Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník: 3 Tematická oblast: OV3 Anotace: Tento materiál slouží k výuce a opakování učiva pro žáky, kteří byli v souladu s § 9 vyhlášky číslo 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, v platném znění, zařazeni do třídy odborného učiliště, kde se vzdělávají dle ŠVP v oborech E/01 Stravovací a ubytovací služby, E/01 Prodavačské práce a E/01 Pečovatelské služby. Autor: Mgr. Marcela VLASATÍKOVÁ Období vytvoření: Srpen 2013
Téma: Člověk v demokratickém státě 18. Tisk, televize, rozhlas, internet
Media
Tisk Noviny - informace, události, zprávy a komentáře.
Rozhlas Rozhlasové přenosy
Televize Přenosy Sport Příroda Aktuality Kultura
Internet Práce Zábava Poučení
Tisk, televize, rozhlas, internet Hromadné sdělovací prostředky jsou určené pro velké množství lidí, masy – masmédia. Jsou to tisk, televize, internet a rozhlas.
TISK Noviny patří mezi nejstarší sdělovací prostředky Poprvé vyšly v 18. století. TISK Hlavní cíl = zprávy z politiky, kultury, a sportu.
Tisk
TELEVIZE TELEVIZE nejsledovanější masmédium Působí na všechny věkové skupiny, muže i ženy, lidi s různým stupněm vzdělání. Zprostředkuje filmy, divadla, koncerty, zábavu, ale i informace, naučné filmy a aktuality. Program je „jídelní lístek“ vybrat si, ne sníst vše.
TELEVIZE Kladné stránky uvolnění, informace a zážitky v pohodlí domova. MNOHO DIVÁKŮ. KRÁSNÉ PROŽITKY. Záporné stránky Sledování televize vede diváka k pasivitě. Je to zprostředkovaný obraz světa. Časté násilí otupuje cit. Reklama – manipuluje nás, abychom potřebovali mnoho věcí, které nám vnucují. Reklama má soužit jako objektivní zdroj informací. MUSÍME SE UČIT NEPODLÉHAT REKLAMĚ.
TELEVIZE Veřejnoprávní televize – je financována z poplatků občanů, proto musí být seriozní, ověřené informace tj. nepřehání a je pro všechny věkové skupiny. Soukromá televize – zdrojem financí jsou reklamy. Přerušuje často pořady reklamou. Jsou různě zaměřené – aktuality, sport, kultura, staré filmy, hudba, historie, víra, přírodověda, sex.
INTERNET INTERNET – je médiem s velkou budoucností. Slouží k získávání informací. Lze si rychle a levně psát s celým světem. Organizuje prodej, nabídku a poptávku. Provádí reklamu. ŠÍŘÍ KULTURU – FILMY, HUDBU, UMĚNÍ, KRÁSY SVĚTA, ZPRAVODAJSTVÍ.
ROZHLAS ROZHLAS – rychlé působení zvuku bez obrazu. Lze být neustále v obraze. Je levný a dostupný.
Diskuse Zamysli se, jak přispívají media k demokracii se společnosti (demokracie = svoboda slova). Uvědom si, která media máme? Která nás poučí o různých věcech? Která slouží k demokratickým projevům? Jak se můžeme dovědět o názorech lidí na určitou věc? Jak můžeme vyslovit určitý názor? Myslíš, že je důležité vyslovit svůj názor?
Použitá literatura a zdroje PaeDr. Hana Kovaříková, Občanská výchova III/pro odborná učiliště, Praha: Septima, s.r.o., 2006 Sokol J. a kol., Občanské minimum, Praha: ÚIV, Emmert F. a kol., Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2004 Ústava České republiky, 1/1993 Sb. Zákon Č. 253/2006 Sb., kterým se mění zákon Č. 141/1961 Sb. O trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Platné zákony a vyhlášky lze najít na internetové adrese: ASPI = Automatizovaný systém právních informací)
%99%C3%ADjmy&go=&qs=bs&form=QBIR#vie w=detail&id=B F0862A06E3115D8 E13FBC32AAE508&selectedIndex=18 %99%C3%ADjmy&go=&qs=bs&form=QBIR#vie w=detail&id=B F0862A06E3115D8 E13FBC32AAE508&selectedIndex=18