SÍLA A JEJÍ MĚŘENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_4_Síla a její měření Téma: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AutorMgr. Hana Kuříková Vytvořeno dne Odpilotováno dne ve třídě6. A Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika Tematický okruhFyzika 6. ročník TémaSíla a její měření Klíčová slovaSíla, Newton, siloměr, působiště
SÍLA A JEJÍ MĚŘENÍ
Motivace: Znáte posilovač svalů? Je to několik pružin a cvičí se s ním. Kdo vyvine největší sílu? Ten, kdo ho natáhne nejvíce. Napínáním posilovače, působíte na něj silou a on na vás. Pokus: napínání pružiny (ruka působí silou na pružinu a pružina působí silou na ruku)
Co to je síla? SÍLA -fyzikální veličina charakterizující působení těles -vlastnost, kterou měříme prodloužením pružiny Uveď příklady vzájemného působení těles. Příklad: stůl a váza, tenisová raketa a míček
Síla – fyzikální veličina Označení síly: F Jednotka síly: N ( Newton ) Další jednotky: 1 kN = N 1 MN = N Isaac Newton ( 1643 – 1727) 1N je přibližně velikost síly, kterou působí Země na těleso o hmotnosti 100g = 0,1 kg Převeď:25 kN =…………..N N=…………..MN N = …………..kN
Druhy sil Síla:magnetická (plech a magnet) elektrická (igelitové proužky třeme) gravitační ( seskok parašutisty)
Mění pohyb tělesa (těleso se dává do pohybu, urychluje, zpomaluje,…..) Mění tvar tělesa Těleso rozdělí Účinky síly
Znázornění síly Síla je určena: velikostí F = 5N směremsvisle dolů působištěm(místo působení síly) Sílu znázorňujeme úsečkou se šipkou. F = 5N Působiště síly Směr síly
Měření síly Měření založeno na prodloužení pružiny Prodloužení pružiny je tolikrát větší, kolikrát větší silou je pružina napínána Úkol: Urči, která pružina je napínána nejvíce a nejméně.
Siloměr háček obal pružina stupnice háček
Vlastní měření siloměrem Před měřením: 1.Při síle F=0 N splývá okraj s nulovou čárkou stupnice. 2.Zjisti jednotky stupnice. 3.Zjisti měřící rozsah ( největší síla ) 4.Zjisti nejmenší dílek Měření: Zjisti, jakou silou je přitahováno závaží 100 g, 200 g, 300 g
Otázky na závěr 1.Uveď příklady vzájemného působení dvou těles ve třídě, doma, na ulici. 2.Řekni, jak označujeme sílu, její jednotku a měřidlo. 3.Změř sílu, kterou Země přitahuje závaží 50 g. 4.Čím je určena síla a zakresli sílu 5 N svisle nahoru. 5.Je možné, aby na sebe silou působila tělesa, která se nedotýkají. Uveď příklady.
Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu učiva o síle. Učitel nejdříve ukáže pokus s posilovačem. Pomocí otázek definuje novou fyzikální veličinu sílu (označení, jednotky, účinky síly a druhy sil). Žáci pochopí, jak se znázorňuje síla.V závěru prezentace se žáci seznámí s měřením síly pomocí siloměru.Každý žák dostane siloměr a závaží 100 g, 200 g, 300 g. Otázky na závěr zadáme žákům za domácí úkol. Celá prezentace probíhá na interaktivní tabuli. Použitá literatura: Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk: Fyzika pro 6. ročník základní školy, 2. vydání 2003 Prometheus, 159 stran, ISBN Citace obrazového materiálu: Foto archiv autora Klipart kolekce MS Office. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License IsaacNewton-1689.jpg