MINISTERSTVO OBRANY ČR. Změny v akvizičním systému MO ČR V Praze 29. 3. 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní elektronický nástroj (NEN)
Advertisements

NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Změna legislativy při zadávaní veřejných zakázek
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Navrhované změny stav k Mgr. Mgr. Vlastimil Fidler.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Veřejné zakázky Antonín Polický. Úvod • Máme dvě možnosti, jak systém veřejných zakázek (VZ) koncipovat: 1.Jako systém proti „gaunerům“ 2.Jako systém.
Grantová politika KC Praha. Jana Brežná, KC Praha Co je NNO (NGO): Nestátní nezisková organizace:  právní formou je občanské sdružení, obecně prospěšná.
Elektronické zadávání veřejných zakázek
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Rezortní interní protikorupční program Ministerstva obrany.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejný zadavatel a vnitřní předpisy aneb kontrola předcházejí kontrole ÚOHS Brno, 27. listopadu 2007 Mgr.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Korupce a veřejné zakázky
Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT v Praze, nám. Sítná 3105, Kladno Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Business novýma očima Elektronické tržiště veřejné správy CenTrade Ing. Michal Rosenbaum konference ISSS
Ministerstvo vnitra ČR Strategie vlády v boji proti korupci na období
Veřejné zakázky. Právní základ 3 Právní základ - Smlouva o založení Evropského společenství - Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - Zákon č.
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
„Elektronické“ Veřejné zakázky Vladimír Šiška náměstek ministra ředitel sekce ISVS.
Tento text upravíte v menu: Zobrazit / Záhlaví a zápatí1 Zkušenosti s dobrovolnou transparentností zadávání veřejných zakázek Mgr. Jan Farský starosta.
Management - Organizování
Druhý dech českého zbrojního průmyslu
Stav akvizičního systému resortu obrany Závěry z interní prověrky akvizic MO ČR Alexandr Vondra
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Administrace veřejných zakázek elektronicky.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Zastoupení zadavatele – ano - ne Konference: Elektronizace veřejných zakázek Pořadatel QCM s.r.o. Hotel Barcelo, Praha, Ing. Miroslav Jeništa.
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci Podporujeme Vaši budoucnost Seminář pro příjemce ve výzvě č. 89 OP LZZ, Praha – Hotel.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
Město Třebíč - Elektronizace veřejných zakázek. Zadávání veřejných zakázek Zadávání veřejných zakázek je upraveno: –Zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
MINISTERSTVO OBRANY ČR CENTRÁLNÍ ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V REZORTU MO SSM MO – OSMAP MINISTERSTVO OBRANY ČESKÉ REPUBLIKY.
Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek NIPEZ ISSS Hradec Králové 2012 RNDr. Jiří Svoboda MMR ČR Odbor veřejného investování.
MINISTERSTVO OBRANY ČESKÉ REPUBLIKY CENTRALIZOVANÉ ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK Ing. Jiří KLÍCHA, Odbor správy majetku a akviziční politiky SSM MO   973.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání veřejných zakázek dle zákona č. 137/2006 Sb.
ŽOFÍNSKÉ FÓRUM Armáda a bezpečnost, nová role zbrojního průmyslu
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Řízení rizik podvodů pro období 2014–2020
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
rrgtoaerhgdghofhgahgarg
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Pochybení při zadávání veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Trendy rozpočtu Ministerstva obrany
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Ing. Martin DVOŘÁK,Ph.D Praha
PESCO vs. EDF: projekty rozvoje schopností
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Transkript prezentace:

MINISTERSTVO OBRANY ČR

Změny v akvizičním systému MO ČR V Praze

MINISTERSTVO OBRANY ČR 3  ÚVOD (Alexandr Vondra)  VÝSLEDKY KONTROL (Jan Vylita)  KAM SMĚŘUJEME (Jan Vylita)  ZBROJNÍ AKVIZICE (Rudolf Blažek)  ZÁVĚRY (Alexandr Vondra)

MINISTERSTVO OBRANY ČR ÚVOD

MINISTERSTVO OBRANY ČR Jde o hodně peněz… Nákupy od hlavních prostředníků ( ): 14 mld. Kč Při kalkulované 10% marži úspora cca 1,4 mld. Kč 5

MINISTERSTVO OBRANY ČR Kam peníze tečou 6

MINISTERSTVO OBRANY ČR 7 Roční objem nákupů – kapitálové výdaje 7

MINISTERSTVO OBRANY ČR 8 Roční objem nákupů – běžné výdaje 8

MINISTERSTVO OBRANY ČR 9 Důsledek chyb Utrácení disponibilních peněžních prostředků místo Uspokojování reálných potřeb 9

MINISTERSTVO OBRANY ČR 10 Základní chyby akvizičního systému  Plánování potřeb neodráží deklarované cíle  Není zohledňován životní cyklus  Neujasněnost kompetencí a odpovědnosti  Preference formální stránky před věcnou náplní 10

MINISTERSTVO OBRANY ČR 11 Naše řešení  Moderní postupy pro nákupy materiálu a služeb  Národní úřad pro vyzbrojování pro nákupy zbraňových systémů, munice, speciálních IT a speciálního vybavení 11

MINISTERSTVO OBRANY ČR Novelizace zákonů č.38/1994 Sb. a 137/2008 Sb.

MINISTERSTVO OBRANY ČR 13 Novela zákona č. 38/1994 Sb., o zahr. obchodu s vojenským materiálem  Základní cíle Naplnění Programového prohlášení vlády Transpozice směrnice EP a Rady o zjednodušení transferů produktů pro obranné účely uvnitř Společenství  Hlavní principy Umožnění tzv. přímých nákupů vojenského materiálu ze zahraničí Zvýšení transparentnosti veřejných zakázek Zjednodušení transferu vojenského materiálu v rámci EU 13

MINISTERSTVO OBRANY ČR Novela zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách  Základní cíle zvýšení transparentnosti v obranných zakázkách transpozice směrnice EP a Rady č. 2009/81/ES  Hlavní principy zpřísnění režimu zadávání veřejných zakázek – omezení zadávání na přímo možnost vyjednávat o podaných nabídkách v jednacím řízení s uveřejněním zpřísnění režimu kontroly subdodavatelů 14

MINISTERSTVO OBRANY ČR Výsledky kontrol

MINISTERSTVO OBRANY ČR 16 Hlavní chyby akvizičního systému  Akviziční systém nahrává utrácení disponibilních peněžních prostředků místo uspokojování reálných potřeb Zbytečně utrácíme  příklad: zápalné šňůry 16

MINISTERSTVO OBRANY ČR 17 Hlavní chyby akvizičního systému  Plánování potřeb neodráží deklarované cíle Nestabilita ročního plánu Střednědobý akviziční plán Řízení prostřednictvím alokace peněz Nesprávně nestavené priority Prosazení nadstandardních požadavků  příklad: radiolokátor Arthur 17

MINISTERSTVO OBRANY ČR 18 Hlavní chyby akvizičního systému  Není zohledňován životní cyklus Náklady na provoz a opravy Náklady na modernizace Dodatečně uzavírané servisní smlouvy  příklad: servisní smlouva letadla CASA – C 295M 18

MINISTERSTVO OBRANY ČR 19 Hlavní chyby akvizičního procesu  Neujasněnost kompetencí a odpovědnosti Komplikované liniové řízení „Všichni se vyjadřují, nikdo nezodpovídá“ „Bermudský trojúhelník“ zadávací dokumentace Chybějící prvky projektového managementu  příklad: rozvoj software 19

MINISTERSTVO OBRANY ČR 20 Hlavní chyby akvizičního procesu  Preference formální stránky před věcnou náplní Nezamýšlíme se nad účelností a efektivitou nákupu Neexistence hodnocení úspěšnosti nákupu Možnost zneužívání ze strany managementu  příklad: kulomet 20

MINISTERSTVO OBRANY ČR Analýza decentrálních výdajů KČMMinimální cenaMaximální cena% rozdíl SCANNER A Kč Kčo 2800 % KOMPLET SATELITNÍ DVB-S1 051 Kč Kčo 3700 % SKŘÍŇ CHLAD.EL L6 265 Kč Kčo 530 % NÁPLŇ PRO OKI C5X50/ Kč Kčo 1000 % POHOVKA2 646 Kč Kčo 1400 % 21

MINISTERSTVO OBRANY ČR Možná úspora u jednotlivých komodit Nábytek32 % Elektronika a optika18 % Potraviny14 % Kancelářské potřeby8 % Úspory realizovatelné jednotným pořizováním spotřebního majetku

MINISTERSTVO OBRANY ČR 23 Chyby akvizičního procesu - shrnutí Důsledky pro resort Nadpočetná technika a zásoby Nákupy drahé nadstandardní techniky Nákladná servisní podpora Široký prostor ke zpronevěrám Zbytečně utracené prostředky 23

MINISTERSTVO OBRANY ČR Kam směřujeme

MINISTERSTVO OBRANY ČR 25 Hlavní filozofie OMEZIT PŘÍLEŽITOSTI  korupce  bezúčelné utrácení 25

MINISTERSTVO OBRANY ČR 26 Hlavní filozofie Systém protiváh Kupujeme jen to, co potřebujeme Veřejná kontrola zadání 26

MINISTERSTVO OBRANY ČR 27 Principy akvizičního procesu  Realistické plánování Nakupujeme jen to, co potřebujeme pro plnění cíle Nakupujeme přímo od dodavatelů bez prostředníků Nakupujeme standardní, odzkoušené věci Využíváme společných nákupů s NATO Náklady na celý životní cyklus 27

MINISTERSTVO OBRANY ČR 28 Principy akvizičního procesu  Distribuce pravomocí a odpovědností Systém protivah (uživatel x nákupčí x dohled) Rodný list veřejné zakázky Osobní odpovědnost – projektový přístup 28

MINISTERSTVO OBRANY ČR 29 Základní schéma realizace nákupů MO Uživatel Dohled Majetkový hospodář Dodavatel Nákup Právní dohled Věcný dohled Věcný a právní dohled 29

MINISTERSTVO OBRANY ČR 30 Principy akvizičního procesu  Dvoucestný nákupní proces Standardní nákupy materiálu a služeb Zbraňové systémy, munice, IT, speciální SW, speciální vybavení : Národní úřad pro vyzbrojování 30

MINISTERSTVO OBRANY ČR 31 Principy akvizičního procesu  Veřejná kontrola Rodný list VZ je veřejný on-line dokument Připomínkovací proces veřejnosti před zahájením výběrového řízení  Předmět  Způsob zadání  Kvalifikační kriteria  Způsob hodnocení Veřejně přístupné zdůvodnění akceptace x odmítnutí připomínek 31

MINISTERSTVO OBRANY ČR 32 Principy akvizičního procesu  Veřejná kontrola – pokračování Další součásti Rodného listu VZ  Kompletní hodnotící protokol  Smlouva  Jméno manažera zakázky  Jména členů hodnotící komise Postup aplikovatelný na nadlimitní zakázky mimo režimy utajení Zakázky v režimu utajení – Parlamentní kontrola Podlimitní zakázky - SEPO x veřejné analýzy 32

MINISTERSTVO OBRANY ČR Běžné výdaje – porovnání let 2010 a 2011 (v tis. Kč) Rozdíl Nákup materiálu Nákup vody, paliv a energie Nákup služeb Opravy a udržování majetku Příspěvek na provoz p.o Ostatní provozní výdaje CELKEM

MINISTERSTVO OBRANY ČR Zbrojní akvizice

MINISTERSTVO OBRANY ČR 35 Národní úřad pro vyzbrojování  Klíčová pravidla Striktní vymezení na nákupy předmětů a služeb, které nelze užívat civilním způsobem Založená na principech projektového řízení Profesionální realizátor nákupů Armády ČR – komplexní služba Bez rozhodovací pravomoci v otázkách zadání Odpovědnost za cenová a smluvní ujednání Dozorovaná parlamentní komisí 35

MINISTERSTVO OBRANY ČR 36 Národní úřad pro vyzbrojování Uživatel Dohled Projektový manažer Dodavatel Nákup 36

MINISTERSTVO OBRANY ČR Národní úřad pro vyzbrojování  Vytvoření projektového týmu  Vysoce prestižní zaměstnání pro techniky, vojenské stratégy a profesionální nákupčí  Nadstandardní platové podmínky (smluvní platy)  Stáže v NAMSA a zahraničních vyzbrojovacích úřadech 37

MINISTERSTVO OBRANY ČR 38 Národní úřad pro vyzbrojování  Jak je to jinde Národní úřady pro vyzbrojování 13 zemí NATO a EU Kombinace akvizičního úřadu a projektového řízení Řízení životního cyklu - částečně Zastupování zájmů příslušné země:  Realizace mezinárodních dohod  Společné zbrojní a bezpečnostní programy NATO a EU  Národní obranný průmysl  Mezinárodní zbrojní projekty  Věda a výzkum 38

MINISTERSTVO OBRANY ČR Závěry

MINISTERSTVO OBRANY ČR ZÁVĚRY  Akviziční proces lze reformovat Reforma vyžaduje zásadní strukturální změny a změnu kultury  Procesní řízení zprůhlední proces Postižitelnost za konkrétní chyby Jmenovitá odpovědnost Omezení příležitostí ke korupčnímu jednání 40

MINISTERSTVO OBRANY ČR DĚKUJI ZA POZORNOST