Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky T.1.2. Alternátory Obor:Autoelektrikář Ročník:2. Vypracoval:Tomáš Dolina Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Alternátor je zdrojem elektrické energie po nastartování vozidla a současně musí spolehlivě dobíjet akumulátor. Tělo textu
Rozdělění alternátorů Šestidiodové Devítidiodové Devítidiodové s vestavěným regulátorem (nejpoužívanější)
Konstrukce alternátoru Řemenice Ventilátor Přední víko Rotor Stator Diodový blok Zadní víko Případně regulátor
Rotor
Stator
Diodový blok
Regulace alternátorů Používají se elektromagnetické mechanické regulátory (vibrační) nebo regulátory elektronické (polovodičové). Regulátor může být umístěn přímo v alternátoru nebo mimo něj.
Úloha regulátoru Regulovat výsledné napětí z alternátoru na předepsaných hodnotách a měnit ho jenom v úzkých mezích. Regulátor funguje na principu přerušování proudu do budícího vinutí, tzv. spínání.
Kontrola dobíjení Nejjednodušší způsob je kontrola pomocí kontrolky dobíjení, která má červenou barvu a pracuje tzv. na tmu. U některých vozidel se používá místo kontrolky voltmetr, který má posunutý rozsah stupnice. Měříme také napětí na akumulátoru nebo mezi svorkama B+ a kostrou. Výsledná hodnota se musí pohybovat v rozmezí 13,6 až 14,4 V. Toto měření také opakujeme při různých otáčkách nebo měříme se zátěží, tzn. pustíme spotřebiče, které za jízdy běžně používáme. Rozdíl napětí nesmí být větší než 0,5 V oproti napětí naměřenému bez zátěže.
Střední průmyslová škola Uherský Brod,