Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEKOVY. SÍRA VÝSKYT: Volný prvek ( u sopek ) Vázaná ve sloučeninách (sulfidy, sírany) VLASTNOSTI: Prvek 16. skupiny periodické soustavy prvků (6 valenčních.
Advertisements

VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_6C_16_AZ kvíz vylučovací soustava.
VY_32_INOVACE_19_1_7 Ing. Jan Voříšek  Téma: Práce s molekulovými modely  Pomůcky: Molekulové modely – stavebnice I výrobce – VD DISK Říčany  Zadání:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Monika Šléglová NÁZEV:VY_32_INOVACE_06B_19_Výroba železa TEMA:Kovy ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_20_Halogenidy Téma: Chemie.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: VZDĚLÁVACÍ OBOR: TÉMATICKÝ OKRUH: TÉMA: DOPORUČENO.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Autor: Stejskalová Hana
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VYS_32_INOVACE_491_Mytí, smáčivost, emulgace NÁZEV ŠKOLY
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_15
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_19
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
VY_32_INOVACE_1_2_7 Ing. Jan Voříšek
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Název vzdělávacího materiálu Kyseliny
Období: leden až květen 2012
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Základní škola a mateřská škola Damníkov
VY_32_INOVACE_Slo_II_01 Anorganické názvosloví úvod ppt.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_08
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Obecná a anorganická chemie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_05
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
Neživá příroda - vzduch
Z čeho jsou složeny látky?
Název vzdělávacího materiálu Úvod do organické chemie
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie Téma sady: Organická chemie Datum vzniku: leden 2014 Třída: Sexta Autor: Mgr. Miroslav Pražienka

ANOTACE Materiál slouží k aktivní výuce o úvodu do organické chemie (rozdíl mezi anorganickými a organickými látkami, vlastnosti uhlíku v organických sloučeninách). Fakta psána písmem žluté barvy jsou pro žáky povinné poznámky k zápisu do jejich sešitů, bílé písmo označuje doplňující údaje. Aktivita je připravena pro druhý ročník středních škol či odpovídající ročníky víceletých gymnázií.

Organická chemie

= chemie studující organické látky – jejich strukturu, vlastnosti a využití

organické sloučeniny – všechny uhlíkaté mimo:

Z následujících látek vyberte ty, které jsou považovány za anorganické a nejsou tedy předmětem studia organické chemie: CaCO 3 C3H8O3C3H8O3 CH 3 CH 2 OH CO H2CO3H2CO3 NH 4 CO 3 CCl 4

složení uhlí

další prvky v organických látkách: vodík kyslík dusík fosfor síra halogeny

Paracelsus: „Aby mohl vzniknout organická sloučenina, je potřeba vitální síla, která je obsažena v živých organismech.“

F. Wohler (1828): syntéza první org. sloučeniny z anorganické – konec teorie o vitální síle

Kyanatan amonný - močovina

Friedrich Wöhler ( – ) byl německý chemik, který se zapsal do dějin chemie jako první, kdo připravil organickou sloučeninu z anorganické látky. Roku 1828 proměnil anorganický kyanatan amonný v močovinu – typický organický produkt látkové přeměny savců. Dokázal tak, že je možný vznik organických sloučenin i mimo živé tělo. Byla tím odstraněna domněnka o vitální síle potřebné k vytvoření organických sloučenin, kterou do té doby zastávali významní vědci, jako byl J. Berzelius nebo Aristoteles. Wöhlerova syntéza močoviny se stala mezníkem v dějinách organické chemie a otevřela cestu k bližšímu poznání organických sloučenin. Postupně začala mizet dříve nepřekonatelná hranice mezi organickou a anorganickou chemií. Pročtěte si následující text a odpovězte na následující otázku:

A Je přirozené – látky z živé přírody neumíme vyrábět uměle. B Je umělé – anorganické i organické látky jsou tytéž látky, jak ve svých pokusech dokázal Friedrich Wöhler. C Je umělé - z dob, kdy se věřilo, že organické látky nelze vyrobit v laboratoři bez „živé síly“ organizmů. D Je přirozené – jak ve svých pokusech dokázal F. Wöhler i J. Berzelius Dělení chemických látek na ty z neživé přírody - anorganické (př. kuchyňská sůl, CO 2, H 2 O, kyslík…) a z živé přírody - organické (ropa, cukry, tuky, TNT…):

Elektronová konfigurace atomu uhlíku: → uhlík vždy čtyřvazný

vazby směřují do vrcholu tetraedru

Uhlík má schopnost řetězit se – milióny možností sloučenin!

Zdroje obrázků: archiv autora s pomocí freewarového programu ChemSketch pro tvorbu chemických vzorců Použitá literatura: Kotlík B., Růžičková K. Chemie I v kostce, Havlíčkův Brod: Fragment, ISBN X Beneš.P, Pumpr V., Banýr J. Základy praktické chemie 2.díl pro 9.ročník základní školy. Praha: Fortuna, ISBN Wikipedia. Otevřená Encyklopedie. Fridrich Wohler. dostupné online citováno dne archiv autora