Nadnárodní podniky 1. Cíle přednášky Seznámit se s procesem vstupu na zahraniční trh a s formami vstupu na zahraniční trh Pochopit význam vhodné organizační.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Vlastní a franšízingové prodejny … … stejné nebo odlišné kanály?
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Mezinárodní dimenze managementu Komparativní management
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Evropská unie - fungování JVT  volný pohyb zboží  volný pohyb služeb  volný pohyb kapitálu  volný pohyb osob  +………politiky?  mobilita  ochrana duševního.
Strategie podniku v globálním světě
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Změny v ekonomickém prostředí
P12 Mezinárodní marketing Celosvětová proces internacionalizace - významný faktor rozvoje mezinárodního marketingu. Využívání mezinárodního marketingu.
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Informalční technologie jako klíčový faktor pro udržení konkurenceschopnosti společností na trzích EU.
Ing. Jiří Šilhán.  představuje komplex aplikačního a základního software, technických prostředků, podnikových procesů a personálních zdrojů určených.
Řídící struktury v organizaci
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Strategické aliance Vypracoval: Jiří Slabý. Strategické aliance  Organizační forma, která pomáhá zajišťovat společnou kooperativní podnikatelskou činnost.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Vybrané metody analýzy
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
MARKETINGOVÉ CÍLE A STRATEGIE
Podnikání na Internetu outsourcing, virtuální firmy Letní semestr 2005 Jana Holá IX.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
2.Marketingové prostředí
MARKETING.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Strategické marketingové plánování. umožňuje přesnější formulování cílů, možnosti firmy zohledňuje měnící se marketingové příležitosti vede k lepší koordinaci.
Přednáška č.4 Vstup na zahraniční trhy při výrobě v zahraničí.
Ing. Josef Zrůst PEF MZLU v Brně Ústav managementu
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Graduate Recruitment Zakladatelé Deloitte Touche Tohmatsu.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Dobré odpoledne.
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
Nadnárodní podniky © 2010 Pearson Prentice Hall.
Management - Organizování
Management - Organizování
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Mezinárodní management
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Nadnárodní podniky © 2010 Pearson Prentice Hall.
Mezinárodní management
Model strategie marketingového mixu
Vítejte na Marketingu.
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
Evropská unie - fungování JVT volný pohyb zboží volný pohyb služeb volný pohyb kapitálu volný pohyb osob +………politiky? mobilita ochrana duševního vlastnictví.
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Struktura podnikatelského plánu
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Úvodní schůzka k projektu „Optimalizace procesů a nastavení způsobu komunikace“ Fulnek
Formy vstupu podniků na mezinárodní trhy Franchising.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Model struktury strategického managementu
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Marketingový plán podniku
Nenaplněné cíle a vize majitelů
Ekonomika malých a středních podniků
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
ŘÍZENÍ OBCHODU Katedra managementu Ing. Patricia Jakešová
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Mezinárodní management
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Nadnárodní podniky 1

Cíle přednášky Seznámit se s procesem vstupu na zahraniční trh a s formami vstupu na zahraniční trh Pochopit význam vhodné organizační struktury vzhledem k efektivní implementaci strategie. Seznámit se s typy organizačních struktur vhodnými pro danou úroveň a rozsah internacionalizace firmy Seznámit se s procesem vstupu na zahraniční trh a s formami vstupu na zahraniční trh Pochopit význam vhodné organizační struktury vzhledem k efektivní implementaci strategie. Seznámit se s typy organizačních struktur vhodnými pro danou úroveň a rozsah internacionalizace firmy 2

Nadnárodní podniky – proces vstupu na zahraniční trh Nalezení konkurenční výhody podniku Analýza trhů a nalezení lokální výhody (výhody místa) Výběr formy vstupu na zahraniční trh Výběr optimální organizační struktury

1. Proč chce podnik expandovat do zahraničí? Proaktivní důvody úspory z rozsahu, příležitost k růstu, přístup ke zdrojům, pobídky Reaktivní důvody globální konkurence, obchodní překážky, legislativa a další omezení v domácí zemi, požadavek zákazníka Konkurenční výhoda podniku (monopolní výhody, vlastnictví přírodních zdrojů, patentových práv, technologie, znalosti, úspory z rozsahu, značka, organizační struktura, …) 4

2. Kam chce podnik expandovat Analýza prostředí (PESTLE, STEEPLE, Porter, etc.) ale také vzít v úvahu regionální komparativní výhody bariéry mezi zeměmi (realizace 4 svobod (EU),…) vztahy mezi obchodními bloky … příklad: ČR 5

3. Jak vstoupí podnik na zahraniční trh? Formy vstupu Bezkapitálové způsobyKapitálové způsoby Joint ventures Plně vlastněné podniky Brownfield Greenfield Akvizice Fúze Export Přímý export Nepřímý export Smlouvy Licence R a D smlouvy Smluvní výroba Aliance Franchising Ostatní 6

7 4. Organizační struktura

Samsung Electronics Zasažen ekonomickou krizí Radikální reorganizace 2009 Vytvoření dvou divizí Změna na postech vedoucích pracovníků – 5 z 8 Zasažen ekonomickou krizí Radikální reorganizace 2009 Vytvoření dvou divizí Změna na postech vedoucích pracovníků – 5 z 8 8

Alcoa Menší organizační jednotky Propojila geograficky vzdálené pobočky, ale se stejným zaměřením (Brazílie, Australia) Menší organizační jednotky Propojila geograficky vzdálené pobočky, ale se stejným zaměřením (Brazílie, Australia) 9

Organizační struktura Se musí vyvíjet spolu s internacionalizací podniku By m ě la být založena na kontingen č ním p ř ístupu Musí dopl ň ovat strategii 10

Kdy je t ř eba zm ě na organiza č ní struktury (nej č ast ě jší d ů vody): Neshody mezi divizemi, pobočkami, manažery, etc. Duplikace činností a procesů Růst (+ fúze, akvizice) Stížnosti zákazníků Změna v zaměření společnosti (noví zákazníci, projekt, etc.) Konflikty mezi centrálou a zahraničními pobočkami Nadměrná centralizace vedoucí k produkci nadměrného množství dat (často nevyužívaného) Nejasné vztahy v oblasti reportování 11

Jaké jsou možnosti organizování? Model Stopford a Wells 12

Zahraniční oddělení/pobočka/mezinárodní divize 13

Mezinárodní divize 14

Funkcionální struktura 15

Výrobkové divize (divizní struktura) 16

Regionální divize (geografická struktura) 17

Maticová organizační struktura 18

19

Diferenciace Specializace na konkrétní trhy Integrace Koordinace podobných trh ů 20

Příklad: Proctor & Gamble’s “Think Globally—Act Locally” P&G’s Global/Local Structure Philosophy Global business units Market Development Organizations (MDO) Global Business Services (GBS) Corporate functions Global business units Market Development Organizations (MDO) Global Business Services (GBS) Corporate functions Think globally Act locally Enabling P&G to win with customers and consumers Be the smartest/best Think globally Act locally Enabling P&G to win with customers and consumers Be the smartest/best 21

Jaké jsou možnosti organizování? Bartlett-Ghoshall Jaké jsou možnosti organizování? Bartlett-Ghoshall Christopher A. Bartlett thinking about new organizational strategies Sumatra Ghoshal after defining transnational organizational strategy 22

Bartlett-Ghoshall 23

Lokální odpovědnost a stupeň integrace Multinational 24

Mezinárodní organizační strategie (International) 25

Mezinárodní organizační strategie z počátku divize či oddělení, později pobočky v zahraničí centralizace „core competence“ využívají strategii centrály, s mírnými úpravami znalosti vytvářeny v centrále a směřují k pobočkám SROVNÁNÍ S OSTATNÍMI OS nevhodné při velkém množství produktů nebo velkému objemu tržeb v zahraničí lepší využívání znalostí a schopností mateřské společnosti nižší úspory z rozsahu méně reflektují místní poptávku 26

Globální organizační strategie 27

Globální organizační strategie (Global) pobočky v zahraničí koordinované z centrály implementují strategii centrály centrální nákup, integrace vývoje, … Znalosti vytvářeny v centrále, kde také většinou zůstávají SROVNÁNÍ S OSTATNÍMI OS standardizovaný globální produkt zákazníkům na celém světě úspory z rozsahu inovativní nejsou volné zdroje ani motivace zohledňovat lokální poptávku 28

Multinacionální organizační strategie 29

Multinacionální organizační strategie decentralizované pobočky nezávislé pobočky strategie zohledňuje lokální prostředí a jeho příležitosti znalosti vytvářeny v pobočkách, kde většinou zůstávají SROVNÁNÍ S OSTATNÍMI OS slabá globální integrace silná lokální odpovědnost 30

Multinacionální organizační strategie Nestlé Založen 1866 Pobočky v Anglii, Německu, Španělsku, US 18 R&D, 100 IT zaměstnanců, pouze 1600 ve Vevey 1998 nové vedení Snaha o dosažení úspor z rozsahu 31 Peter Brabeck (Chief Executive Nestlé): „Propojení s místními konzumenty je pro nás velmi d ů ležité. Proto náš podnik z ů stává fragmentovaný a proto se snažíme z ů stat tak blízko k zákazníkovi, jak jen to jde.“ (Financial Times, 13 March 2000)

Transnacionální organizační strategie 32

Transnacionální organizační strategie diverzifikovaná síť poboček s různou strategickou úlohou nezávislé pobočky, specializované toky zboží, znalostní a kapitálové toky v rámci celé sítě síťová struktura SROVNÁNÍ S OSTATNÍMI OS vysoká vzájemná závislost všech subjektů vysoký stupeň modifikace výrobků vysoký stupeň adaptace marketingu 33

Transnacionální organizační strategie ABB vznik poboček, v každé front-line operating manager country manager business area manager 34

Transnacionální organizační strategie Country manager Lidé Zákazníci Individuální lokální potřeby Business area manager Produkt Technologie Front-line operating manager 35

Transnacionální organizační strategie 11 Executive vice presidents (Executive comittee) Executive Comittee Busines Area managerCountry manager Front line operating manager 36

Transnacionální organizační strategie hledá rovnováhu mezi dříve zmíněnými typy organizačních struktur kde je to možné – globální produkt (využívá úspory z rozsahu jako globální společnost) kde je třeba – lokální přizpůsobení, lokální služby 37

EXHIBIT 8-8 Organizational Alternatives and Development for Global Companies 38

Kontrola v nadnárodních společnostech PřímáNepřímá McDonald’s v Moskvě Problém: kontrola kvality Řešení: výstavba dodavatelské pobočky, trénink manažerů Další možnosti: osobní návštěvy, pravidelné schůzky McDonald’s v Moskvě Problém: kontrola kvality Řešení: výstavba dodavatelské pobočky, trénink manažerů Další možnosti: osobní návštěvy, pravidelné schůzky Příklady: rozpočet, reporty Finanční výkazy: Účetní standardy země pobočky Účetní standardy země centrály Konsolidační Příklady: rozpočet, reporty Finanční výkazy: Účetní standardy země pobočky Účetní standardy země centrály Konsolidační Role MIS (IBM case) 39

D ě kuji za pozornost 40