Programování KONSTANTY, ČTENÍ PO JEDNOM ZNAKU GETCHAR() FORMÁTOVANÝ VÝSTUP POMOCÍ PRINTF, VÝVOJOVÉ DIAGRAMY, CYKLY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Typová konverze, oblast platnosti, paměťové třídy 9 Verze
Advertisements

Standardní knihovní funkce pro práci s textovými řetězci
Pro začátek něco lehčího
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ŘÍDÍCÍ STRUKTURY - PODMÍNKY
Programování v C jazyku - SEMINÁŘ
Dynamické dokumenty na straně klienta Informatika pro ekonomy II.
Racionální čísla, operátory, výrazy, knihovní funkce
Základní pojmy v jazyce C
Základy jazyka C.
Příkazy Přednáška č. 4. Příkazy (statements)  Příkaz – dílčí krok programu (část kódu – zpravidla jeden řádek)  Program – posloupnost příkazů  Příkazy.
VISUAL BASIC Práce se soubory.
Algoritmy I Cvičení č. 2. Cíl hodiny Datové typy a přetypování (int, float, double, bool, char, long, short) Konstanty – Celočíselné Desítkové – 15, 0,
Programování v C++ Cvičení.
Algoritmizace a programování
( vstupy a výstupy v Matlabu na konzolu [ do Command Windows]
MATLAB® ( část 3 - scripty).
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Standardní knihovní funkce pro práci se soubory 13 Verze
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
OSNOVA: a) Řetězce v C b) Funkce stdio.h pro řetězce c) Funkce string.h pro řetězce d) Příklad Jiří Šebesta Ústav radioelektroniky, FEKT VUT v Brně Počítače.
Jednoduché datové typy
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Operátory (2. část) 4 Verze
C – strukturované příkazy
Cvičení.
3. Příkazy  Příkazy dělíme na jednoduché a strukturované.  Jednoduché příkazy - žádnou jejich dílčí částí neni příkaz - přiřazovací, vstupu a výstupu,
Vstupy a výstupy znaků a) Terminálový vstup a výstup ( getchar(), putchar() ) Přečtěte znak pomocí systémové funkce getchar() a vypište ho pomocí putchar().
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Příklady v jazyku C – část 4
2 CYKLUS S PEVNÝM POČTEM OPAKOVÁNÍ Podle řídící proměnné proveď n-krát příkaz P1.
Příklady v jazyku C – část 3
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Standardní knihovní funkce pro vstup a výstup 12 Verze
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Příklady v jazyku C – část 2
C – cyklus while Mgr. Lenka Švancarová.
Napište program v C pro výpočet plochy obdélníka se stranami A=3 a B=2. Výsledek vytiskněte s patřičným komentářem na obrazovku formátovým příkazem printf.
NEÚPLNÁ PODMÍNKA V JAVĚ. VÝVOJOVÝ DIAGRAM +- Podmínka Příkaz_1.
C – switch Mgr. Lenka Švancarová. switch syntaxe switch (výraz) { case hodnota_1: příkaz(y)_ve_větvi_1; case hodnota_2: příkaz(y)_ve_větvi_2; … default:
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Řízení běhu programu 5 Verze
Začínáme vážně programovat Řídící struktury Přetypování Vstupně výstupní operace Vlastní tvorba programů.
PROGRAMOVÁNÍ V PHP PERSONAL HOME PAGES CYKLY V PHP.
STRING A UKAZATELE. Co to je řetězec? Řetězec v Javě je samostatný objekt. Je konstantní, co znamená, že jednou vytvořený řetězec nelze změnit. Chceme-li.
PŘÍKAZ CYKLU S PODMÍNKOU NA ZAČÁTKU
Příklady v jazyku C – část 1. Výstupy pomocí printf. printf(" Tisk textu \n v apostrofech \n ") ; p=10; printf("%d\n", p) ; /* tisk konstanty */ printf("Tisk.
Soubory BI-PA1 Programování a algoritmizace 1, ZS Katedra teoretické informatiky © Miroslav Balík Fakulta informačních technologií České vysoké.
Příklady v jazyku C – část 2
Příklady v jazyku C – část 2
C – if Mgr. Lenka Švancarová. if vývojový diagram Podmínka Příkaz(y) Podmínka Příkaz(y) Úplné větveníNeúplné větvení ++--
C – cyklus do-while Mgr. Lenka Švancarová.
Počítače a programování 1 2.přednáška. Základní lexikální struktura programu Program v jazyce Java je tvořen symboly a oddělovači Program Java je psán.
Funkce Přednáška č. 5. Funkce (functions)  posloupnost příkazů uvedená hlavičkou  využití – opakovaně volaná sekvence – strukturování programu – ošetření.
PHP Stručný úvod.
Jazyk C++ Přednáška č.2 Proudy, manipulátory Práce se soubory
Programovací jazyk C# 2. část. Datové typy C# rozeznává dva druhy datových typů, hodnotové a referenční. Hodnotové datové typy Proměnné hodnotového datového.
Programování v jazyce C++ Představení jazyků C a C++
Programování ÚVOD, PROMĚNNÉ, OPERÁTORY A PODMÍNĚNÝ PŘÍKAZ ERIK KRÁL.
Programování OPERÁTOR SIZEOF, FUNKCE, POLE JAKO PARAMETRY FUNKCÍ ERIK KRÁL.
Programování ENUM, SWITCH,pole jednorozměrná a vícerozměrná, deklarace, inicializace, kopírování, porovnání Erik Král.
Algoritmizace a programování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Programovací jazyk C Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Algoritmizace a programování
Programování v jazyce C++
Funkce výstupu (2) Funkce printf: deklarována v: stdio.h
Řetězce (24) Funkce strchr: deklarována v: string.h
Příkazy cyklu (1) Umožňují vícekrát (nebo ani jednou) pro-vést určitý příkaz Jazyk C rozlišuje příkaz cyklu: s podmínkou na začátku: obecný tvar: while.
Opakování ze 3. cvičení deklarace proměnných výpis na monitor (výstup)
Řetězce (1) Řetězec (string) je posloupnost znaků (hod-not typu char)
Cyklus for (1) Obecný tvar: for (výraz1; výraz2; výraz3) příkaz
Proměnné (1) Proměnná: Definice proměnných:
Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");
Transkript prezentace:

Programování KONSTANTY, ČTENÍ PO JEDNOM ZNAKU GETCHAR() FORMÁTOVANÝ VÝSTUP POMOCÍ PRINTF, VÝVOJOVÉ DIAGRAMY, CYKLY

Obsah Číselné konstanty Znakové konstanty Řetězcové konstanty Symbolické konstanty Čtení po jednom znaku getchar() Formátovaný výstup pomocí printf Vývojové diagramy Cyklus while Cyklus for Cyklus do-while

Číselné konstanty Můžeme specifikovat číselnou soustavu. Standard C nepodporuje konstanty v binární soustavě. Můžeme specifikovat i sufix l nebo L, u nebo U a ll nebo LL pro klasifikátory long, unsigned, long long. U čísla s desetinnou čárkou můžeme specifikovat i exponent double d = 1.2e3; int d = 42; int o = 052; int x = 0x2a; int X = 0X2A; unsigned long long ll = ull; Desítková soustava Osmičková (oktalová) Šestnáctková (hexadecimální) Celočíslná konstanta bez znamenáka typu long long

Znakové konstanty Znaková konstanta je celé číslo zapsané jako jeden znak uzavřený mezi apostrofy. Hodnota znakové konstanty je číselnou hodnotou znaku ve znakové sadě počítače. Například hodnota char znak = 'a'; bude mít ve znakové sadě ASCII hodnotu 48. Řídící posloupnosti: '\a'// upozornění (alarm) '\\'// zpětné lomítko '\b'// krok zpět (backspace) '\?'// otazník '\f'// přechod na novou stránku '\''// apostrof '\n'// přechod na nový řádek '\"'// uvozovky '\r'// návrat vozíku (návrat a začátek řádku) '\t'// horizontální tabulátor '\t'// vertiální tabulátor '\0oo'// číslo v osmičkové soustavě '\xhh' // číslo v šestnáctkové soustavě

Řetězcové konstanty Řetězcová konstanta je posloupnost znaků uzavřených do uvozovek, může být i prázdná. Pole znaků na jehož konci je uložený znak '\0' Detaily, včetně kódování probereme v souvislosti s polem a ukazateli. #include int main() { printf("ahoj \"text v uvozovkach\" \t \x30"); printf(""); return 0; }

Symbolické konstanty Pomocí příkazu #define preprocesoru, který zpracovává zdrojový kód ještě před překladem, můžeme nadefinovat identifikátor, například PI jehož výskyt v kódu bude nahrazen daným řetězcem, například #include #define PI 3.14 int main() { double r = 4.0; double obsah = 2 * PI * r * r; return 0; }

Funkce getchar() Funkce getchar()) načítá z konzole znak po znaku. Následující příklad zopakuje to co píšeme na konzoli. Operátor přiřazení z = getchar()) vrací hodnotu přiřazení a proto můžeme tento výraz použít v dalším výrazu. #include int main() { int z = 0; while ((z = getchar()) != EOF) { putchar(z); } return 0; } Co se stane pokud odstraním tyto závorky? Bude kód stálé funkční?

Ukázka funkce getchar() Live coding

Funkce printf Funkce printf převádí hodnoty na řetězec. K tomu využívá formátovací značky začínajícími % a končícím znakem konverze. Více například na adrese Za znakem % a znakem konverze může být například: ◦Znaménko '-' pro zarovnání vlevo ◦Číslo určující minimální šířku výstupu (zbytek bude vyplněný znakem mezery), u čísla s desetinnou tečkou včetně desetinné tečky a číslic za desetinnou tečkou. ◦Tečka oddělující šířku od přesnosti a přesnost určující maximální počet znaků které mají být vypsány po desetinné čárce Některé znaky konverze: ◦ d – celé číslo ( int ) ◦ f - číslo s desetinnou čárkou ( double ale i float ) Pozor, znaky konverze můžou být jiné (například lf pro double ) než u funkce scanf.

Funkce printf #include int main() { int x = 5; double y = ; printf("x = %d y = %f\n", x, y); printf("x = %-10d y = %10.2f\n", x, y); return 0; } Celé číslo zarovnané doleva široké nejméně 10 znaků Číslo s desetinnou čárkou zarovnané doprava široké nejméně 10 znaků a zobrazí se pouze dvě desetinná místa.

Ukázka funkce printf Live coding

Vývojové diagramy Je znak EOF? ne ano Načti znak Vypiš znak začátek konec Vstup nebo výstup (kosoúhelník nebo i obdelník) Rozhodovací blok, výstupem musí být pravda nebo nepravda Čáry se šipkami určují tok (flow) programu

Vývojové diagramy Blok zpracování ano ne Je i < 10? Vypiš i začátek konec Přiřaď i hodnotu 0 Zvyš i o 1 ne

Cyklus while Cyklus while umožní zopakovat provedení příkazu (nebo složeného příkazu) vícekrát, konkrétně dokud je výraz v kulatých závorkách pravdivý. Podmínka se konroluje hned při prvním cyklu a příkaz se nemusí provést ani jedno. #include int main() { int i = 0; while (i < 10) { printf("%d ", i); ++i; } return 0; } Podmínka, pokud je pravda, tak se příkaz zopakuje Nepíše se středník

Cyklus for Cyklus for je nejběžněji používaný cyklus, především když víme, kolikrát chceme příkaz zopakovat. #include int main() { for (int i = 0; i < 10; i++) { printf("%d ", i); } return 0; } Inicializace Podmínka se vyhodnotí před každým opakováním těla cyklu Výraz, v tomto případě inkrementace se provede vždy po provedení těla cyklu

Cyklus do-while Cyklus do-while používáme, pokud chceme aby se příkaz provedl alespoň jednou. #include int main() { int i = 0; do { printf("%d ", i); ++i; } while (i < 10); return 0; } Podmínka se vyhodnotí vždy až po provedení těla cyklu

Ukončení nebo přeskočení cyklu Cyklus jde ukončit pomocí příkazu break a nebo přeskočit pomocí continue. Samostatně otestujte, co se stane, pokud místo break napíšete continue. #include int main() { int i = 0; while (i < 10) { int znak = getchar(); if (znak == 'q') { break; } if (znak != '\n') { ++i; printf("%d\n", i); } return 0; }

Ukázka cyklů Live coding

Děkuji za pozornost Otázky?