1 POTENCIÁL VYUŽÍVÁNÍ VEŘEJNÝCH DAT O HOSPODAŘENÍ OBCÍ V RÁMCI ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ doc. Ing. Milan Jan Půček, MBA, PhD. František.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Financování komunitních projektů Tento příspěvek vznikl při řešení grantu podpořeného Vzdělávací nadací Jana Husa Ing. Jana Krbová.
Advertisements

Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Zdravotnictví po „velkém třesku“ Zdraví, zdravotnictví a evropské fondy Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Zapojení místních částí do rozhodování města Bakalářská práce Richard Ocásek, DiS. Karviná 2008 Pamatuj, že i ta nejtěžší hodina ve tvém životě trvá jen.
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
PROJEKT R E G M E T TEMPLATE DOPORUČENÍ PRO SPRÁVNOU LEGISLATIVNÍ PRAXI Z HLEDISKA METROLOGIE.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Požadavky na vypracování rozptylových studií
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
25. srpna EUro Finance Consulting EUFC CZ s.r.o. Analýza celkové energetické spotřeby Libereckého kraje Liberec, 25. srpna 2009.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Semestrální práce Téma: Výběr problematiky z oblasti managementu (volné dle zájmu) Práce bude obsahovat - teoretické základy (tak jak je oblast problematiky.
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
SYSTÉM PLÁNŮ A ROZPOČTŮ V PODNIKU
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
KONFERENCE „VĚDA, MANAGEMENT A LIDSKÉ ZDROJE“ SENÁT PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY 1. PROSINCE 2011 HLAVNÍ SMĚRY PROJEKTU NAKI „ EFEKTIVNÍ METODIKY PODPORY.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Financování kapitol státního rozpočtu II
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Hodnocení výsledků ukončených programů VaVaI Ing. Blanka Černá, CSc., Národní agentura pro zemědělský výzkum Ing. Jan Budský Oddělení výzkumu Odbor výzkumu,
Projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci opatření 3.2, SROP. Jana Voldánová, Rostislav Honus Vzdělávací centrum pro veřejnou správu ČR Prezentace.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Téma 13: Finanční plánování
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Interreg Rakousko - ČR/ Oddělení projektové podpory1 Interreg V-A Rakousko – Česká republika.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
Specifika účtování ve vybraném zemědělském podniku Autor bakalářské práce: David Limberk Vedoucí bakalářské práce: Ing. Kristina Kabourková Oponent bakalářské.
DOTACE A TRANSFERY Z ÚČETNÍHO HLEDISKA A JEJICH VLIV NA HOSPODAŘENÍ
Program obnovy venkova Jihočeského kraje v letech
Porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací JMK
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autor práce:
Marketingový plán podniku
Financování a účetnictví základních škol
NÁZEV ROČÍKOVÉ PRÁCE vedoucí RP: jméno vedoucího RP
Ministerstvo financí ČR
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Úvod do finanční vědy a financí
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
NÁZEV ROČÍKOVÉ PRÁCE vedoucí RP: jméno vedoucího RP
Obhajoba diplomové práce
Teorie fiskálního federalismu
Projektový management
Presentation Title 1st September 2002
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Transkript prezentace:

1 POTENCIÁL VYUŽÍVÁNÍ VEŘEJNÝCH DAT O HOSPODAŘENÍ OBCÍ V RÁMCI ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ doc. Ing. Milan Jan Půček, MBA, PhD. František Ochrana, Michal Plaček GIS v plánování mest a regionu VŠRR, Praha

22 O čem budu přednášet Cílem příspěvku je (1)popsat potenciál využívání finančních dat v ČR pro územní plánování, (2)provést komparaci dostupnosti finančních dat pro územní plánování v ČR a v Bulharsku, (3)popsat příčiny stavu v ČR.

33 Teoretická východiska  Rozpočty obcí je možné považovat za jednu z významných hybných sil v rámci rozvoje území. Dle statistiky Eurostatu činily v České republice za rok 2014 celkové vládní výdaje 42,0 % HDP, přičemž z toho výdaje místních vlád představovaly 10,1 % HDP. Pro srovnání uvádíme, že Bulharsko mělo tyto výdaje ve výši 39,2 % HDP a výdaje místních vlád ve výši 8,9% HDP.  Z hlediska zkoumání veřejných výdajů na úrovni obcí (výdajů místních vlád) je východiskem obecná teorie Local Government Economic (více viz Bailey, 1999) a idea programového rozpočtování na úrovni místní vlády (viz například Kelly, Rivenbark, 2011).  Samotná problematika veřejných výdajů místních vlád je však v ČR spíše zkoumána v rámci určitého problému, jako je například problematika kontrahování veřejných služeb (Nemec, Vítek, Meričková, 2005, pp ), problém hospodaření obcí (Peková, 2011; Matei, 2008, pp ), efektivní dosahování úspor (Ochrana, Půček 2012), výdajů obcí v kontextu politického cyklu (Sedmihradská, Kubík, Haas 2011, pp ). Problematika využívání otevřených dat o hospodaření obcí v ČR není v literatuře prakticky řešena.

44 Teoretická východiska  Požadavky na efektivní využívání dostupných dat pro přípravu rozhodnutí (v našem případě například formou finančního benchmarkingu), stejně jako požadavky na zavádění principů účinného elektronického vládnutí (e-government) patří k zásadám konceptu New Public Management (dále jen NPM). Základy koncept NPM byly ovlivněny a vychází z celé řady směrů a proudů, např. teorie transakčních nákladů, teorie principal-agent, teorií veřejné volby atd. (Hood, 1995). Z českých a slovenských autorů se tomuto tématu věnují například Nemec, Ochrana a Šumpíková (2008), Špaček a Neshybová (2010), Nemec, Špaček a kol. (2012), Nekola a Ochrana (2009) a další.  Pro efektivní využívání finančních dat je vhodné aplikovat trendové analýzy (například vývoj příjmů či výdajů obce za posledních deset let) a komparativní analýzy se srovnatelnými obcemi. V kontextu výše zmíněného konceptu NPM se pro komparativní analýzy používá metoda benchmarkingu. Benchmarking je v odborné literatuře vymezen různě (viz např. Široký 2006; Nenadál, Vykydal a kol. 2011). Pro účely tohoto článku definujeme benchmarking jako porovnávání s jinými za účelem nalezení dobré praxe.

55 Teoretická východiska  V rámci výzkumu byla provedena analýza dostupných zdrojů, literatury, publikací, databází v ČR a Bulharku týkající se využívání dat o hospodaření obcí. V ČR byly zjištění ověřeny metodou strukturovaných rozhovorů s představiteli obcí, zástupci Svazu měst a obcí, zástupci Národní sítě Zdravých měst.  V Bulharsku byla zjištění ověřena rozhovory s experty podílející se na projektu FINEC s názvem Non-repressive model to reduce corruption at municipal level (číslo projektu: HOME/2012/ISEC/AG/FINEC/ ), Evropská komise – FINEC, Prevention of and Fight Against Crime Programme 2012.

66 Výsledky – popis databází v ČR V České republice jsou dostupná finanční data, která jsou potřebná k analýzám. Lze je hledat například v těchto databázích obsahující data o hospodaření obcí: Databáze Ministerstva financí: MONITOR ( Databáze Ministerstva financí: ÚFIS, pro roky 2010 až Data Ministerstva financí: Zadluženost územních rozpočtů, monitoring obcí Databáze Ministerstva financí: ARIS, pro roky 2001 až Databáze (provozuje Rozpočet Veřejně o.s.): Rozpočet obce

77 Finanční data – příklady (Chrudim)

88 Finanční data – příklady (Hodonín)

99 Finanční data – příklady (Valašské Meziříčí)

10 Finanční data – Příjmy obce Lužná přepočteno na obyvatele v porovnání s průměrem skupiny obcí od

11 Výsledky - Komparace dostupnosti finančních dat a jejich využití v rámci územního plánování obcí Česká republikaBulharko Povinnost zveřejňovat rozpočty a výsledky hospodaření Ano Dostupnost finančních dat o hospodaření obcí pro potřebu plánování včetně územního ve formě veřejné databáze Ano – veřejná databáze MONITOR nebo databáze „Rozpočet obce“ Ne – neexistuje veřejná databáze, nutno sbírat data od jednotlivých srovnatelných obcí Funkce databáze umožňující trendovou analýzu, komparativní analýzu Ano – částečně MONITOR, plně databáze „Rozpočet obce“ Ne – neexistuje veřejná databáze, nutno sbírat data od jednotlivých srovnatelných obcí Využitelnost databáze pro potřeby územního plánování Ano Ne – neexistuje veřejná databáze, nutno sbírat data od jednotlivých srovnatelných obcí Faktické využívání těchto dat v praxi územního plánování Ne

12 Výsledky – příčiny stavu v ČR V rámci ČR byly identifikovány příčiny: Územní plány zpracovávají urbanisté, architekti atd. a jejich znalost problematiky hospodaření obcí a možnosti využití finančních dat v rámci územního plánování je velmi nízká. Stejná (obdobná) situace je však na straně zadavatele – tedy samotných obcí – odpovědné osoby za přípravu, zpracování a schválení územního plánu nejsou schopni do zadání definovat požadavky na analýzu finančních otázek obce. Územní plán je sice analyzován z hlediska pilířů udržitelného rozvoje, nicméně ekonomický pilíř a jeho vazba na finanční data o hospodaření obcí není dostatečně metodicky popsán ani na úrovni státu.

13 Závěry Výzkum ukázal, že ač jsou veřejná data o hospodaření obcí v ČR koncentrovaně k dispozici, nejsou v rámci územního plánování prakticky využívána. Data o hospodaření obcí mohou být použita pro zpracování analýz (například trendová analýza, benchmarking atd.), rozborů či rozpočtových výhledů, které jsou vhodným podkladem pro diskusi pro konkrétní využití území, pokud toto využití vyžaduje čerpání investičních nebo provozních výdajů z rozpočtu obce. Pro porovnání bylo zvoleno Bulharsko, kde data nejsou v podobě databáze veřejně přístupná a jejich využití pro územní plánování nebylo taktéž identifikováno. Situace v Bulharsku tak prakticky neumožnuje provádění benchmarkingu. Využití trendové analýzy výdajů a příjmů vlastní obce je samozřejmě možné. Základní příčinou je v ČR skutečnost, že ani zadavatelé územních plánu (tedy obce) a ani zpracovatelé (odborné organizace) nejsou zvyklé s těmito finančními daty pracovat. V ČR tak není nezbytné přijímat žádné legislativní opatření v tomto směru, nicméně je žádoucí k tomuto tématu otevřít odbornou diskusi, k čemuž i tento výzkum měl přispět. Děkuji za pozornost