● Vznikají ve 4. tis. př. n. l. v oblasti s příznivými přírodními podmínkami ● Tzv. říční civilizace v oblasti velkých řek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.4 Historie starověkého Egypta, náboženství, způsoby pohřbívání.
Advertisements

Anglie je největší a nejlidnatější země Spojeného království Velké Británie a Severního Irska.
STAROVĚKÉ STÁTY - EGYPT Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_4_ STAROVĚKÉ STÁTY – EGYPT Téma: Dějiny.
VY_32_INOVACE_Lul_III_01 Egypt Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
Rozd ě lení starov ě ký Egypt - rozlehlá oáza v povodí ř eky Nil (dlouhá a´ km a široká a´20 km) H orní Egypt (na jihu) Dolní Egypt (na severu.
Název školy: ZŠ Průhonice, Školní 191, příspěvková organizace Název a číslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_30 Autor: Zdeňka Matoušová Období: listopad 2012.
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. Seznamuje s životem ve starověké Mezopotámii. Určeno k výkladu a zápisu do sešitu. Závěrečné doplňovací cvičení slouží.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.5 Opakování starověkého Egypta Název sady: Staroorientální.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.3 Starověký Egypt – přírodní a životní podmínky, společnost.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Barbora Šímová Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.32_Minojska_mykenska_kultura.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování staroorientálních států Název sady: Staroorientální.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
KULTURA A VĚDA EGYPT KULTURA A VĚDA Dějepis 6. ročník Marek Kryška CULTURE AND SCIENCE.
Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 16/08 Název materiálu: Starověký Egypt Zpracovala: Mgr. Petra Březinová.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Mezopotámie 3000 – 539 př. n. l..
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_17-13_ Egypt, architektura Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Život ve středověku Vlastivěda 4. ročník
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
STAROVĚK EGYPT A MEZOPOTÁMIE.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Vytvořil Michal Bárta
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.61_Mezopotamie Datum:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Antické Řecko – doba železná
Digitální učební materiál
Raná řecká tyranida, Sparta
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_09_DĚJEPIS
Sumerové Starověký přední východ
Blízký východ ve starověku
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Výtvarné umění starověkého Egypta
Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
CIVILIZACE ?????.
Egypt VY_32_INOVACE_D Šablona
Výtvarné umění starověkého Egypta
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
CIVILIZÁCIE STARÉHO ORIENTU
ŠABLONA III/2 CIVILIZACE ASIE, AFRIKY A AMERIKY Mgr. Lucie Opltová – 1
EGYPT VE STAROVĚKU.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
DĚJINY STAROVĚKU.
Babylonie.
Mezopotámie kolébka civilizace
Archaická doba Stará říše Střední říše Nová říše Pozdní říše
Opakujeme dějepis na II. stupni
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
MEZOPOTÁMIE D. Šimečková.
Čína Uč
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Přechod od doby bronzové k železné
VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10-35_Peloponéská válka a nástup Makedonie Číslo.
Babylonie Souvislá pedagogická praxe Bc. Lenka Ďurišová
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
STAROVĚKÉ ŘECKO.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

● Vznikají ve 4. tis. př. n. l. v oblasti s příznivými přírodními podmínkami ● Tzv. říční civilizace v oblasti velkých řek

● Příčiny vzniku státu: ● - potřeba řídit a organizovat výrobní zemědělskou činnost (zavlažovací práce) ● - nutnost obchodu (potřeba dovážet suroviny) ● - obrana před nepřáteli

● Mezopotámie ● Egypt

Mezopotámie ● Oblast mezi řekami EUFRAT a TIGRIS ● V překladu znamená meziříčí

● Oblast obývali Sumerové ● V Mezopotámii vytvořili řadu městských států ● Nejvýznamnější: URUK, UR, UMMA, LAGAŠ, ERIDU, KIŠ ● Často sváděli boje o nadvládu, které je vyčerpávaly

● Chrámové hospodářství – obilí a výrobky shromažďovány v chrámu, pak přerozdělovány ● Později přechod na palácové hospodářství – vymezuje se moc vládce

● K poctě bohů stavěli stupňovité chrámy – zikkuraty

● Sumerové používali tzv. klínové písmo ● Psalo se rákosem do hliněných tabulek ● Zaznamenávaly se důležité hospodářské údaje, seznamy králů, i mýty a legendy

Klínové písmo

● Rozvoj matematiky, geometrie, astronomie, lékařství, stavitelství ● Sumerové řešili složité úlohy se zlomky, mocninami, odmocninami, používali šedesátkovou soustavu ● Uměli vypočítat zatmění Měsíce i Slunce, sestavili lunární kalendář ● Lékaři zvládali komplikované chirurgické zákroky

● Městské státy se nedokázaly sjednotit a ubránit nájezdům Semitů ● Ti ovládli Mezopotámii a vytvořili 2 velké říše ● - na severu ASÝRIE ● - na jihu BABYLÓNIE ● Vztahy mezi říšemi byly rivalské ● V 6. st. př. n. l. celou oblast ovládli Peršané

Ištařina brána babylónské hradby

Egypt ● 4. tisíciletí př. n. l. - v údolí řeky Nilu ● Zemědělci pěstovali ječmen, pšenici, luštěniny, len ● Stavěli zavlažovací systémy ● K orbě používali hák ● Dostatek surovin – mědi, zlata, kamene, dřeva

● Původně 2 státy: ● Horní Egypt (jih řeky Nilu) ● Dolní Egypt (sever, nilská delta) ● 3100 př. n. l. sjednocení - faraon Meni (z HE)

● V čele říše panovník – faraon – syn boha a pán celé říše ● Vrstva úředníků, vojenských velitelů ● Vrstva kněží ● Řemeslníci, zemědělci ● Bezprávní otroci (váleční zajatci, dlužníci)

Dějiny Egypta: 1) Stará říše 2) Střední říše 3) Nová říše 4) Pozdní období

Slavné pyramidy ● Stavěny v období Staré říše ● Sloužily jako velkolepé hrobky faraonů ● První pyramidou je stupňovitá pyramida krále Džosera ● Nejslavnější pyramidy stojí v Gíze: ● - Cheopsova pyramida (největší) ● - Rachefova pyramida se Sfingou (nese zřejmě Rachefovu podobu) ● Menší pyramidy si nechávali stavět i vysocí úředníci a velitelé

Džoserova pyramida

● Později stavěny velkolepé chrámy v Karnaku, Luxoru ● Pohřebiště Údolí králů – komplex skalních hrobek faraonů ● Nejproslulejší panovník Nové říše – Ramesse II.

Luxor

● Egypt napadají tzv. mořské národy, velké oslabení ● Nadvláda faraonů-cizinců ● 6. st. př. n. l. - Egypt dobývají Peršané ● 4. st. př. n. l. - nadvláda Alexandra Makedonského ● Roku 30. př. n. l. - se stal Egypt římskou provincií

Kultura starověkého Egypta ● Každodenní život Egypťanů byl prostoupen náboženstvím. ● Uctívali mnoho bohů, někteří měli větší, jiní menší význam, zpodobňováni s hlavou posvátného zvířete ● Amón – nejvyšší bůh a pán světa ● Re – bůh Slunce ● Anúbis – průvodce mrtvých ● Hor – bůh sokol, jeho vtělením byl faraon ● Eset – bohyně krásy a života ● Usire – bůh mrtvých a podsvětí

● Věřili v posmrtný život a pečlivě se na něj připravovali ● Těla mrtvých mumifikovali a balzamovali

● Egypťané používali hieroglyfické obrázkové písmo, později se zjednodušilo ● Nejstarší nápisy vytesány na stěnách hrobek a pyramid ● Později se začalo psát na papyrové svitky

Rozvoj věd ● Matematika – složité stavební výpočty, znali desítkovou soustavu ● Astronomie – předvídání záplav, vytvoření kalendáře ● Lékařství – znalost těla díky mumifikaci, specializovaní chirurgové, zubaři, oční lékaři

● Mezopotámie a Egypt se staly kolébkami civilizace, jež se odtud šířila dál.

Zdroje: _1.svg/180px-Hammurabi%27s_Babylonia_1.svg.png A9ho%20sv%C4%9Bta%20ve%204.st.n.l.jpg.jpg AlterOrient.jpg

pg Štěpánková A., Slepička P.: Odmaturuj z dějepisu I. Didaktis 2006