DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_20 Jednoduchý elektrický obvod Šablona číslo: VIII. Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:20. Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vytápění Účinnost spalování. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Přírodověda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Elektrický výkon Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.18
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_47_F6
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_11 Elektrická práce Šablona číslo: IX
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_18 Energie Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Algoritmizace - opakování
Algoritmizace - opakování
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Příkon, výkon, práce, účinnost elektrického proudu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Elektrické spotřebiče
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Fyzika – Elektrolýza.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Měření elektrického proudu
Název: Pozvánka DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_17
Název školy Základní škola, Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

Anotace: PowerPointová Prezentace určená k prohlubování a upevňování pojmů výkon, příkon a účinnost. Prohlubuje dovednosti řešení fyzikálních úloh a fyzikální myšlení. Druh učebního materiálu Výukový Typická věková skupina13 – 14 let Klíčová slovaVýkon, příkon, ztráty, účinnost.

Elektrický výkon značíme P. Je součinem napětí a proudu. P = U. I P – je elektrický výkon ve W U – je elektrické napětí ve V I – je elektrický proud v A Už víme: Jak se značí elektrický výkon? Jak ho vypočítáme? Jakou má jednotku?

Příkon a výkon Příkon a výkon jsou fyzikální veličiny, které vyjadřují důležité informace například o strojích, elektrických spotřebičích, dopravních prostředcích apod. Jak spolu souvisí tyto veličiny?

Co je příkon? Příkon je množství spotřebované energie za jednotku času Co je výkon? Výkon je množství vykonané práce za jednotku času Výkon je vždy menší než příkon. O co je výkon menší než příkon? O ztráty.

Do nádoby přitéká voda Pokud nádoba bude mít další otvor a vodu unikající tímto otvorem nevyužijeme., jsou to ztráty. Část vody využijeme. (To je voda vytékající tímto otvorem.) Čím větším otvorem voda uniká, čím větší jsou ztráty, tím méně vody využijeme. Podobně každý stroj, každé elektrické zařízení, má určité ztráty energie. Čím více energie uniká, čím větší jsou ztráty, tím méně energie využijeme /na práci/. Pro názornost můžeme použít přirovnání k vodě. Ztráty

U strojů se část energie vlivem tření, tepelné výměny apod. mění na energii, kterou neumíme využít (například ohřívání okolního vzduchu). To jsou ztráty. ZtrátyVýkon Příkon Proto je výkon vždy menší než příkon. Každý stroj, každé zařízení má ztráty.

Účinnost značíme řeckým písmenem eta - . Účinnost je poměr výkonu k příkonu. P v je výkon ve W P p je příkon ve W Účinnost je poměr – nemá jednotku.

Poměr vyjde vždy menší než 1 ( vždy jsou ztráty).  1 Účinnost uvádíme většinou v procentech. Když vynásobíme vzniklé číslo stem, dostaneme účinnost v %.

Elektromotor v mixéru má příkon 600 W a výkon 480 W. Jakou má účinnost (v procentech)? P p = 600 W P v = 480 W  = ?  = P p : P v  = 480 : 600 = 0,8 0, = 80 (%) Účinnost mixéru je 80%.

El. průtokový ohřívač má příkon 15 kW a účinnost 85 %. Jaký má ohřívač výkon? P p = 15 kW = W  = 85 % P v = ? (W) P v = P p.  P v = ,85 P v = W Výkon ohřívače je W.

Elektromotor má výkon W a pracuje s účinností 80 %. Jaký má příkon?  = 80 % P v = W P p = ?(W) P p = P v :  P p = : 0,8 =5 000(W) Příkon elektromotoru je 5 kW.

Výkonu k příkonuPříkonu k výkonuPráce k času Účinnost je poměr

Má jednotku JMá jednotku WNemá jednotku Účinnost

Účinnost je poměr výkonu k příkonu Účinnost nemá jednotku. Správné odpovědi na otázky z předcházejících stránek.

Z toho, co víme o výkonu a příkonu, plyne: Práce je součin výkonu a času. Dodaná energie je součinem příkonu a času. Je zřejmé, že účinnost můžeme vyjádřit i jako poměr vykonané práce a dodané energie. Vyber z následujících dvou vztahů správný vztah pro účinnost. Účinnost je poměr vykonané práce k dodané energii.

Přibližná účinnost některých elektrických zařízení: Malou účinnost mají žárovky. Přibližně 10 %. (Nejmenší účinnost mají klasické žárovky.) Topidla mají účinnost kolem 60 %. Největší účinnost mají elektrické stroje- kolem 90 %. Zdroj obrázků: Galerie MS Office: 4/ a vlastní práce.