 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Advertisements

ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Teplo jako fyzikální veličina
MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA LÁTKY
Pokusné určení tepla.
Digitální učební materiál
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Změny skupenství látek Autor:
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Měření tepla Autor:Mgr. Lucie.
Měrná tepelná kapacita
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_09_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Vnitřní energie.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák pozná podstatu přeměny skupenství kapalného na plynné (vypařování.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
Vedení elektrického proudu v kapalinách
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
Jak lze změnit odpor polovodičů
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Vedení elektrického proudu v plynech
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Magnetické pole cívky s proudem
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Tepelná výměna prouděním
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Elektromagnetická indukce
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
Teplo Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_32.
Tání a tuhnutí - početní úlohy
Magnetické pole cívky s proudem
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Elektromagnetická indukce
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Práce ve fyzikálním slova smyslu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
Výkon: výpočty příkladů z praxe
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Transkript prezentace:

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti tělesa a na změně teploty přibývá závislost na tom, z čeho je látka složena. Zavedení pojmu měrné tepelné kapacity, vyhledávání v tabulkách. Grafické vyjádření závislosti teploty vody a glycerolu na přijatém teple. Vyjádření vzorce pro výpočet tepla. Výpočty tepla tělesem přijatého nebo odevzdaného. Měrná tepelná kapacita Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 11/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.8.A.10_Fyzika pro 8. ročník Název: Měrná tepelná kapacita Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA

Pokus:  Zahřívejme na plotýnce předem zahřátého elektrického vařiče současně dvě nádoby.  V jedné z nich je glycerol o hmotnosti 250 g a v druhé voda o téže hmotnosti a stejné počáteční teplotě, např. 20 °C.  Za stálého míchání čteme teploty vždy po uplynutí 1 minuty současně na obou teploměrech. Pokračování pokusu:

glycerol voda m (glycerol) = 250 g m (voda) = 250 g

 Obě kapaliny přijaly za stejnou dobu vždy stejné teplo, ale glycerol dosáhl vyšší teploty.  Z grafu vidíme, že při přijetí stejného tepla Q se voda ohřála jen o 10 °C, zatímco glycerol o stejné hmotnosti se zahřál o 18 °C. Závěr: Přijmou-li dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti stejné teplo, zvýší se jejich teplota různě.

 porovnáváme, jaké teplo jsou různé látky schopny pojmout ke stejnému zvýšení teploty  značíme ji c  !!! udává, kolik tepla přijme 1 kg určité látky, aby se ohřál o 1 °C.  !!! pokusy bylo zjištěno, že voda o hmotnosti 1 kg se zahřeje o 1 °C, přijme-li teplo Q = J = 4,18 kJ.

 Obecně můžeme pro teplo, které přijme těleso o hmotnosti m z látky o měrné tepelné kapacitě c při zvýšení jeho teploty z t 0 na t psát: Q = cm(t – t 0 )  Z tohoto vztahu můžeme určit měrnou tepelnou kapacitu c:

 Těleso o hmotnosti m přijme při zvýšení teploty o (t - t o ) teplo: Q= cm(t-t o ), t>t o  Těleso o hmotnosti m odevzdá při snížení teploty o (t - t o ) Q= cm(t-t o ), t<t o  Měrná tepelná kapacita vody je J/(kg·°C) =4,18 kJ/(kg·°C)  Uvedené vztahy pro přijaté nebo odevzdané teplo při tepelné výměně platí, nenastane-li při změně teploty změna skupenství.

 Hodnoty měrné tepelné kapacity c pro různé látky jsou uvedeny v tabulkách.  Látka s velkou měrnou tepelnou kapacitou, jako je např. voda, pojme hodně tepla k tomu, aby se ohřála, ale při chladnutí zase hodně tepla vydá. Proto je voda výhodná např. pro použití v ústředním topení.  Také je výhodné užití vody pro chlazení motoru automobilu.  Pro udržování tělesné teploty člověka, některých zvířat i rostlin, protože obsahují hodně vody.  Kovy mají malou měrnou tepelnou kapacitu – k zahřátí stačí přijmout málo tepla, ale také snadno vychladnou a vydají málo tepla.

m = 3 kg t – t 0 = 5 °C Q = ? [ kJ] c = 4,18 kJ/kg· °C Q = mc(t – t 0 ) Q = 3·4,18·5 Q = 63 kJ Voda přijme teplo přibližně 63 kJ.

a) Voda odevzdá 300 kJ tepla. b) Voda odevzdá 900 kJ tepla. c) Voda odevzdá 1254 kJ tepla.

a) Měrná tepelná kapacita ledu je stejná jako vody. b) Měrná tepelná kapacita ledu je poloviční než vody. c) Měrná tepelná kapacita ledu je dvojnásobná než vody.

a) pouze na tom, z jaké látky se těleso skládá b) na hmotnosti, na složení látky, na změně teploty c) pouze na změně teploty

galerie office doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN [ cit ]