EU a analýzy prostředí. EU = 27 zemí, 500 milionů obyvatel.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

2. přednáška.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Evropská unie - fungování JVT  volný pohyb zboží  volný pohyb služeb  volný pohyb kapitálu  volný pohyb osob  +………politiky?  mobilita  ochrana duševního.
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Základy marketingu šestá přednáška
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
Analýza vlastního podniku
Marketingové prostředí
2.Marketingové prostředí
Struktura stavebního trhu Obr. č. 1:. Interakce stavebního trhu s vnějším okolím Obr. č. 2:
Finanční analýza.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Podnikatelský plán struktura plánu.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Management 2. přednáška.
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
EU a analýzy prostředí EU a analýzy prostředí.
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
SPACE ANALÝZA.
V. Informace pro marketing Otázky: 1.K čemu slouží systémy market.informací 2.K čemu slouží market. Výzkum 3.Jak řešit market. Problém 4.Jak získat primární.
Tržní prostředí.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
II.PŘ Strategie podniku a růst hodnoty podniku 1.Strategie českých podniků v EU 2. Světové trendy podnikových strategií 3. Strategické podmínky konkurenceschopnosti.
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
Vítejte na marketingu.
Evropská unie - fungování JVT volný pohyb zboží volný pohyb služeb volný pohyb kapitálu volný pohyb osob +………politiky? mobilita ochrana duševního vlastnictví.
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Faktory ovlivňující využívání ložisek. Faktory – rizika, vnitřní faktory interní (geologická rizika) externí (technologická, ekonomická, strategická,
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovliv ň ující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady.
MANAGEMENT A MARKETING PRO RVS
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Př.MPO 2: strategie podniku a růst hodnoty podniku Strategie Růst výkonnosti podniku Růst hodnoty podniku.
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_02.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
EU a analýzy prostředí. PEST ANALÝZA (SLEPTS, STEP, PESTLE…)makroprostředí ZEMĚ EU JAKO CELEK faktory: politické: - vládnoucí strana - oblasti zájmů podpory.
Analýzy a strategie Analýzy. Analýza SWOT S – Strengths; silné stránky W – Weaknesses; slabé stránky O – Opportunities; příležitosti T – Threats; ohrožení.
Analýzy a strategie Analýzy. SWOT Heuristika PEST a SLEPT.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Model struktury strategického managementu
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Podnik Typologie a efektivnost Cíle. Podle právní formy Podniky jednotlivce Obchodní společnosti  Osobní Veřejná obchoní společnost Komanditní společnost.
Strategická analýza společnosti TIBBIS, s. r. o.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Podklady pro zpracování semestrální práce
7. STATISTICKÉ ÚDAJE K DALŠÍMU PROFESNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Marketing neziskových organizací
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ANALÝZA MARKETINGOVÉHO MIXU VYBRANÉHO SUBJEKTU (Obhajoba bakalářské práce) Autor práce: Libuša.
EU a analýzy prostředí.
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Prostředí.
Vítejte na marketingu.
EU a analýzy prostředí EU a analýzy prostředí.
EU a analýzy prostředí.
Transkript prezentace:

EU a analýzy prostředí

EU = 27 zemí, 500 milionů obyvatel

podnik demografické ekonomické přírodní technologické politické kulturní zákazníci zprostředkovatelé dodavatelé konkurenti veřejnost Marketingové prostředí právní sociální ekologické

Marketingové mezinárodní prostředí a EU Prostředí země importu Domácí prostředí firma Globální prostředí Prostředí EU Prostředí cizí země Domácí prostředí firma trh Třetí země země Nadnárodní organizace

Domácí prostředí Státní podpora zahraničně-obchodních aktivit/činností (daně, refundace daní, pojištění, finanční podpora -úvěry…) Informační služby Aktivity napomáhající ZOČ (obchodní mise, veletrhy, lobby, obchodní zastoupení…) Podpora soukromými organizacemi (asociace, banky, obchodní komory…) Státní obchodování

Prostředí cizí země POLITICKÁ RIZIKA a POLITICKÉ FAKTORY a)r. vlastnictví b)r. provozní c)r. transferu + importní restrikce, legislativa, kontrola měny (pohybu kapitálu – zisk a investice v měně?), kontrola trhu, cenová kontrola/dohled, daňová kontrola, restrikce trhu práce, vládní změny, vládní politiky a strategie Obchodní bariéry (cla, kvóty, embargo, administrativní prodlevy) Terorizmus, politický systém, privatizační aktivity

Metody analýzy rizika BERI (Business Environment Risk Index) - SLEPT analýza a analýza makro i mikroprostředí: teritoriální r. komerční r. tržní r. přepravní r. kurzová r.

PRÁVNÍ FAKTORY PROSTŘEDÍ Právní vymahatelnost Právní formy Postavení soudů Korupce ( Corruption Perceptions Index) Ochrana duševního vlastnictví (v EU 50 let – v USA 70 – 95 let (podnik), v EU poplatky za kopírovací přístroje – kromě Británie, Irska a Lucemburska) Softwarové pirátství a falšování/padělání

- ekonomický růst (HDP/ob.) - výše disponibilních příjmů a kupní síla a její struktura - výše a vývoj úrokových mír - měna, směnný kurz a jeho vývoj - inflace (i ve struktuře) (zde i další ekonomické a demografické data!!!) - nezaměstnanost (ve struktuře – geografické, demografické, profesní…) - struktura a směr výdajů (podniky i domácnosti) - výše a struktura (+ vývoj) investičních výdajů podniků a vlády - struktura ekonomiky - průměrná mzda a hodinové náklady na prac. sílu (dle odvětví) - délka pracovní doby, dovolené…. - síla a vliv odborů FAKTORY EKONOMICKÉHO PROSTŘEDÍ:

Index ekonomické svobody EU –Irsko 5. –Dánsko 9. –Velká Británie 11. –Nizozemí 15. –Estonsko 16. –Slovensko 35. –ČR Bulharsko 75. –Itálie 74. –Řecko 73. –Polsko měřítek - Wall Street Journal a Heritage Foundation (1995): Business Freedom Trade Freedom Monetary Freedom Government Size Fiscal Freedom Property Rights Investment Freedom Financial Freedom Freedom from Corruption Labor Freedom

Úkol: Porovnat statistické údaje za 2 země EU – struktura a směr výdajů domácností za rok 2008, resp nebo 2010 Zdroj: -c-1/ - kliknout na zemi v interaktivní mapě – „odkazy“ – „statistický úřad“ -c-1/

FAKTORY SOCIÁLNĚ-DEMOGRAFICKÉHO PROSTŘEDÍ: - přírůstek obyvatel - věková struktura - migrace (i ve struktuře) - etnické menšiny - gender rozdíly - zaměstnanost žen - typ domácností - práva starých a handicapovaných lidí….. - zdravotní a sociální zabezpečení - ochrana zdraví a bezpečnosti při práci - jazyk, vzdělání…..

FAKTORY TECHNOLOGICKÉHO PROSTŘEDÍ technologická vyspělost inovační vyspělost podpora vědy, výzkumu a vývoje informační gramotnost podpora informační gramotnosti připojení na internet e-komerce a e-business regulace nových technologií infrastruktura + PŘÍRODNÍ (fyzické) : - zdroje surovin, energie - závislost na surovinách, energiích - klima - geografický povrch + EKOLOGICKÉ: ??? kulturní faktory

HELPS FREDICT analýza G. Clarke faktoryDůležitost 1-10 Pravděpodobnost 1-10 Vliv celkem historické ekonomické jazykové politické sociální finanční pravidla mez. obchodu environmentální demografické infrastrukturální kulturní technologické

Analýza 5 konk. sil (M. Porter) mezoprostředí Síly: rivalita mezi existujícími podniky v odvětví vyjednávací síla dodavatelů hrozba vstupu nových konkurentů hrozba substitutů vyjednávací síla zákazníků + 6. síla – komplementární produkty (Brandengurger a Nalebuff, Grove) Vláda veřejnost

GE matice (General Electric) Konkurenční postavení, pozice (produkt, produktová řada, segment, SBU, divize Silná střední slabá Atraktivita/příležitost trhu Nízká střední vysoká

Atraktivita trhu Tržní faktory (velikost, velikost segmentů, roční růst, diverzita trhu, sezónnost, vyjednávací síla dodavatelů, citlivost na ceny, externí faktory…) Konkurenční faktory (typy konkurence, stupeň koncentrace, změny, vstupy a výstupy, stupeň a typy integrace…) Finanční a ekonomické faktory (ekonomie množství a zkušeností, bariéry vstupu a výstupu, využití kapacity, marže…) Technologické faktory (zralost a zranitelnost/nestálost, diferenciace, patenty a copyrighty, požadavky na procesy a technologie…) Socio-politické (postoje, trendy, legislativní omezení, nátlakové skupiny, lidské faktory Konkurenční postavení Tržní podíl, roční růst trhu, vliv na trhu, tržní zaostávání nebo vedení, vyjednávací síla zákazníků a dodavatelů, marketingové schopnosti, srovnatelnost v produktech, síla finanční, produkční, ve službách, managementu, stupeň integrace, citlivost na nové technologie, výše marže,, využití kapacit, zkušenosti, Bariéry vstupu/výstupu, hloubka znalostí, technologie, flexibilita, schopnosti, vztahy…

SPACE analýza (kombinace vnitřního a vnějšího prostředí ( strategic position and action evaluation) Dimenze podniku Finanční síla ROI, likvidita, kapitál požadovaný a k dispozici, cash flow, riziko… Konkurenční výhody Tržní podíl, kvalita, ŽCV, loajalita zákazníků, technologické know-how, vertikální integrace Dimenze odvětví Stabilita prostředí Technologické změny, míra inflace, proměnlivost poptávky, bariéry vstupu, tlak konkurence….. Síly odvětví Potenciál růstu, ziskovosti, kapitálová intenzita, produktivita, technologické know-how, využití zdrojů….

Analýza mikroprostředí (Hooley) -teorie založena na zdrojích (Resource-based theory) – Analýza zdrojů (pro SW ze SWOT analýzy) + procesy, informace a znalostí atd. – konkurenční výhoda zdroje aktiva schopnosti/kompetence hmotné nehmotné individuálnískupinovékorporátní fyzické finanční provozní lidské marketingové právní systémové jiné xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx strategické funkční operační xxxxxx xxxxxx xxxxxx

marketingové aktiva - zákaznická aktiva -vztahy se zákazníky -image podniku -značka -krajina původu -pozice podniku -přidaná hodnota dodavatelský řetězec -distribuční síť -dodavatelská síť -kontrola distribuce -specifičnost distribuce -rychlost a spolehlivost dodávek interní podpůrná aktiva -nákladové výhody -IS a MKT inteligence -techn. dovednosti -výrobní know-how -patenty, ochr. známky… -podniková kultura… alianční aktiva -přístup na trh -sdílení technologie -exkluzivita („monopol“

MKT strategické schopnosti -tržní citlivost -schopnost cílení a positioningu MKT funkční schopnosti -CRM a KAM -produkční management –VC -inovační management MKT operační schopnosti implementační schopnosti

Zdroje informací: Diplomka: Mobile Virtual Network Operators in Europe. Strategic and Legal analysis Další? – adresy z minulé prezentace

Úkol: Na – konkrétněji: alni-informace-zeme/ / vyhledat informace o 1 zemi EU – najít rizika a jiné vlivy prostředí – dopad na marketingový management