VY_52_INOVACE_ČLAPŘ_08_JF HORNINY A NEROSTY PŘÍRODOVĚDA PRO 4

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_463_HORNINY VÝKLAD HORNIN CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

PETROLOGIE úvod a vyvřelé horniny.
Horniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.08
Mgr. Miloslava Pucandlová ZŠ Sadová, 1756, Čáslav
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
MINERÁLY A HORNINY ÚVOD.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
HORNINY.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
© copyleft Jiří Trávník
Nerosty Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.07
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Přírodověda Ročník :
Jaká je definice horniny ? Jak se liší hornina a minerál ?
SŮL KAMENNÁ bílý nebo průhledný nerost tvořící krystaly
Přeměněné horniny.
Dělení hornin Podle vzniku.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Usazené horniny.
Nerudní suroviny 5. ročník
Usazené horniny = sedimenty
NEROSTY A HORNINY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
nejdůležitější minerály
Nerostné bohatství 4. ročník
HLUBINNÉ VYVŘELÉ HORNINY
Přeměněné horniny.
Neživá příroda − horniny
Vnitřní stavba Země Jan Dušek.
HORNINY.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Minerály (nerosty) a horniny Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
V YVŘELÉ HORNINY - MAGMATICKÉ Mgr. Michal Střeštík.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Zemská kůra a horniny. Zemská kůra Nejsvrchnější slupka pevného zemského tělesa Proměnlivá mocnost – Ø 30 – 40km Spodní souvislá vrstva – bazaltová (čedičová)
ŽIVÁ PŘÍRODA - ROSTLINY PRVOUKA PRO 3.ROČNÍK Člověk a příroda Vyvození nového učiva Mgr.Jana Flesarová ZŠ Záhumení Rožnov pod Radhoštěm Datum vytvoření:
Kvíz „Spoj strany“- Kameny. Tabulka Jak se jmenuje tato hornina a z jakých nerostů se skládá?
 vznikají z hornin vyvřelých, usazených i přeměněných za vysokých tlaků a teplot  při metamorfóze nedochází k roztavení hornin  nejvyšší možná teplota.
Přeměněné horniny Geologie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_141_ Horniny vyvřelé TEMA:
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_III.PR7 Vytvořeno:
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_13_Přírodověda 4.ročník_Minerály a horniny Téma: Minerály a horniny CZ.1.07/1.4.00/
Neživá příroda Nerosty a horniny.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
NEŽIVÁ PŘÍRODA - HORNINY
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Nerudní suroviny 5. ročník
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
Zdroje surovin a jejich obnovitelnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_01_32_NERUDNÍ SUROVINY
Součásti neživé přírody
LITOSFÉRA Stavba zemského povrchu
Neživá příroda − horniny
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Nerudní suroviny 5. ročník
Autor: Andrea Kolářová
Petrologie Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
HORNINY A NEROSTY VY_32_INOVACE_XVII-C-01.
Stavba Země Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pojmem krajinná sféra a se stavbou zemského tělesa.
Mineralogie.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_14_Horniny a nerosty
Škola:. Základní škola Kladruby
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_52_INOVACE_19_ Živá a neživá příroda
VY_32_INOVACE_04_Nerosty a horniny
VY_32_INOVACE_19_Horniny
Petrologie 2 Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
Transkript prezentace:

VY_52_INOVACE_ČLAPŘ_08_JF HORNINY A NEROSTY PŘÍRODOVĚDA PRO 4 VY_52_INOVACE_ČLAPŘ_08_JF HORNINY A NEROSTY PŘÍRODOVĚDA PRO 4.TŘÍDU Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vyvození nového učiva Mgr.Jana Flesarová ZŠ Záhumení Rožnov pod Radhoštěm Datum vytvoření: 9.1.2012

Dokážete si představit, co je pod povrchem naší planety Země? Přirovnáme-li zeměkouli k jablku, její vrstva je na povrchu tak tenká, jako je tenká slupka jablka. Tuto vrstvu, kterou tvoří horniny, nazýváme zemská kůra. Lidé využívají jen její svrchní část. Pod zemskou kůrou jsou silné vrstvy zemského pláště. Uprostřed zeměkoule je zemské jádro.

Horniny nalezneme na povrchu pevnin i na dně moří a oceánů. Rozdělení hornin: Magmatické ( vyvřelé ) Usazené Přeměněné Všechny horniny jsou tvořeny z různých nerostů ( nerost = minerál )

MAGMATICKÉ HORNINY Magma = rozžhavená horninová tavenina,která pochází z hloubky mnoha kilometrů proniká do vyšších částí zemské kůry, kde za nižších teplot a tlaku tuhne. ŽULA – skládá se z: - křemene - živce - slídy Stavební kámen – domy, silnice, železnice

USAZENÉ HORNINY VZNIKALY: - Rozpadem magmatických hornin na zemském povrchu pískovec - Usazováním pevných zbytků odumřelých živočichů a rostlin na souši nebo na mořském dně vápenec ( na dně moří se usadily tělesné schránky malých živočichů ) Výroba vápna a cementu

PŘEMĚNĚNÉ HORNINY Vznikaly působením tlaku horních vrstev na rozžhavené horniny ve velkých hloubkách zemské kůry - Mramor – krystalický vápenec, dá se dobře leštit Bývá krásně zbarven, ozdoba schodišť,sálů,obklady stěn,sochy

NEROSTY Vyskytují se v přírodě: Jako součást hornin ( např. v žule ) Samostatně Kde je jich v přírodě velké množství, tvoří ložiska nerostných surovin. Nerostné suroviny: Kovové – zlato, železná ruda Nekovové – křemen ( nejrozšířenější nerost ) - diamant Železná ruda křišťál křemen diamant

Použité zdroje: Učebnice Přírodověda pro 4.ročník, nakl.Nová škola, 2009 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pr%C5%AF%C5%99ez_Zem%C3%AD.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Rapakivigranite_ss.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Large_very_white_stalagmite.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Grotta_di_ispinigoli.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:MarbleUSGOV.jpg http://www.flickr.com/photos/32659969@N06/3883938225/sizes/m/in/photostream/ http://www.flickr.com/photos/55940926@N05/6482055755/sizes/m/in/photostream/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Brillanten.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:HematitaEZ.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Quartz_Crystal.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Quartz_Br%C3%A9sil.jpg