Atomové elektrárny Obor: Lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. LudvíkKašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování: 30. 1 2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Advertisements

Jaderné elektrárny Vypracoval: Matěj Kolář Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2014/15 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Fy – kvarta Yveta Ančincová
ELEKTRÁRNY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMuVY_32_INOVACE_ PředmětCHEMIE.
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164.
Elektrárny Jaderné elektrárny. Specifika JE Odlišnosti od výroby v uhelných elektrárnách: *jaderné palivo je po celou dobu výroby uloženo v reaktoru *vysoká.
HIV Vypracoval: David Pospíšil Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
  Pevný disk (HDD – Hard Disk Drive)  Používá se k dočasnému nebo trvalému uchovávání dat pomocí magnetické indukce.  Jeho předchůdci byli magnetická.
Jaderná energie. Jestliže je jaderná energetika tak výhodná, proč se jich staví relativně málo ? ? ? ? ?
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Generátor střídavého proudu. K primárním zdrojům elektrické energie řadíme uhlí, ropu, zemní plyn, vodu v přehradách a také jaderné palivo. Přeměna energie.
Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Obsah Generátor střídavého proudu Trojfázová soustava střídavého napětí Transformátor Přenos elektrické energie Střídavý proud v energetice 1.
Jaderná elektrárna Jak funguje? JJaderná elektrárna funguje na stejném principu jako uhelná elektrárna UU obou typů se elektrická energie vyrábí.
Vytvořil: David Mašata a Michal Hlaváček. Popis jaderného reaktoru  Jaderný reaktor je zařízení, které umožňuje řízené uvolnění jaderné energie, která.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Jaderná energie (9. ročník) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_52_INOVACE_05_03_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VY_32_INOVACE_04_19_Tepelné elektrárny. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové učivo Autor: Mgr. Lenka Kajabová Předmět: Chemie Očekávaný výstup:
Úvod k přednáškám o Jištění kvality technologických procesů VŠCHT pd v
Nerostné bohatství na Zemi Vypracoval: Tomáš Vávra Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. ? Co všechno může sloužit jako zdroj energie?
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Účinnost různých systémů ukládání elektrické energie
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Elektrické stroje točivé
Výroba elektrické energie
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Recyklace Vypracoval: Michal Brzobohatý Třída: 2L
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ELEKTRÁRNY.
Výroba elektrické energie - obecná část
Proudové chrániče.
TEPELNÉ MOTORY.
Fyzika – Tepelná elektrárna
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Způsoby zápisu algoritmů
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
Prezentace – výklad učiva
VY__III/2__INOVACE__212 FYZIKA JADERNÁ ELEKTRÁRNA.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Znečištění ovzduší Obr. 1
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
Jaderná energetika, souhrnné otázky a úkoly
1. skupina PS: Vodík Izotop H D T Výskyt: 89 % vesmír;
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název: VY_32_INOVACE_F_9A_20H
Vodní energie,přehrady
Prezentace – výklad učiva
JADROVÝ REAKTOR, ELEKTRÁREŇ
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Investice do rozvoje dalšího vzdělávání
Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_Člověk a energie TÉMATICKÝ.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Neživá příroda - vzduch
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Půlstoletí zkušeností s bezpečným ukládáním RAO v ČR
Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Atomové elektrárny Obor: Lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. LudvíkKašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:

Úvod ● Jaderná elektrárna je výrobna elektrické energie resp. Technologické zařízení, sloužící k přeměně vazebné energie jader těžkých prvků na elektrickou energii. ● Skládá se obvykle z jaderného reaktoru, parní turbíny s alternátorem a z mnoha dalších pomocných provozů. ● V principu se jedné o parní elektrárnu, ve které se energie získaná jaderným reaktorem používá k výrobě páry v parogenerátoru. ● Tato pára pohání parní turbíny, které pohání alternátor pro výrobu elektrické energie. ● Jaderné elektrárny využívájí jako palivo převážně obohacený uran, co je přírodní uran, v němž byl zvýšen obsah izotopu 235U z původních zhruba 0,7 % na 2-5 %. ● Podle odhadů geologů a OECD vydrží známé a předpokládané zásobu uranu nejméně 270 let.

Vyhořelé jaderné palivo ● Použité palivo z jaderné elektrárny tvoří méně než 1 % objemu všech jaderných odpadů na světě, avšak obsahuje přes 90 % veškeré radioaktivity. ● Způsoby uložení jaderného odpadu ● Způsobů uložení použitého paliva je celá řada. Použité palivo se dočasně ukládá ve stíněných kontejnerech na let do skladů, do vodních bazénů u jaderných reaktorů nebo mimo. ● Dále záleží na kategorii záření: ● Kategorie I ( Vysoceaktivní radioaktivní odpady) obsahuje dlohodobé zářiče produkující intenzivní teplo a jejich nebezpečnost se počítá na miliony let. Dopuručuje se jejich trvalé uložení v úložišti jaderného odpadu hlubinné geologické formaci, v úložišti vybudované speciálně pro tento účel.

Vyhořelé jaderné palivo 2 ● Kategorie II ( Sředně aktivní radioaktiní odpad ) ● Nebezpečnost se pohybuje v měřítku statisíců let. I tyto odpady obsahují dlohodobé zářiče, avšak produkují méně tepla. Dopuručeno je jejich trvalé uložení v hlubinné geologické formaci nebo v opuštěném solném dole. ● Kategorie III ( Nízkoaktivní radioaktivní odpad ) obsahující dlohodobé zářiče jsou nebezpečné po dobu desetitisíců let. I zde se poporučuje uložení jaderného odpadu v hlubínné geologické formaci nebo v opuštěném dole. ● Kategorie IV ( Středněaktivní radioaktivní odpad ) neobsahuje dlohodobé zářiče, do jejich nebezpečnosti se měčí na tisíce let. Doporučuje se trvalé uložení v opuštěných solných nebo jiných dolech, jeskyních nebo v povrchových a podpovrchových se zesílenou inženýrskou strukturou. ● Kategorie V ( Nízkoaktivní radioaktivní odpad ) neobsahejí dlohodobé zářiče. Neprodukují teplo, doba nebezpečnosti jsou stovky let. Doporučené je trvalé uložení v opuštěných dolech a jeskyních nebo v povrvchobých a podpovrchovýh úložištích.

Rizika ● Riziko nehody atomové elektrárny je přímo úměrné úrovni tzv. "jaderné bezpečnosti". Tu lze definovat jako stav a schopnost jaderného zařízení i schopnost obsluhy elektrárny zajistit, aby e proces získávání energie štěpením nikdy nevymknul regulaci a řízení, a aby všechny radioaktivní látky, nemohly proniknout do biosféry. ● Jaderná havárie se v některých případech týká lidí zraněných, nebo usmrcených následkem úniku látek kontaminovaných radiaktivitou. ● Jaderná havárie v jaderné elektrárně je havárie, při které dojde k: ● 1) Poručení těsnosti obalu jaderného paliva v aktivní zóně jaderného reaktoru ● 2) Úniku radiaktivních látek do chladiva či moderátoru ( např. Deuterium, sodík).

Jaderné havárie ● 3)Úniku této radioaktivní směsi nežesnostmi z primárního okruhu do prostoru reaktorového bloku. ● 4) Úniku této radioaktivní směsi netěsnostmi z reaktorového bloku do okolí elektrárny resp. do životního prostředí. ● 3 nejhorší jaderné havárie: ● 1) 28. březen 1979, Havárie v Three Mile Island- zamoření jaderné elektárny ● 2) 26. duben 1986, Černobylská havárie- zamoření elektrárny a životního prostředí ● 3) 11. březen 2011, Havárie Fukušima I, zamoření elektrárny ( v té době největší jaderné elektrárny světa) a životního prostčední

Konec ● ● ● ●