Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přizpůsobení živočichů k prostředí
Advertisements

Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.18 Anotace:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
VY_32_INOVACE_9B20 SAVCI morfologie a anatomie
SAVCI - shrnutí Mgr. Helena Tlapáková.
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.19 Anotace: Vzdělávací oblast: Savci – hlodavci, zajíci, šelmy Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný výstup: Rozlišuje.
Řád: Šelmy Pes domácí: nezatažitelné drápy
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Člověk a jeho svět Ročník.
Přírodopis pro žáky 8 . Ročníků
SAVCI - charakteristika
Číslo v digitálním archivu školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Autor: Mgr. Eliška Nováková
SAVCI.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Vnitřní ústrojí psa domácího
Vnitřní ústrojí psa domácího
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Systém savců 2 Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se společnými znaky třídy savců,
Savci.
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
SAVCI Největší rozvoj savců = TŘETIHORY (před 65 miliony let = éra savců Pronikali do všech ekosystémů Čtvrtohory = éra člověka.
SAVCI Mammalia.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
TĚLNÍ POKRYV OBRATLOVCŮ Přírodopis VIII.. Povrch těla  Ochrana před vnějším prostředím  Kůže:  pokožka  škára  Kožní útvary (deriváty):  šupiny.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Šimečková NÁZEV:VY_52_INOVACE_34_Přírodopis 8. ročník TÉMA: Vejcorodí, vačnatí ČÍSLO.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_Stavba těla savců  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
SAVCI Výživa mateřské mléko Stálá tělní teplota VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.04 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Stavba těla savců.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
3 VRSTVY KŮŽE.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Zoologie bezobratlých a obratlovců
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
SAVCI CHARAKTERISTIKA.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
SAVCI - charakteristika
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_PŘÍRODOPIS
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu:VY_32_INOVACE_01-08_Savci - vývoj, stavba těla Autor:Mgr. Věra Vlková Ročník:8. Datum vytvoření:

Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Tematická oblast:Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět:Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují s nejvyvinutějšími obratlovci – savci. Sledují jejich vývoj, přizpůsobení se prostředí, ve kterém žijí, s jejich stavbou těla. Klíčová slova:Savci, vývoj savců, přizpůsobení prostředí, stavba těla savců Druh učebního materiálu:prezentace

Savci – nejvyvinutější obratlovci neexistuje žádný typický savec tvar těla, velikost, prostředí, ve kterém savci žijí, jsou u různých druhů savců velmi odlišné savci jsou velmi rozmanitá skupina živočichů, přizpůsobili se různému prostředí a žijí ve všech zeměpisných pásmech setkáme se s nimi v polárních oblastech i na rovníku mláďata savců sají po narození mateřské mléko 1

Vývoj savců první savci se vyvinuli v druhohorách asi před 200 miliony let, za předchůdce savců jsou považováni někteří drobní plazi ve třetihorách, asi před 65 miliony let, nastal největší rozvoj savců, přizpůsobili se velikostí, stavbou těla, potravou a způsobem života všem prostředím na Zemi osídlili nejen souš, ale pronikli i do vodního prostředí, říkáme, že savci osídlili všechny ekosystémy 2

v současné době žijeme v období čtvrtohor, toto období nastalo asi před 2 miliony let a trvá dosud ve čtvrtohorách se střídaly doby ledové a meziledové, podnebí se střídavě ochlazovalo a oteplovalo, po skončení poslední doby ledové vyhynuli velcí savci, jako byli mamut nebo medvěd jeskynní, jiní savci se přizpůsobili teplejšímu podnebí a vyvíjeli se dále asi před 135 miliony let se objevili savci vejcorodí (kladou vejce, mláďata sají mateřské mléko, mají srst) asi před 100 miliony let se vyvinuly savci živorodí (zárodek se vyvíjí v těle matky, patří sem i člověk) 3

Savci se přizpůsobují prostředí kůže a srst jsou velmi dobře přizpůsobeny prostředí, v němž živočich žije medvěd lední a liška polární jsou savci obývající polární oblasti – mají dlouhou a hustou srst, která je chrání před chladem vydra, bobr, nutrie a tuleň se přizpůsobili životu ve vodě, jejich hustá srst se tak snadno nepromáčí a tělo proto dobře odolává chladu v naší přírodě se můžeme setkat s ježkem a v ZOO například s dikobrazem, chlupy těchto savců se přeměnily v ostny 4

savci mají různě barevnou srst, podle prostředí, v němž žijí, se u nich vytváří krycí zbarvení u některých savců, jako jsou například zebra, žirafa, daněk, jezevec a rys, je zbarvení doplněno o pruhy nebo skvrny skvrny na srsti slouží ke zrakovému dorozumívání, příkladem jsou bílé skvrny na zadku antilop, viditelné pouze při útěku, které upozorní ostatní jedince ve stádě na nebezpečí mnozí savci se přizpůsobili prostředí přeměnou drápů, za příklad mohou posloužit kopyta u kopytníků nebo nehty primátů 5

přizpůsobení se prostředí můžeme pozorovat také u mláďat, která se rodí různě vyvinutá savci žijící v úkrytech rodí holá a bezmocná mláďata, která se postupně vyvíjejí a rostou (myš domácí, křeček polní), kopytníci rodí dobře vyvinutá mláďata savci se tvarem těla a pohybových ústrojím přizpůsobili odlišnému prostředí (netopýři se přizpůsobili pohybu ve vzduchu, opice se přizpůsobily životu na stromech, delfíni životu v mořích apod.) 6

Vnitřní stavba těla savců tělo psa domácího a všech ostatních savců pokrývá kůže tvořená svrchní pokožkou a spodní škárou, ve škáře jsou četné cévy, které kůži prokrvují a vyživují, pod škárou se nachází podkožní vazivo, v němž se ukládá tuk tělo savců obvykle pokrývá srst, kterou tvoří delší chlupy, pesíky, a kratší izolační chlupy, podsada mnozí savci vyměňují srst během roku, dochází k línání zvláštními chlupy jsou hmatové vousy v okolí čenichu, které jsou spojeny s hmatovými buňkami 7

1.čelo 2.stop 3.hřbet nosu 4.nosní houba 5.převislé ucho 6.týl 7.pysky 8.morda 9.spodní čelist 10.hrdlo 11.šíje 12.kohoutek 13.hřbet 14.bedra 15.záď 16.ocas 17.stehno 18.hlezna 19.nárt 20.tlapky 21.bérec 22.koleno 23.slabina 24.břicho 25.loket 26.zápěstní klouby 27.nadprstí 28.předloktí 29.předhrudí 30.hrudník 31.rameno 32.lopatka 8

potravu savci rozmělňují zuby, které se dělí na řezáky, špičáky, třenové zuby a stoličky savci dýchají plícemi, vzduch je nasáván do nosní dutiny, dále proudí přes nosohltan, hrtan a průdušnici do průdušek, ty se v plících větví na průdušinky zakončené plicními váčky, jejichž stěny jsou vyklenuty v plicní sklípky 9

srdce savců má dvě předsíně a dvě komory, krev koluje ve velkém a malém krevním oběhu mají dokonale vyvinutou nervovou soustavu a smyslová ústrojí řídícím ústrojím těla savců je mozek, která se skládá z prodloužené míchy, středního mozku, mozečku, mezimozku a koncového mozku mají velmi dobře vyvinutý čich a zrak jsou odděleného pohlaví a vždy dochází k vnitřnímu oplození, z oplozeného vajíčka se v děloze samice vyvinu zárodek, savci zpravidla rodí živá mláďata, která sají mateřské mléko 10

Použité zdroje: 1.Eberswalde zoo 014. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2004 [cit ]. Dostupné z: 2.Young seal at beach in the faroe islands (behind rocks). In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2004 [cit ]. Dostupné z: 3.Lovci mamutu mammoth. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit ]. Dostupné z: 4.Hystrix.leucura. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit ]. ]. Dostupné z: 5.Zebras. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit ]. Dostupné z: 6.Common dolphin. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit ]. Dostupné z: 7.Goldensondika. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit ]. Dostupné z: 8.Dog anatomy. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit ]. Dostupné z: 9.Fany Dog. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2010 [cit ]. Dostupné z: 10.Laitche-P013. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit ]. Dostupné z: