělské literatury, spisovatel „zlatého věku“ renesance - narodil se v chudé rodině ranhojiče, jeho vzdělání tedy bylo nedostatečné a nesoustavné - r vstoupil do vojska a bojoval v námořní bitvě u Lepanta, ve které přišel o levou ruku byl zajat berberskými piráty a na 5 let se stal otrokem v Alžíru (po obrovském úsilí celé rodiny byl vykoupen) - zaměstnání nenašel, manželství ztroskotalo, byl obžalován pro podezření z vraždy, uvězněn a vyobcován z církve emřel chudý, nepochopený a zbídačený

DŮMYSLNÝ RYTÍŘ DON QUIJOTE DE LA MANCHA - 2dílný rytířský román, vrcholné dílo španělské renesanční prózy - první část románu popisuje první dvě výpravy a končí „nalezenými“ epitafy na dona Quijota, druhá část popisuje třetí výpravu rytíře a končí popisem jeho smrti - r- román začíná představením hlavní postavy – chudého šlechtice neznámého jména z kraje La Mancha, který všechen svůj čas tráví čtením starých rytířských románů, fiktivní svět ho tak pohltí, že se sám stane potulným rytířem, vytáhne tedy starou rezavou zbroj po předcích, opraví ji a svou starou bílou herku ve stáji přejmenuje na Rosinantu, dá si vznešenější jméno "Don Quijote de la Mancha" a z prosté venkovské dívky učiní dámu a paní svého srdce pod novým jménem Dulcinea, společně se svým zbrojnošem Sanchem Panzou pak vyráží na cesty, od jeho bláznovství a putování se ho snaží odradit jeho neteř, farář a holič, ale nakonec má i Sancho často značné pochybnosti o pánově zdravém rozumu, jedno z nejznámějších dobrodružství pojednává o boji s větrnými mlýny, kdy místo nich viděl obry a snažil se s nimi bojovat

LAZARILLO Z TORMESU - španělský anonymní pikareskní román (odvozeno ze španělského termínu picaro - šibal, taškář, šejdíř, pobuda, což je také označení hlavního hrdiny tohoto románu), vyšel poprvé roku příběh je napsán v první osobě a realisticky líčí syrovou skutečnost tehdejší společnosti pohledem chudáka - obsahem je z epizod zkomponované vyprávění o mazaném tulákovi, který se protlouká jak jen může - je průvodcem lakomého slepého žebráka, sluhou ještě lakomějšího kněze nebo druhem v nouzi chudého šlechtice (hidalga), nakonec najde své „štěstí“ jako veřejný vyvolavač a manžel služebné chlípného vikáře PIKARESKNÍ ROMÁN = hlavní hrdina je většinou záporná postava, intrikán, podvodník, pochází většinou z nižších sociálních vrstev či přímo ze spodiny společnosti, často je zaměstnán jako sluha, může být humorný či satirický, obsah románu je zcela soustředěn na postavu hlavního hrdiny, děj je založen na popisu jeho služby, často také jeho cest, může být humoristický či satirický

GEOFFREY CHAUCER (asi 1340 – 1400) - n- největší básník anglického středověku, politik - byl synem obchodníka s vínem - do r byl pážetem v královské rodině, účastnil se invaze do Francie, kde byl zajat a vykoupen - od r byl váženým vládním úředníkem, často byl vysílán do ciziny na tajná jednání, naučil se francouzsky a italsky - d- dílo: CANTERBURSKÉ POVÍDKY – sbírka 26 povídek (včetně prologu a zavírky), většina je veršovaná, pouze dvě jsou v próze, několik povídek není dokončeno, příběhy si vyprávějí poutníci při cestě k hrobu sv. Tomáše Becketa do Canterbury, obraz soudobé Anglie, v prologu je představeno a podrobně (a někdy dost sarkasticky) vylíčeno třicet postav, patřících k různým povoláním, společenským vrstvám a psychologickým typům, sejdou se v hostinci U Kabátce, kde jim hostinský navrhne, aby si navzájem vyprávěli příběhy, aby jim cesta lépe uběhla, kdo povypráví nejlepší příběh, tomu na závěr pouti ostatní zaplatí večeři

CHRISTOPHER MARLOWE (1564 – 1593) - anglický dramatik pozdní renesance (období tzv. alžbětinského divadla) - pocházel z rodiny obuvníka - studoval na univerzitě v Cambridge - měl pro svou svobodomyslnost, nevázaný způsob života a pověst ateisty, rouhače, homosexuála, pijáka a rváče potíže s úřady - d- dílo: DOKTOR FAUST – tragédie učence, který kvůli poznání obětuje vlastní duši Tamerlán Veliký - dvoudílná hra založená na životě turkotatarského vojevůdce Tamerlána Maltský žid - hra plá intrik a zločinů, přináší na pozadí osudu žida Barabáše kritický pohled na židovské, muslimské i křesťanské náboženství Masakr v Paříži - tragédie drasticky zobrazující události Bartolomějské noci s hlavním hrdinou vévodou de Guise Edward II. - historická hra, hlavním hrdinou je slabošský a homosexuální král vzbuzující nejprve odpor a později soucit

WILLIAM SHAKESPEARE (1564 – 1616)

ŽIVOT W. SHAKESPEARA největší anglický i světový dramatik, významný básník a herec narodil se ve Stratfordu nad Avonou v rodině rukavičkáře vzdělával se na latinské škole v 18 letech se oženil s 26letou Anne Hathaway, měli spolu 3 děti není známo, kdy přesně se dostal do Londýna a kdy zde začala jeho divadelní kariéra – o jeho životě se dochovalo málo informací a bylo vyřčeno mnoho spekulací, dokonce o skutečném autorství jeho her po r byl spolumajitelem, dramatikem a hercem divadla GLOBE během své kariéry pobýval v Londýně a ve Stratfordu, kde i zemřel dochovalo se 38 jeho divadelních her a 154 sonetů jeho dílo je zcela světské, bez zjevných náboženských motivů pro jeho dramata je typický tzv. blankvers — nerýmovaný verš, sestávající z pěti jambických stop ve svých dílech zobrazuje ženy jako emancipované osobnosti, které si dovolují odporovat mužům a mít vlastní názor

HISTORICKÉ A POHÁDKOVÉ HRY Jindřich IV. Jindřich V. Jindřich VI. Jindřich VIII. Král Jan Richard II. Richard III. Bouře – děj této hry se odehrává na Sicílii a v Čechách (autor naší zemi přisoudil moře) Zimní pohádka – děj této hry se odehrává na Sicílii a v Čechách (autor naší zemi přisoudil moře) Cymbelín Perikles Dva vznešení příbuzní

KOMEDIE Komedie omylů Zkrocení zlé ženy Dva šlechtici z Verony Marná lásky snaha Sen noci svatojánské Kupec benátský Mnoho povyku pro nic Veselé paničky windsorské Jak se vám líbí Večer tříkrálový Dobrý konec vše napraví Něco za něco

Athénský vévoda Theseus přemohl v boji královnu Amazonek Hippolytu a připravuje svou svatbu s ní. Předstupuje před něj občan Egeus se žalobou na svou dceru. Krásná Hermia si má podle jeho vůle vzít za muže přítomného Demetria, ale je zamilovaná do Lysandra. Otec jí hrozí krutým trestem podle athénského práva, když ho neuposlechne. Proto se Hermia domluví s Lysandrem, že spolu utečou z Athén. Mají se setkat v čarovném lese. Hermia však prozradí tento úmysl své přítelkyni Heleně a ta přemluví Demetria, do kterého je zamilovaná, aby spolu rovněž odešli do lesa. Do tohoto lesa se také chystá divadelní společnost složená z anglických řemeslníků zkoušet srdceryvnou tragédii o Pyramovi a Thisbě. V lese se potkají královna víl Titania a král elfů Oberon. Oberon chce od Titanie zpět páže, které mu odebrala. Proto pošle jednoho ze svých elfů pro kouzelný květ, jehož dotykem se jakýkoliv člověk zamiluje do toho, koho prvního spatří. Oberon chce, aby se Titania zamilovala do nějaké příšery. Oberon schovaný za křovím si vyslechne prudkou hádku mezi Demetriem a Helenou a nařídí elfu Pukovi, aby očaroval Demetria. Puk se však splete a potře kytkou Lysandra místo Demetria. Lysandr se probudí a hned se zamiluje do Heleny. Hermii nechá opuštěnou v lese. Titania se rovněž probudí a zamiluje se do řemeslníka (herce) Klubka s oslí hlavou, kterou mu přičaroval Oberonův elf. Když si Puk uvědomí svoji chybu, očaruje i Demetria, aby se zamiloval do Heleny. Demetrius, Lysandr, Helena a Hermia se potkají. Jak Lysandr, tak Demetrius jsou zamilovaní do Heleny, ta si však myslí, že si z ní oba dělají blázny. Hermia se velmi hněvá na Helenu kvůli Lysandrovi. Lysandr a Demetrius chtějí o Helenu bojovat. Oberon, který to vše pozoruje, za nimi pošle Puka. Díky elfovi se Lysandr a Demetrius minou a kvůli únavě usnou. Na stejné místo dojde Helena a po ní i Hermia. Obě usnou a elf napraví, co zkazil. Titania vrátí Oberonovi páže. Ten ji zbaví kouzla a Klubkovi odčaruje oslí hlavu. Ráno už jsou spolu Hermia s Lysandrem a Helena s Demetriem. V lese se objeví také athénský vévoda Theseus se svou budoucí manželkou. Klubko se vrátí ke zbytku herců. V Athénách se slaví tři svatby - vévody Thesea a královny Amazonek Hippolyty, Lysandra a Hermie a Demetria s Helenou. Po svatbě zahrají herci na hostině svoji hru. SEN NOCI SVATOJÁNSKÉ

TRAGÉDIE Titus Andronicus Romeo a Julie Julius Caesar Hamlet Othello Macbeth Král Lear Antonius a Kleopatra Coriolanus Timon Athénský Troilus a Kressida

ROMEO A JULIE Příběh se odehrává v italském městě Verona, kde žily dva významné rody – Kapuleti a Montekové. Mezi nimi se již léta táhl dávný spor. Děj příběhu začíná popisem střetu mezi Monteky a Kapulety na náměstí ve Veroně, který ukončí až vévoda Eskalus. Těmito vyhrocenými spory mezi oběma rody je naplněno první jednání tragédie. Nyní se však po celé Veroně šíří zpráva, že u Kapuletů bude velký maškarní ples a při této příležitosti má být oznámeno zasnoubení Julie s Paridem. Toto se dozví i Montek Romeo a se svými dvěma věrnými druhy, Merkuciem a Benvoliem, se rozhodne navštívit tento ples, přestože se koná v domě úhlavních nepřátel. Romeo tam se svými druhy pod rouškou plesové masky skutečně pronikne a ocitne se na plese, kde jsou přítomni všichni příbuzní a známí rodiny Kapuletů. Tybalt však Romea pozná a chce ho zostudit tím, že vyprovokuje bitku za to, že si dovolil vstoupit na ples Kapuletů. Starý Kapulet ale jeho počínání zastaví s tím, že nechce skandál po celé Veroně. Romeo tedy se svými přáteli zůstává na plese a spatří zde Julii. Ta se mu zdá překrásná a říká, že doposud nepoznal lásku, dokud nespatřil tuto ženu. Láska na první pohled. Ples pomalu končí, ale oba mladí lidé na sebe musí pořád myslet. Romeo v noci tajně navštíví zahradu Kapuletů a tajně slyší Juliino vyznání vřelých citů k němu. Sám se pak dá poznat a pod balkónem u Juliiny ložnice jí otevřeně vyzná lásku. Druhý den oba milence tajně oddá otec Vavřinec, který mladou dvojici podporuje, protože doufá, že sňatek Romea a Julie pomůže jejich rodiny usmířit. Jenže Tybalt, Juliin bratranec, nenávidí Romea. Odpoledne v den svatby zabije Tybalt Romeova přítele Merkucia, který přijme výzvu k boji místo Romea (ten Tybalta nyní považuje za příbuzného), a Romeo následně zabije Tybalta. Za vraždu Tybalta je vyhoštěn z města Verony a odchází do Mantovy. Mladí manželé se musí rozloučit. Pan Kapulet, který samozřejmě nic neví o sňatku své dcery, má pro Julii zprávu, že již zítra bude mít svatbu s Paridem. Julie s tím nesouhlasí, ale otec jí dá jen dvě možnosti: buď svatba s Paridem, nebo ať táhne z jeho domu. Proto zoufalá Julie s pomocí chůvy požádá otce Vavřince o pomoc. Ten zajistí nápoj, po kterém bude Julie vypadat jako mrtvá, a Romeo si pro ni nakonec přijde do hrobky Kapuletů. Nápoj ji uspí a Julie skutečně vypadá jako mrtvá. O jejím pohřbu se dozví i Romeo, ke kterému shodou náhod nedorazil posel od otce Vavřince se zprávou, že Julie ve skutečnosti nezemřela. Posel nedorazil, protože nebyl vpuštěn do města kvůli zdejšímu moru. Romeo si koupí jed u lékárníka v Mantově, vrátí se zpět do Verony a jde naposledy políbit Julii. Na hřbitově potká Parise a v souboji jej zabije. Romeo poté vstoupí do hrobky Kapuletů a spatří Julii. Zoufá si nad osudem a její smrtí a znovu jí vyznává svou lásku. Po rozloučení se světem pije Romeo jed. Julie se probouzí, ale vedle ní leží již mrtvý Romeo. Zdrcená Julie vezme Romeovu dýku a probodne se. Takto skončil věčný spor mezi rodinami Kapuletů a Monteků, rodiny usmířil až smutek nad ztrátou jejich dětí. Nechaly vystavět zlaté sochy Romea a Julie, které dodnes stojí ve Veroně.

ERASMUS ROTTERDAMSKÝ (1469 – 1536) -holandský myslitel, augustiniánský řeholník a představitel zaalpské renesance a humanismu -vlastním jménem Gerrit Gerritszoon -je považován za předchůdce reformace, ačkoli sám se stavěl velmi kriticky k jejím projevům, byl přívržencem náboženské tolerance -v letech studoval v Paříži -jako kněz procestoval celou Evropu -od roku 1514 žil v Basileji, po získání města na stranu reformace Ulricha Zwingliho odešel na protest do Freiburgu -dílo: Chvála bláznivosti – nejznámější spis/satira, je napsán formou monologu, kritizuje různé vrstvy společnosti – především církev, učence, krále a filozofy, upozorňuje na nedokonalost lidí O výchově křesťanského vladaře - knihu věnoval jako radu mladému králi Karlu V. Příručka křesťanského vojáka, Kazatel, Čistota křesťanské církve

ZDROJE C3.A1n C3.A1n C3.A1n C3.A1n Quijote_de_la_Mancha Quijote_de_la_Mancha Quijote_de_la_Mancha Quijote_de_la_Mancha