Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_KULTURNI_DEDICTVI_06 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie Hradec Králové Ročník1. Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací oborObčanská nauka Tematický okruhČlověk ve společnosti TémaKulturní dědictví, UNESCO, umění Jméno autoraMgr. Tomáš Vašata Vytvořeno dne Metodický popis (anotace)Prezentace vytvořená v programu MS Powerpoint seznamuje žáky s dalšími termíny souvisejícími s kulturou, popisuje organizaci UNESCO a charakterizuje vědu. Vyučující může využít konkrétní snímky dle aktuální potřeby. Prezentaci lze uložit rovněž ve formátu PDF a poskytnout ji žákům k jejich mimoškolnímu vzdělávání.
13. hodina Kulturní dědictví Plán hodiny: 1.Úvodní část 2.Opakování – kultura, druhy a funkce kultury 3.Kulturní dědictví, UNESCO, umění 4.Zadání domácího úkolu 5.Fixace poznatků 6.Křížovka - opakování 10. – 13. hodiny
O různosti kultur bohatství kultur na Zemi je nepřeberné (každá je něčím zvláštní, ale zároveň mají mnoho společného, jejich základní kulturní hodnoty bývají stejné – láska, úcta k rodičům, spravedlnost apod.) např. kultury národní (francouzská, německá…), etnické (kultury přírodních kmenů), širší rozsah pak mají různé kulturní oblasti (např. evropská kultura, islámská, středomořská…) každá kultura v sobě obsahuje mnoho podkultur = tzv. subkultury (např.. v ČR Chodsko, kultura měst a venkova, kultura různých sociálních skupin – např. discokultura)…
O různosti kultur kulturní difúze – prolínání se kultur - kontakt mezi kulturami (znalost a obohacování se navzájem) akulturace – včlenění do kultury – přijetí a osvojení si nových prvků kultury, které přišly odjinud, přičemž tento prvek kultury je jinou kulturou přijat za vlastní (např. amerikanizace) kulturní dědictví – odkaz dřívějších generací multikulturní soužití (viz. později) masová kultura (viz. později – globalizace)
Národní kulturní památka je kulturní památka, která je nejvýznamnější součást kulturního bohatství národa, v ČR prohlašuje národní kulturní památky svým nařízením vláda ČR (cca 237) UNESCO je anglická zkratka názvu United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, což znamená Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu podporuje členské státy finančními příspěvky i odbornou pomocí při rozvoji vzdělanosti a péče o děti (hlavně v chudších státech), pečuje o kulturní hodnoty v členských zemích v ČR do seznamu UNESCO zahrnuto 12 památek (viz. domácí úkol)
Umění společně s vědou (viz. dříve) tvoří nedílnou součást lidské kultury = tvořivost člověka v jakémkoliv oboru lidské činnosti (malířství, sochařství, hudba, literatura, sport…) prostřednictvím umění člověk vyjadřuje své pocity a názory na svět – svůj prožitek ze světa (naplňuje lidskou potřebu sebevyjádření a potřebu krásy) kunsthistorie (uměnověda) – věda, která se zabývá hlubším rozborem umění
Zdroje Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis, 1. vydání (aktualizované), 2008, ISBN Maturitní otázky – Občanský a společenskovědní základ, Fragment, 1. vydání, 2008, ISBN Občanská nauka pro střední odborné školy, SPN, Praha 2003, ISBN Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Děkuji za pozornost a přeji hezký den