Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední škola Cheb, Obrněné brigády 6, Cheb Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivity: III02 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_INOVACE_33Jen16 Jméno autora: Ing. Věra Jeníková Datum (období) vytvoření DUM: 2013 Ročník: 2. Vzdělávací oblast: ekonomika Vzdělávací obor: řízení a zabezpečování jakosti Klíčová slova: Procesní řízení, proces, systémový přístup k mng Anotace: Žák se seznámí s výše uvedenými principy, dokáže je charakterizovat, vysvětlí pojmy proces a systém Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: porozumění výše uvedeným principům, aplikace na příkladech z praxe Metodika učebního materiálu: prezentace s výkladem
Autorem materiálu a všech jeho příloh, není-li uvedeno jinak, je Ing. Věra Jeníková.
PRINCIPY MANAGEMENTU JAKOSTI III. Ing. Věra Jeníková
Procesní přístup „Jsou-li činnosti a související zdroje řízeny jako proces, požadovaného výsledku se dosáhne mnohem účinněji.“ (citace z normy ČSN EN ISO 9000:2006)
Procesní řízení Proces = soubor dílčích činností, které mění vstupy na výstupy za spotřeby zdrojů v regulovaných podmínkách.
Procesní řízení. Vlastník procesu Požadavky na dodávky Požadavky na výstupy Dodavatel PROCES Zákazník Interní Externí Interní vstupy výstupy
Procesní řízení Tento princip vyžaduje: systematické definování procesů nutných pro dosahování cílů definování klíčových procesů organizace jmenovat vlastníky procesů s přesným vymezením odpovědností a pravomocí
Procesní řízení systematické monitorování a měření výkonnosti procesů pomocí vhodných ukazatelů identifikaci rozhraní mezi procesy a funkcemi v organizaci orientaci na faktory zlepšování výkonnosti procesů posuzování rizik a důsledků působení procesů
Systémový přístup k managementu „Identifikování, porozumění a řízení vzájemně souvisejících procesů jako systémů přispívá k efektivnosti a účinnosti organizace při dosahování jejích cílů.“ (citace z normy ČSN EN ISO 9000:2006)
Systémový přístup k managementu Je to soubor procesů, které na sebe navazují. Je to soubor procesů, které na sebe navazují. Vlastníci procesů musí zvládnout roli dodavatele i zákazníka zároveň. Vlastníci procesů musí zvládnout roli dodavatele i zákazníka zároveň. Hmotné a informační výstupy z jednoho procesu budou vstupy alespoň do jednoho procesu. Hmotné a informační výstupy z jednoho procesu budou vstupy alespoň do jednoho procesu.
Systémový přístup k managementu Aktivity nutné pro tento princip: definice struktury procesů v systému řízení odhalování a definování informačních a hmotných vazeb a logické posloupnosti procesů
Systémový přístup k managementu odhalování bariér mezi souvisejícími procesy uvolňování nutných zdrojů pro systém jakosti managementu jakosti začlenění některých specifických procesů a činností do systému managementu jakosti systematické měření a monitorování výkonnosti systémů managementu jakosti
Zdroj Veber J. a kol.: Řízení jakosti a ochrana spotřebitele, Praha 2007, Grada Publishing, a.s., ISBN Veber J. a kol.: Řízení jakosti a ochrana spotřebitele, Praha 2007, Grada Publishing, a.s., ISBN Doc. Ing. Hutyra M., CSc. a kol.: Management jakosti, Ostrava 2007, VŠB-TU, ISBN Doc. Ing. Hutyra M., CSc. a kol.: Management jakosti, Ostrava 2007, VŠB-TU, ISBN