Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Český jazyk 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_09_V rstvy slovní zásoby podle spisovnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Digitální učební materiál
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 1
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: kvinta Anotace: výklad a procvičení třídění slov české slovní zásoby Klíčová slova:
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.16
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_52_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Skladba ROZBOR SOUVĚTÍ 9. ročník.
Digitální učební materiál
Rozbor souvětí.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
NÁRODNÍ JAZYK jazyk, který používají příslušníci jednoho národa
Dělení slovní zásoby Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Stylistika Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
Útvary národního jazyka
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
VY_32_INOVACE_05_08 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_08 Zpracovala:Mgr.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Kolik řečí znáš Petr Machala.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Skladba souvětí.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Věta jednoduchá a souvětí Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_89 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Útvary národního jazyka, cvičení. Národní jazyk Jeden ze základních znaků národa Vyvíjí se s vývojem společnosti Společný pro všechny příslušníky národa,
Skladba - opakování VY_32_INOVACE_52_Opakovani skladby II Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Shoda přísudku s podmětem Autor Chňoupková.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Skladba (pojmy); VJ a SOU Autor Chňoupková.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vendulka.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
Národní jazyk a jeho útvary
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_259_ČJ7
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Rozvrstvení národního jazyka
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovní zásoba, vrstvy slovní zásoby
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Národní jazyk a jeho útvary
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Slohové rozvrstvení slovní zásoby
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Lexikológia – Náuka o slove
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Slohové zabarvení jazykových prostředků
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_09_V rstvy slovní zásoby podle spisovnosti Autor Chňoupková Martina

Vrstvy slovní zásoby – podle spisovnosti Mgr. Martina Chňoupková

Lev Alex jenom ležel a nikoho si nevšímal, jelikož přes mříže své klece pozoroval modré nebe a přemýšlel, jak to asi vypadá v jeho rodné Africe. 1.Určete celkový počet vět v souvětí: 2.Určete typ souvětí: 3.Napište základní skladební dvojici z první věty: 4.Nahraďte příslovečné určení z první věty synonymem: 5.V jakém poměru jsou věty hlavní? 6.Nakreslete graf souvětí: souřadné 3.lev ležel 4.pouze 5.slučovacím 6. 1VH a 2VH jelikož 3VV a 4VV jak 5 VV 3VV ; 4VV – příslovečná příčinná 5VV - předmětná

Vrstvy slovní zásoby ve slovní zásobě každého jazyka existují tzv. slova stylově bezpříznaková (neutrální) např.: auto, osm, my, kaktus… (dají se použít ve všech funkčních stylech) poté jsou to slova stylově příznaková (zabarvená) – můžeme je použít v některých funkčních stylech

Podle spisovnosti SPISOVNÁ –běžná (neutrální): silnice, stůl, míč, malý –hovorová (mluvená řeč): třídnice, kilo, holka –knižní: hoch, lože, odvětit –odborná: podmět, hydroxid, hardware –básnická: luna, niva, vesna NESPISOVNÁ –z obecné češtiny: koumák, kilo (stokoruna), rejžák, vejtaha… –nářeční výrazy (dialektismy a regionalismy): lavičnílk erteple, dědina… –profesionalismy: jipka, barva (krev)… –slang: např.: slang studentský: vízo, kule, lidovka, sardel… –argot: chlupatej, být b chládku, prachy…

Zařaďte následující výrazy: spisovné x nespisovné náklaďák chlastat fotoaparát špitat lajna přísudek židle lampasák chrabrý spisovné nespisovné spisovné nespisovné spisovné nespisovné spisovné

Knižní výrazy nahraďte stylově neutrálními: luna odvětit arci plémě rámě zesnout měsíc odpovědět ovšem, jen plemeno rameno zemřít

Nespisovné výrazy nahraďte spisovnými: Kolem profrčeli dva autobusáci a za nimi policajti. Na železničním přejezdu spustili šraňky, protože projížděl vlak. Pošťák se nemohl kvůli stávce nádražáků dostat do práce. Ztratila jsem úplně nový futrál na foťák. Kolem projeli dva řidiči autobusu a za nimi policisté. Na železničním přejezdu spustili závory, protože projížděl vlak. Poštovní doručovatel se nemohl kvůli stávce zaměstnanců Českých drah dostat do práce. Ztratila jsem úplně nový obal na fotoaparát.

Odlište slova z obecné češtiny, hovorová, nářeční, slangová, argotismy, profesionalismy. duchna filda bramboračka pacoš štatl asák vejška pořád dědina nářečí slang obecná čeština profesionalismus argot slang obecná čeština nářečí

Domácí úkol: Ke každé z uvedených vrstev podle spisovnosti uveďte tři příklady. Nesmí se opakovat nic, co zaznělo v dnešní hodině. Dobrovolný DÚ: Vyhledejte ve vybraném sportovním deníku slangová slova. obr. Galerie microsoft.com FLAŠKA