P ROČ SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ ? Stanislav Štech náměstek člena vlády, MŠMT.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
{ Inkluzivní vzdělávání z pohledu praktika Mgr. Jana Vrbicová „Sociologický monitoring vzdělanostních vstupů a výstupů dětí a žáků, včetně dětí a žáků.
Advertisements

Od integrace k inkluzi Mgr. Jitka Topičová , Chomutov.
Pilot G/GP Tvorba a ověřování pilotních ŠVP ve vybraných gymnáziích.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
1 Profilová část maturitní zkoušky a poznatky z 5leté praxe Mgr. Petra Pátková, odbor vzdělávací soustavy jednání Asociace SPŠ Špindlerův Mlýn, 7. říjen.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY NA ŠKOLNÍ ROK 2016/2017.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Zkušenosti z inspekční činnosti ve školách s prvním stupněm Mgr. Miroslav Pospíšil, ČŠI Jihlava, leden 2011  hodnocení ŠVP  poznatky z inspekční činnosti.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
Přijímací řízení 2016/17.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Pojem přeměna obchodní společnosti
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Specifické otázky společenské podpory početných rodin (Josef Zeman, Národní centrum pro rodinu) Cílem systému podpory rodin je udržení a postupný nárůst.
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Plánování ve školní tělesné výchově
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
Schůze Spolku pro obnovu venkova ČR Praha 1. dubna 2014
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název vzdělávacího materiálu
31 Základní typy zdravotnických systémů
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úmluva o právech dítěte Listina základních práv a svobod Další zákony
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Gymnasium Jižní Město Praha
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Má země Česká republika.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Vzdělávání Lokální partnerství Liberec Magistrát města Liberec, 1. březen 2017 Prezentace / akce se koná v rámci projektu "Inkluzivní a kvalitní vzdělávání.
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Autoevaluace z pohledu
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
ZŠ KRNOV, Janáčkovo náměstí 17
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Strategické řízení a plánování
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Profesionalizace sociální práce v ČR
Struktura pedagogiky.
Stipendia na středních školách zřizovaných Pardubickým krajem
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

P ROČ SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ ? Stanislav Štech náměstek člena vlády, MŠMT

S POLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ – SOUČÁST DEMOKRATIZACE ŠKOLSTVÍ Probíhá jíž více než 100 let: „vzdělání pro všechny“ - potřeba posílení sociálního pouta - efektivní příprava pracovní síly - prevence „negativních externalit“ (snížení dodatečných nákladů) Nejprve boj sociální, později i morální vývoj výchovně vzdělávacích systémů směrem k hodnotám rovnosti (equality) a spravedlivosti (equity), které mají vést ke spravedlnosti (justice) V ČR nešťastné spojování jen s D.H. a kol.

Z AČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP - JAKÉ FORMY VOLIT ? Segregované není původně vůbec pejorativní = diskriminace = kompenzační, vyrovnávací, speciální třídy (školy) – velký historický výdobytek Postupně se objevují formy pozitivní diskriminace, tj. integrování některých skupin žáků do hlavního proudu běžných škol (od 60.let) Rozhodovací dilema: ve většině zemí jde o kontinuum forem! CSIE- Centre for Studies on Inclusive Education nezavrhuje ani speciální třídy, resp. analogie naší ZŠ speciální

K RITÉRIA CSIE Obvykle se sledují následující kritéria: - Vzdělávací přínosy plného umístění do běžné třídy, resp. vystavení standardnímu vzdělávacímu programu; - Mimoškolní (mimo-vzdělávací) přínosy takového umístění; - Vliv umístěného dítěte na učitele a ostatní žáky; - Náklady spojené s takovým opatřením. - Přitom se má postupovat důsledně komparativně – např. je nutné zjistit, zda vzdělávací efekty by nebyly lepší, kdyby se volil jiný přístup než umístění do běžné třídy; nebo zda má škola k dispozici dodatkové vybavení, zařízení, vyškolené učitele atd., a zda ve srovnání se vzděláváním ve zvláštní škole či analogické instituci to bude efektivní.

I NKLUZE JE ŽÁDOUCÍ – ALE CO SE TÍM ROZUMÍ ? Podle P. Farrella (2002) skutečná inkluze probíhá ve čtyřech fázích: integrace, tj. prostá fyzická přítomnost žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách; jde o absenci momentální ex-kluze (vyloučení) akceptace znamená zajistit, že tito žáci budou přijati učiteli, svými spolužáky i jejich rodiči jako plnohodnotní a aktivní členové školní komunity Participace znamená vytvoření podmínek pro aktivní účast dětí se SVP na většině školních činností Achievement, čili vytvoření podmínek, aby tyto děti měly hmatatelné učební výsledky.

N AŠE SITUACE A KRITICKÉ OTÁZKY Společné vzdělávání není „univerzální dobro“: pro jakou populaci dětí (druh SVP) budeme přednostně vytvářet podmínky Naráz, nebo postupně, resp. jak postupně Za jakých podmínek (finančních: materiálních i personálních) – nedopustit pokles profesionality, pedagogické, psychologické a speciálně pedagogické práce Z kritérií CSIE nenaplňujeme bod předběžných analýz a pilotního ověřování – nutno nastavit průběžné vyhodnocování a korekce

V YHLÁŠKA, PPO, RVP ZV – A OTÁZKA NAKONEC MŠMT ve velmi (příliš) krátké době stihlo připravit Vyhlášku s přílohou PPO Zvolilo cestu zrušení přílohy LMP pro nejpočetnější skupinu žáků se SVP a vydalo se cestou revize RVP ZV Na základě zkušeností ze zahraničí: půjde o prohloubení a podporu procesu, který již začal a potrvá desetiletí Otázka, která je tabu: je možné naplnit vodou děravý hrnec? Aneb, co s vysoce neinkluzivním českým školstvím (víceletá gymnázia, specializované školy, soukromé školství, právo rodičů na volbu školy…), téma, za které nikdo nebojuje