R EKLAMA A JEJÍ DRUHY PaedDr. Milan Báča
Hlavní úkoly reklamy Hlavní úkoly reklamy K hlavním úkolům reklamy patří: zvýšit tržby z prodeje produktu posílení finanční pozice vytvoření silné značky zvýšení poptávky po výrobcích vytvoření pozitivní image prezentovat názor a přesvědčovat upozornit na problém usilovat o změnu názorů, postojů i chování
Druhy reklamy Druhy reklamy Reklama komerční Reklama politická (ideová) Reklama sociální
Reklama komerční Reklama komerční Nejčastější druh reklamy Úkol: Pokuste se ve dvojici charakterizovat cíle komerční reklamy
Reklama komerční - cíle Reklama komerční - cíle 1)informovat veřejnost o nějakém novém zboží nebo službě tak, aby vzbudila u případných zákazníků zájem o produkt, 2)přesvědčit zákazníka kvalitě a výhodnosti daného zboží či služby tak, aby si daný produkt zakoupil, 3)vybízet zákazníka k zájmu o zboží a služby 4) připomínat veřejnosti zboží, službu, značku tak, aby si v případě nákupu na produkt vzpomněl.
Reklama komerční - dělení Reklama komerční - dělení produktová reklama cílem této komerční reklamy je propagovat nějaký produkt (výrobek či službu) Uveďte příklady značková (brandová) reklama je zaměřena na podporu a zviditelnění značky (názvu firmy, jejího loga) Uveďte příklady
Příklad komerční reklamy 1 Komerční reklama 1 (Reklama na kosmetický přípravek)
Příklad komerční reklamy 2 Komerční reklama 2 (Reklamní banner firmy Baťa)
Reklama politická (ideová) Reklama politická (ideová) podpora náboženských hnutí, různých nadací, ekologických organizací, občanských sdružení apod. Uveďte příklady prezentace politických subjektů nebo postojů, např. v období předvolební kampaně pro přesvědčování voličů (jejím cílem je v takovém případě oslovit voliče a přimět je k tomu, aby volili danou politickou stranu) Uveďte příklady
Příklad politické (ideové) reklamy 1 Politická reklama (pohled na plakátovací plochu před volbami)
Reklama sociální Reklama sociální je vytvářena především institucemi neziskového sektoru a státem (Nejde o ekonomický profit) Úkol: Pokuste se ve dvojici charakterizovat cíle sociální reklamy
Reklama sociální - cíle Reklama sociální - cíle 1)upozornit na nějaký společenský problém, Uveďte příklady 2)usilovat o změnu názorů, postojů a chování lidí vůči nějakému společenskému jevu, Uveďte příklady 3) Propagovat neziskové aktivity a organizace (dobročinné akce) a společensky pozitivní jevy, Uveďte příklady
Příklad sociální reklamy 1 Nemyslíš - zaplatíš
Příklad sociální reklamy 2 Normální je nekouřit
Reklama sociální vs. komerční Reklama sociální vs. komerční Pokuste se formulovat rozdíly mezi sociální a komerční reklamou Komerční reklama: její účinnost relativně dobře měřitelná (kolik zboží se prodalo, jak vzrostl prodej?), Sociální reklama: měření účinnosti sociální reklamy je problematické (snížilo se domácí násilí po odvysílání televizních spotů?)
Reklama sociální - zásady Reklama sociální - zásady nesmí odrazovat, vzbuzovat nevoli či pohoršení musí být přesvědčivá, musí být inteligentní musí být etická V komerční reklamě zákazník zažívá odlišný profit: uvěří a koupí si zboží, v sociální reklamě mu zůstává jen víra, že udělal něco prospěšného, pomohl potřebné věci, že nenaletěl.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 1.Klipart sady MS OFFICE verze 2010