Prevence zneužívání návykových látek Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1158 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1158.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOUŘENÍ – Téma k zamyšlení
Advertisements

TABÁK Bc. Lucie Krmenčíková
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 13Číslo.
PÉČE O DÝCHACÍ SOUSTAVU
Tento dokument pošlete svým přátelům,rodičům i prarodičům.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Řekněme ne! Kouření!!!!.
KOUŘENÍ.
ZÁVISLOST NA NIKOTINU, ODVYKÁNÍ
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Plíce po 20 letech kouření
Autor výukového materiálu:
Nutričně toxikologická rizika kouření
Nikotinismus Tomáš Spurný 9.Třída.
Kou ř ení a plodnost Kouření snižuje pravděpodobnost otěhotnění, má totiž prokázaný vliv na zhoršenou kvalitu spermií u mužů! U.
David Valenta Jan VejvarZákladní škola a Mateřská škola Kladno, Zd. Petříka 1756 Ahoj kuřáci i nekuřáci vítáme vás u prezentace se jménem:
Dýchací soustava II.
Název: VY_32_INOVACE_VKZ689_13 Autor: Mgr. Lucie Fajfrová Oblast:
RYBY A LIDSKÉ ZDRAVÍ Vliv konzumace rybího masa na nemocnost a úmrtnost na koronární nemoc srdeční Robert Žižka, Společnost Prameny zdraví.
Dýchání Filip Bordovský.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
..a co jste o nich nevěděli
Kouření a jeho vliv na srdeční onemocnění
KOUŘENÍ Kouření každoročně zabíjí tisíce lidí. Na následky kouření umírá u nás denně 60 lidí, ročně asi Kouření je v ČR příčinou každého pátého.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Název Nebezpečí kouření
DÝCHACÍ SOUSTAVA Obr.1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Obr.1.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DÝCHACÍ SOUSTAVA 5. ROČNÍK.
Cigarety Šlosar Tomáš 1.L.
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
KOUŘENÍ A ZDRAVÍ WHO: KOUŘENÍ JE NEJVÝZNAMNĚJŠÍ
KOUŘENÍ.
Zdravý životní styl v boji s návyky Střední škola zdravotnická a sociální Chrudim Grantový projekt CZ.1.07/1.1.03/ “Inovace jsou IN“
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační.
Prevence zneužívání návykových látek Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola praktická a mateřská škola Toužim, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_KOUŘENÍ TEMA:
Kouření = prohra. 1. Většina lidí kouří 1. Většina lidí kouří! mladých lidí od 15 do 18 let kouří.
N ÁZEV ŠKOLY : SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR : MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY _32_INOVACE_15_NEBEZPEČNÉ.
CZ.1.07/1.1.05/ Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod Mgr. Markéta Ulrychová.
VY_52_INOVACE_50_KREVNÍ TLAK Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Elektronická cigareta může kuřákům pomoci v úsilí o přerušení kouření tabáku Ondřej Auzký.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_08 Sada DUM Výchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Závislost na nikotinu, odvykání.
Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník:
Srovnání kouření marihuany a tabáku Kouření tabáku i marihuany představuje významné zdravotní riziko.
Rizika ohrožující zdraví
KOUŘENÍ Autor: Jan Pecka
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vliv nikotinu na zdraví člověka
Tabák virginský.
Návykové látky Kouření
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
VY_32_INOVACE_03_Věcné učení_18_8. ročník_Drogy
Proč nekouřit? Kouření škodí zdraví V současnosti umírá na celém světě v důsledku kouření zhruba 4 milióny lidí ročně.
Kouření tabáku vážně poškozuje zdraví!
Číslo v digitálním archivu školy
LIDSKÝ ORGANISMUS DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_00_LEGÁLNÍ DROGY Výchova.
Kouření Vypracoval: Jiří Hanousek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Transkript prezentace:

Prevence zneužívání návykových látek Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu: VY_32_INOVACE_6.1 Název výstupu: VY_32_INOVACE_6.1 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Vzdělávací obor: Výchova k občanství Téma: Kouření (tabakismus) Téma: Kouření (tabakismus) Předmět dle ŠVP: Osobnostní výchova 6.ročník Předmět dle ŠVP: Osobnostní výchova 6.ročník Autor: Hynek Mikušek Autor: Hynek Mikušek Datum vzniku: srpen 2011 Datum vzniku: srpen 2011

Statistiky Ve světě je cca 1,3 mld kuřáků Ve světě je cca 1,3 mld kuřáků Počet úmrtí následkem kouření: 560-hod; 13,4tis- den; č4,8 mld za rok Počet úmrtí následkem kouření: 560-hod; 13,4tis- den; č4,8 mld za rok Celkem ve 20 století následkem nemocí z kouření zemřela 1mld lidí (srovnej počet obětí druhé světové války …..) Celkem ve 20 století následkem nemocí z kouření zemřela 1mld lidí (srovnej počet obětí druhé světové války …..) Každá cigareta zkracuje život o 5 min Každá cigareta zkracuje život o 5 min V ČR kouří cca 2,3 mil lidí Z toho 26% lidí nad 18 let 74% děti a mladiství Počet úmrtí následkem kouření: 50 den; 18 tis za rok Kuřáci umírají přibližně o 15 let dříve Ve věku do 18 let kouří více dívek než chlapců V Praze začínají děti kouřit v průměru v 9,5 letech 1

Kouření a nemoci Kouření způsobuje cca 15% všech onemocnění srdce a cév, na které dnes umírá 53% všech lidí v ČR (infarkt myokardu, ischemická srdeční choroba, cévní mozkové příhody, angina pectoris) Kouření způsobuje cca 15% všech onemocnění srdce a cév, na které dnes umírá 53% všech lidí v ČR (infarkt myokardu, ischemická srdeční choroba, cévní mozkové příhody, angina pectoris) Kouření způsobuje rakovinu a nemoci plic (rakovina nosních dutin, sliznice, rakovina plic, astma, infekce dýchacích cest, alergii, snížená plicní funkce) Kouření způsobuje rakovinu a nemoci plic (rakovina nosních dutin, sliznice, rakovina plic, astma, infekce dýchacích cest, alergii, snížená plicní funkce) Pojišťovny zaplatí ročně 540 mld Kč za zbytečné hospitalizace u infarktů pasivních kuřáků Pojišťovny zaplatí ročně 540 mld Kč za zbytečné hospitalizace u infarktů pasivních kuřáků 1

Způsoby kouření Aktivní kouření: lidé si sami zapalují cigarety a kouří je (vdechují cigaretový kouř do plic) Aktivní kouření: lidé si sami zapalují cigarety a kouří je (vdechují cigaretový kouř do plic) Pasivní kouření: lidé vdechují tabákový kouř do plic z vykouřených cigaret okolních kuřáků, ačkoliv sami nekouří. Pasivní kouření: lidé vdechují tabákový kouř do plic z vykouřených cigaret okolních kuřáků, ačkoliv sami nekouří.

Složení cigaretového kouře Nikotin – droga, kvůli níž nemohou kuřáci přestat Nikotin – droga, kvůli níž nemohou kuřáci přestat Karcinogenní látky, které způsobují rakovinu Karcinogenní látky, které způsobují rakovinu Jedy, toxické látky (kyanid,formaldehyd, fenol, oxid síry, amoniak, oxid uhelnatý) Jedy, toxické látky (kyanid,formaldehyd, fenol, oxid síry, amoniak, oxid uhelnatý) Radioaktivní látky (radioaktivní polonium a olovo) Radioaktivní látky (radioaktivní polonium a olovo) 2

Účinky nikotinu Zvýšená aktivita trávicího ustrojí Zvýšená aktivita trávicího ustrojí Zvýšená produkce slin Zvýšená produkce slin Zvýšení krevního tlaku Zvýšení krevního tlaku Zrychlení srdeční činnosti Zrychlení srdeční činnosti Zvýšená produkce potu Zvýšená produkce potu Zvyšuje obsah mastných kyselin v krvi Zvyšuje obsah mastných kyselin v krvi Nejprve stimuluje nervovou soustavu, později ji utlumuje Nejprve stimuluje nervovou soustavu, později ji utlumuje Poruchy plodnosti Poruchy plodnosti Zhoršení prokrvenosti končetin Zhoršení prokrvenosti končetin 3

Z historie kouření Přibližně 500 let př.n.l. v Mexiku v Mayské civilizaci – tabákové listy kouřili, šňupali a žvýkali jako rituální látku Přibližně 500 let př.n.l. v Mexiku v Mayské civilizaci – tabákové listy kouřili, šňupali a žvýkali jako rituální látku K. Kolumbus se poprvé setkal s kouřením tabáku u indiánů po přistání u Kubánských břehů K. Kolumbus se poprvé setkal s kouřením tabáku u indiánů po přistání u Kubánských břehů Z Ameriky dovezen a poprvé pěstován Portugalci, kteří jej šířili dále do Evropy Z Ameriky dovezen a poprvé pěstován Portugalci, kteří jej šířili dále do Evropy Jean Nicotin 1560 dováží šňupací tabák na francouzský dvůr Jean Nicotin 1560 dováží šňupací tabák na francouzský dvůr V 16. století se kouření stává společenským rituálem vyšších vrstev V 16. století se kouření stává společenským rituálem vyšších vrstev S výrobou dýmek se kouření rozšiřuje mezi chudšími (hliněné, kukuřičné a dřevěné dýmky) S výrobou dýmek se kouření rozšiřuje mezi chudšími (hliněné, kukuřičné a dřevěné dýmky) V 19. století se začínají ručně balit cigarety do papíru V 19. století se začínají ručně balit cigarety do papíru Ve 20. století se objevuje cigaretový filtr Ve 20. století se objevuje cigaretový filtr 4

Tabák jako rostlina Tabák (Nicotina Tabacum) je původně vysoký keř, ze kterého se sbírají listy z nejokrajovějších větví, pochází z Ameriky Tabák (Nicotina Tabacum) je původně vysoký keř, ze kterého se sbírají listy z nejokrajovějších větví, pochází z Ameriky Dnes nejrozšířenější druhy: tabák viržinský, tabák selský (machorka) Dnes nejrozšířenější druhy: tabák viržinský, tabák selský (machorka)

Je vodní dýmka zdravější? Je známá více než 400 let a pochází z Orientu Je známá více než 400 let a pochází z Orientu Dnes rozšířena mezi mladými v čajovnách nebo při posezení s přáteli Dnes rozšířena mezi mladými v čajovnách nebo při posezení s přáteli Dle studií jedno vykouření vodní dýmky (cca 45 min) odpovídá vykouření více než 30 cigaret s filtrem Dle studií jedno vykouření vodní dýmky (cca 45 min) odpovídá vykouření více než 30 cigaret s filtrem Díky tomu, že kuřák vdechuje chladný kouř, vdechuje jej výrazně více, než horký, tím do sebe dostává mnohem více škodlivin Díky tomu, že kuřák vdechuje chladný kouř, vdechuje jej výrazně více, než horký, tím do sebe dostává mnohem více škodlivin Občas dochází při kouření vodní dýmky k přenosu infekcí náustkem Občas dochází při kouření vodní dýmky k přenosu infekcí náustkem Kouří-li se tzv. beztabáková směs, není výrobce povinen uvádět složení, nelze přesně stanovit obsah škodlivin u těchto směsí Kouří-li se tzv. beztabáková směs, není výrobce povinen uvádět složení, nelze přesně stanovit obsah škodlivin u těchto směsí 5

Co možná nevíte Věra Galatíková: filmová a divadelní herečka byla silnou kuřačkou. Zemřela na rakovinu plic. Boris Rösner: herec, člen souboru Národního divadla. Silný kuřák. Zemřel na rakovinu. Louis Armstrong: hudebník a zpěvák. Silný kuřák, který zemřel na srdeční záchvat v 74 letech. George Harrison: člen skupiny Beatles. Silný kuřák. V 58 letech zemřel na rakovinu hrtanu, plic a metastázy mozku. Odkaz na www stránky s informacemi o VIP kuřácích: celebrity-vip-a-koureni-cigaret.html celebrity-vip-a-koureni-cigaret.html Odkaz na www stránky s vyobrazením nemocí kuřáků:

Test k zamyšlení 1. Vyjmenuj alespoň 3 nemoci, které způsobuje kouření? 2. Jaké dva základní způsoby kouření znáš? 3. Komu říkáme „pasivní kuřák“? 4. Jakou drogu obsahuje tabák? 5. Jak nazýváme látky obsažené v tabákovém kouři, které způsobují rakovinu? 6. Vyjmenuj alespoň 5 účinků nikotinu na lidský organismus. 7. Odkud pochází rostlina Tabák? 8. Odkud pochází vodní dýmka? 9. Jaké jiné nemoci hrozí kuřákům vodních dýmek (kromě rakoviny)?

Prameny a literatura 1. MLČOCH, Zdeněk. Statistiky týkající se kouření cigaret - souhrn všech údajů [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: koureni-cigaret.html koureni-cigaret.html koureni-cigaret.html 2. MLČOCH, Zdeněk. Chemické složení cigaretového kouře, co obsahuje kouř z cigaret [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: slozeni-cigaretoveho-koure-co-obsahuje-kour-z-cigaret.html slozeni-cigaretoveho-koure-co-obsahuje-kour-z-cigaret.html slozeni-cigaretoveho-koure-co-obsahuje-kour-z-cigaret.html 3. MLČOCH, Zdeněk. Nikotin - základní informace o nikotinu a jeho účinku v organismu [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: a-jeho-ucinku-v-organismu.html a-jeho-ucinku-v-organismu.html a-jeho-ucinku-v-organismu.html 4. MLČOCH, Zdeněk. Historie kouření cigaret a tabáku - informace [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: zajimave-informace.html zajimave-informace.html zajimave-informace.html 5. MLČOCH, Zdeněk. Vodní dýmka - popis, návod, obrázek, škodlivost, informace [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: skodlivost-informace.html skodlivost-informace.html skodlivost-informace.html

Řešení testu Ad1) rakovina, infarkt, cévní mozková příhoda, angína pectoris, alergie, nemoci plic a cév, astma… Ad2) aktivní a pasivní kouření Ad3) člověk vdechuje tabákový kouř od ostatních aktivních kuřáků v zakouřené místnosti Ad4) Nikotin Ad5) Karcinogenní látky Ad6) viz slade č.6 Ad7) Z Ameriky Ad8) Z Orientu Ad9 stejné jako u kuřáků + infekce od společného náustku

Anotace Tato prezentace je určena k výkladu k prevenci zneužívání návykových látek v oblasti kouření pro vzdělávací obor výchova k občanství na II. stupni ZŠ. Žáci se seznámí s historií kouření, statistikami, rostlinou apod. Jako prevence jsou uvedeny nemoci způsobeny kouřením včetně odkazu na stránky s obrazovým materiálem. V závěru je uveden test k zamyšlení, na kterém si mohou žáci ověřit množství zapamatovaných informací z prezentace včetně řešení.