HISTORIE FYZIKÁLNÍ TERAPIE TERMINOLOGIE Fyzikální terapie I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Historie Fyzikální terapie Terminologie
Advertisements

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
Mechanické vlastnosti kapalin - opakování Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
VZTLAKOVÁ SÍLA NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_28_ fyzikální.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vedení elektrického proudu v plynech Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Netradiční zdroje elektrické energie
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Činnost nervové soustavy
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_23_FYZIKA
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
3.přednáška z anatomie pro SM
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
PÁTEŘNÍ MÍCHA VY_32_INOVACE_ ledna 2014
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Fyziologické faktory sportovního výkonu
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Fyzika – Elektrolýza.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Význam utkání v sportovních hrách
Další součástky s jedním přechodem PN
Popis pohybu hmotného bodu (kinematika)
Přírodověda 5.tř. opakování
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
02 – Fluidní mechanika Petr Zbořil
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_NPZ_ZAKON_SETRVACNOSTI
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
ELEKTRICKÝ PROUD.
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Kmity.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Elektrické vlastnosti buňky
VLASTNOSTI KAPALIN
Elektrické vlastnosti buňky
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Zvukové jevy.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

HISTORIE FYZIKÁLNÍ TERAPIE TERMINOLOGIE Fyzikální terapie I

DAGMAR KRÁLOVÁ FSpS MU, Brno

OSNOVA:  Základní pojmy z oblasti funkčních poruch pohybového systému.  Historie mechanoterapie a základní pojmy k ní vztažené.  Historie termoterapie a hydroterapie, základní pojmy.  Historie fototerapie a základní pojmy.  Historie elektroterapie a základní pojmy.

ZÁKLADNÍ POJMY Z OBLASTI FUNKČNÍCH PORUCH POHYBOVÉHO SYSTÉMU  pohybový systém: udržování vzpřímeného držení a lokomoce;  kosti, periost, klouby, kl. pouzdra, vazy, svaly, fascie, aferentní a eferentní nervy včetně CNS;  poruchy: strukturální (morfologický podklad), funkcionální, funkční;  nocicepce, bolest: akutní, chronická, chronizující, psychogenní;  alodynie, anestezie, analgezie, dysestezie, hypestezie, hypalgezie, hyperpatie, parestezie, centrální bolest (fantomová), Headovy hyperalgetické zóny.

Y.COM/RESOURCES/GHJ OINT2.JPG

ZÁKLADNÍ POJMY Z OBLASTI FUNKČNÍCH PORUCH POHYBOVÉHO SYSTÉMU  pohybový systém;  pohybový segment;  funkční pohyb;  kloubní vůle;  bariéra;  blokáda – valivá a smyková složka;  spoušťový bod, myogelóza, vnitřní inkoordinace, entezopatie.

MECHANOTERAPIE  historicky patří určité oblasti mechanoterapie k jedněm z nejstarších oblastí FT (masáž – starověk - Egypt 5000 př.n.l., Čína 3700 př.n.l., Indie, Řecko, Řím – Galenus, středověk – úpadek, Arabové – Avicenna, novověk – Z E 16.st., století spjato s teorií a lékařstvím, P. Ling, u nás až 20.století dle Zabludowskeho, V. Chlumský, Cmunt, MUDr. M. Jaroš)

POJMY  aferentní receptory motorického systému: svalová vřeténka (intrafuzální a extrafuzální sv.vl., primární (Ia) a sekundární (II) senzitivní zakončení, nervosvalové ploténky) Golgiho šlachová tělíska (v sérii s extrafuzálními vlákny, inerv. 1-2 n.vl. Ib) kožní nervová zakončení – další receptory (propriocepce = výsledek centrálního zpracování údajů ze všech receptorů, polohocit, pohybocit, silový cit)

Zdroj: bih=760&dpr=0.8#imgdii=PlXi4E_7G92JkM%3A%3BPlXi4E_7G92JkM%3A%3BHuwEmweASrJWRM%3A&imgrc=PlXi4E_7G92JkM%3A bih=760&dpr=0.8#imgdii=Cs82eNSIUpK7rM%3A%3BCs82eNSIUpK7rM%3A%3BQwjIYlViN3DoeM%3A&imgrc=Cs82eNSIUpK7rM%3A

TERMOTERAPIE A HYDROTERAPIE  ve většině případů se využívá kombinované fyzikální terapie v kombinaci s hydroterapií, v ČR tuto kombinaci proslavil V. Priessnitz (více v rámci Balneologie – lázně Jeseník), dříve podobná historie jako u mechanoterapie, kombinace s péčí o životní styl, kalokaghátia – starověk

POJMY  tvorba tepla přeměnou E v bb, pohybem těla, chladový třes, netřesová tvorba tepla  výdej tepla kondukcí, konvekcí, iradiací, evaporací (vlhkost vzduchu, perspiratio insensibilis x sensibilis  receptory kožní chl – 30tis, tep 250 tis, vnitřní v př. hypothalamu, dolní části mozkového kmene, páteřní míše  centrum v zadním hypothalamu (tr. spinothalamicus)

TBO=U&SOURCE=UNIV&SA=X&VED=0CCIQSARQFQOTCKV71NZVT8GCFCO7FAODQZSOBQ&BIW=1263 &BIH=760&DPR=0.8#TBM=ISCH&Q=PICTURES+OF+THERMOREGULATION+SURFACE&IMGDII=N2MKU SJCXIBGOM%3A%3BN2MKUSJCXIBGOM%3A%3BKDMJUKU9VME1SM%3A&IMGRC=N2MKUSJCXIBGOM% 3A  poikilotermní slupka  homoiotermní jádro

POJMY  Tlak v kapalině  Tlak atmosferický (Papinův hrnec)  Vztlak

FOTOTERAPIE  účinky světla – helioterapie – využívané u psychiatrických onemocnění, další možnosti při onemocnění kůže (KI!!!),V medicína odkrývání ran, Z zakrývání ran

 odraz x lom  totální odraz  hustota prostředí

ELEKTROTERAPIE  historicky nejstarší údaj využívání el. výboje rejnoka ve starověkém Egyptu, ale moderní využití elektroterapie, jak ji známe dnes až přelom 18. a 19. století, kdy Voltem a Galvanim popsána nervosvalová dráždivost galvanickým proudem, pak bouřlivý rozvoj

POJMY  el. náboj – abs. přebytek či nedostatek e- [1 c];  el. pole – elmag pole na el. objekty el. silou;  el. potenciál – potenciální E částice s kladným jednotkovým nábojem [1 V];  el. proud;  el. odpor x vodivost [1 ohm]x[1 S] U =I * R

 dle měrné el. vodivosti vodiče I. řádu (e-), II. řádu (ionty), polovodiče (závisí na vnitř. a vnějších podmínkách), nevodiče;  elektrolytická disociace (anionty x anoda, kationty x katoda);  membránový potenciál mez intra a extracelulárním prostředím klidový potenciál IC menší než EC (-55 až -100); akční potenciál – 2 ms u nb a sb, 35 ms u myokardu; elektronický potenciál pozitivní (depolarizační), negativní (hyperpolarizační); synaptický depolarizační (stimulační), hyperpolarizační (tlumivý);

 motorická jednotka;  záškub;  tetanus;  vlnitý tetanus;  hladký tetanus – maximální síla (u hladkých svalů k záškubu stačí f pod 1 Hz – delší kontrakce) !neplést f terapie a f záškubů!

LITERATURA: Capko, J. Základy fyziatrické léčby. Praha: Grada,1998. Poděbradský, J. – Poděbradská, R. Fyzikální terapie. Manuál a algoritmy. Praha: Grada, ISBN Poděbradský, J.: Rehabilitace a fyzikální lékařství. Praha: ČLS JEP, s. Riegerová, J.: Rekondiční a sportovní masáže. Olomouc: FTK UP, s.