Memoriae mundi series Bohemica digitalizace rukopisů a starých tisků Národní knihovna ČR AiP Beroun s.r.o. dceřinná společnost Albertina icome Praha s.r.o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základy práce v aplikaci Adobe Illustrator 1. část
Krajská digitalizační jednotka Kraje Vysočina
Základní pojmy počítačové grafiky
Projekt MEMORIA MEMORIAE MUNDI SERIES BOHEMICA databáze MANUSCRIPTORIUM Národní knihovna ČR AiP Beroun s.r.o.
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.6 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Práce se skenerem, skener Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
MULTIMÉDIA. Multimédia  oblast informačních a komunikačních technologií  multimediální systém se označuje souhrn technických prostředků(kamera, video,
Digitální zpracování obrazu
Digitalizace knihovních dokumentů Jiří Polišenský.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
DIGITALIZACE Datové formáty. Nekomprimované formáty původní algoritmy záznamu datových souborů umožnily pouze jejich převod do digitální podoby:  formát.
VY_32_INOVACE_7B1 Grafika 1 Rozdělení grafiky.
GRAFIKA.
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Projekt FRVŠ 1547/2007/E/b Budování digitální knihovny starých a vzácných dokumentů Řešitel: Ing. Věra Svobodová Ústav vědecko-pedagogických informací.
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Scanner.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Počítačová grafika.
Digitalizace knihovních fondů – praktické postupy
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Projekt MEMORIA MEMORIAE MUNDI SERIES BOHEMICA databáze MANUSCRIPTORIUM Národní knihovna ČR AiP Beroun s.r.o.
Projekt Digitální knihovna AV ČR a vývoj systému Kramerius Martin Lhoták, Knihovna AV ČR AMK v digitálním světě 2005, Praha.
Informační a komunikační technologie PDF Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK Studijní obor: Sociální péče Ročník: 4.
Za okamžik začínáme. Co nás dnes čeká Kdo jsme Jak a s čím jsme začínali Co obnáší digitalizace a archivace doc. Analýza Formáty Souvislosti Struktura.
Digitální fotoaparáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Analýza obrazu Přehled programů  Sigmaimage (Mocha)  NIH-image, NCSA-image, ImageJ  Lucia  Gelmanager, Gelcompare,
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Multimédia.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Multimedia – Obrázky, Video a Hudba.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Změna velikosti obrázku
Multimédia Žlutířová Eva.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Petr Žabička Moravská zemská knihovna v Brně Možnosti technického řešení.
Digitální knihovna, systém pro tvorbu, archivaci a zpřístupňování digitálních dokumentů Jiří Polišenský.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
VIDEO. Co je video… Video je sekvence po sobě jdoucích obrázků Lidské oko (z důvodu setrvačnosti) nevnímá jednotlivé obrázky, ale plynulý pohyb Počet.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Inf Ztrátová a bezztrátová komprese zvuku. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 7. ročník III
Komprese obrázků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Komprese (komprimace) dat  komprese = zmenšení objemu dat  používá se hlavně při archivaci nebo přenosu dat  slangové alternativní termíny: (za)zipování,
Datové komunikace Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Výstupní zařízení počítače - skener
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výstupní zařízení - skener
Geografická kartografie
Historické fondy VKOL - ukázky
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
GRAFIKA.
Digitalizace knihovních dokumentů
Barvy v počítačové grafice
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Mgr. Miroslava Telingerová
Transkript prezentace:

Memoriae mundi series Bohemica digitalizace rukopisů a starých tisků Národní knihovna ČR AiP Beroun s.r.o. dceřinná společnost Albertina icome Praha s.r.o. dceřinná společnost Albertina icome Praha s.r.o. Ing Stanislav Psohlavec cz Ing Stanislav Psohlavec cz

Pro dobré zpřístupnění dat a spokojenost uživatelů je nejdůležitější Velikost souboru ? Formát ? Rozlišení ? Komprese ? Informační obsah !

Informační obsah Spektrální analýza, Fourierova transformace prostorčas zvukbarva = … Čím se liší ideální a reálný obraz ? +

Informační obsah Spektrální analýza, Fourierova transformace hranice možností Nelze zaznamenat vše prostorčas zvukbarva …

Informační obsah Spektrální analýza, Fourierova transformace hranice možností

Informační obsah hranice možností zvuk – maximální zvuková frekvence zvuk – maximální zvuková frekvence film – maximální čárová frekvence film – maximální čárová frekvence schopnost digitálních obrazových dat zachovat detail vyjadřuje rozlišení udávané v DPI Rozlišení určuje hranici možností záznamu detailů obrazu.

Informační obsah Spektrální analýza hranice možností snímací zařízení reprodukční zařízení zvolené rozlišení

Všechny vzorky mají aktuální rozlišení 400 DPI , ,3 čar/palec hranicerozlišení 400 DPI 400 DPI 300 DPI 200 DPI 150 DPI 100 DPI

Informační obsah Spektrální analýza zvolené rozlišení

Plochý scanner ORIGINÁLNÍ OBRAZY 200 DPI 400 DPI 800 DPI

Plochý scanner PŘEVZORKOVÁNO na 800 DPI 200 DPI 400 DPI 800 DPI

Čím je způsoben dojem kvalitnějšího obrazu vyššího INFORMAČNÍHO OBSAHU ? vyššího INFORMAČNÍHO OBSAHU ? Matematickou operací - převzorkováním nová informace nevznikne. Konverzí se změnila pouze interpretace digitálních dat. Z toho plyne - pravé dva obrazy mají stejný informační obsah ! …jestliže SCANNER pracuje s rozlišením 350 DPI, vyšší (i nižší) rozlišení se získává výpočtem - PŘEVZORKOVÁNÍM.

Informační obsah Spektrální analýza hranice možností má nemá má nemá vliv na informační obsah vliv na informační obsah snímací zařízení zvolené rozlišení DPI

100DPI 150DPI 200DPI 250DPI 300DPI 400DPI Reálný digitální obraz převzorkován a vrácen zpět, došlo k odstranění části informačního obsahu. došlo k odstranění části informačního obsahu.

100DPI 150DPI 200DPI 250DPI

Informační obsah Spektrální analýza hranice možností má nemá má nemá vliv na informační obsah rozlišení obrazu na filmu zvolené rozlišení snímací zařízení

Informační obsah obrazu omezují vlastnosti digitalizovaného objektu vlastnosti digitalizačního zařízení. Možnosti spolu s potřebami uživatele určují účelné rozlišení. nižší - nedostatečná informace, vyšší - neúčelný nárůst dat.

Ztrátová komprese Co ztrácíme ztrátovou kompresí?

nejvyšší kvalita ( Photoshop 10), komprese JPG 3x střední kvalita (5), komprese 11x zaostření

Ztrátová komprese přináší radikální zmenšení dat malý úbytek informačního obsahu Vyšší rozlišení nese úměrně vyšší informační obsah. Z toho vyplývá: Existuje optimální kombinace rozlišení a komprimace, která při daném objemu dat poskytuje maximální informační obsah.

JPG, 40 DPI, ztrátová komprese (2) TIF, 10 DPI, bezeztrátové (!) uložení Stejná velikost souboru

Memoriae mundi series Bohemica digitalizace rukopisů a starých tisků Děkuji za pozornost.