SPLBP_ZSE ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY ETOPEDIE Projevy dítěte s PCHE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Advertisements

Pozornost a její druhy Denisa Landová.
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Inkluzivní trendy v současné etopedii
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
Diagnostika. Hodnotíme:  Závažnost, dlouhodobé přetrvávání  Poruchy chování ve vztahu k rodině  Poruchy chování vázané na činnost v partě  Poruchy.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Psychohygiena seniora
Emoce (city).
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Personální management
Výstupy z Úvodního semináře
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Klasifikace poruch chování
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
Psychologie II Sociální psychologie
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Teorie vzdělávání dospělých
Hyperkinetické poruchy chování PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
LMD, ADD, ADHD.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Seminář Trauma.
Internalizované poruchy chování
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
Základy speciální pedagogiky Etopedie
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Obtíže žáků s učením a chováním III.
Základy speciální pedagogiky Etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Mgr. Jarmila Matochová,
Mgr. Marika Kropíková.  Řešení záškoláctví je složitý proces, při kterém jsou zainteresovaní pedagogové, zaměstnanci státní správy a orgány činné v péči.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Sociálně-patologické jevy u dětí a mládeže Pojem patologie Sociální deviace Sociální kontrola (vnější, vnitřní – formální/neformální)
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo v digitálním archivu školy
Sociální práce s rodinou 4
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Teorie vzdělávání dospělých
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Náročné životní situace
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Školská sociální práce
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
ADHD Diagnóza nebo handicap?
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

SPLBP_ZSE ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY ETOPEDIE Projevy dítěte s PCHE

Obsah Projevy dítěte s PCHE Charakteristiky vyplývající z definice charakteristiky dle klasifikace školské Internalizovaná, externalizovaná PCH ADHD, ODD

Jak jsou vnímáni jedinci s PCH? Převzato z:

Jak jsou vnímáni jedinci s PCH? vyvolávají v jiných nelibé pocity provokují druhé k negativní reakci v chování nebývají oblíbení mezi vrstevníky málokdy se stávají přirozenými vůdci ve skupinách ve škole zažívají neúspěchy v učení v sociálních vztazích bývají často odmítání druhými, zažívají odcizení svým chováním trvale rozčilují a provokují autority, vypadají jakoby si říkali o potrestání

Jak vnímají jedinci s PCH sami sebe? Převzato z: /

Jak vnímají jedinci s PCH sami sebe? považují se za smolaře, za neúspěšné mívají malé sebevědomí jejich rozhodnutí bývají impulzivní ve snaze rychle dosáhnout cíle opakovaně a předem se vzdávají svých aspirací převažuje u nich krátkodobá motivace vzdálené cíle nebývají schopni svým jednáním sledovat jejich úsilí bývá velmi často přerušováno náhodným lákavým podnětem neumí se radovat z drobných úspěchů

Porucha chování  Postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem a mají nepříznivý vliv na školní výkon včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností  Současně toto postižení: Je něco víc, než přechodná a předvídatelná reakce na stresující události v prostředí Se vyskytuje minimálně ve dvou prostředích, z nichž jedno souvisí se školou Přetrvává i přes individuální intervenci v rámci vzdělávacího programu (Sdružení pro Národní duševní zdraví a speciální vzdělávání, in Vojtová, 2008) Chování, emocionální reakce Střet, konflikt Školní výkon Sociální a osobnostní dovednosti

Porucha chování  PCH je nápadná kritérii:  Neschopnost učit se  Neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy  Nepřiměřené chování a emotivní reakce  Celkový výrazný pocit neštěstí a deprese  Tendence vyvolávat somatické symptomy (Bower, in Vojtová, 2011)

Specifika dítěte s poruchou chování  Emocionální oblast:  negativní citové ladění, emoční labilita, citový chlad, hostilita  Kognitivní oblast:  odlišné uvažování a hodnocení situací, absence pocitu viny, narušené sebepojetí  Sociální oblast:  nefunkční rodina, odmítavé reakce okolí a vrstevníci s poruchami chování.  lhostejnost, nedostatek empatie a další  Akademická oblast:  špatný prospěch, předčasné ukončení školní docházky, negativní interakce ve třídě, málo kvalifikovaní pedagogové a menší vzdělávací nabídka jako předpoklad neuspokojené potřeby poznávání (Matochová, 2012)

Charakteristiky dle klasifikace školské poruchy chování vyplývají z konfliktu: krádeže, lhaní, záškoláctví poruchy chování spojené s násilím agrese, šikana, loupeže poruchy chování související se závislostí toxikomanie, gamblerství

Extrenalizované vnější, kontrolovatelné patrné na první pohled, narušují chod třídy typicky u chlapců maladaptivní vzorce chování konflikt mezi dítětem a jeho sociálním okolím Internalizované, vnitřní, nekontrolovatelné špatně postřehnutelné, nenarušují výuku, často se odhalí pozdě typicky u dívek psychické problémy (přílišná kontrola chování), psychické poruchy, úzkost, sociální izolace a poruchy příjmu potravy

ADHD Definice (Berkley):  ADHD je vývojová porucha charekteristická vývojově nepřiměreným stupněm pozornosti, hyperaktivity a imlulzivity. Často se projevuje v časném dětství. Tyto obtíže jsou často spojené s neschopností provádět opakovaně po delší dobu určité pracovní výkony a dodržovat pravidla chování... Subtypy ADHD:  ADD + H – porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou  ADD no H – porucha pozornosti bez hyperaktivity  ODD – Oppositional Defiant Disorders – opoziční chování  ADHD bez agresivity nebo s agresivitou Projevy:  porucha pozornosti,  impulzivita,  hyperaktivita

 Jedinci s ADHD  riziková skupina z hlediska antisociálního chování,  Projevy: snížené výkony ve škole, agresivita, problémy při navazování kontaktů s vrstevníky, neschopnost podřídit se autoritě a obecně uznávaným pravidlům, agresivní řešení interpersonálních problémů.Obtíže s udržením pozornosti.  Jedinců s ADD  Problémy v oblasti pozornosti (neschopnost zaměřit pozornost na určitou činnost )a v percepčně motorických úkolech (ne impulzivita a hyperaktivita)  Projevy: tzv. denní snění, pomalost při provádění kognitivních operací a obtíže v navazování sociálních kontaktů, ve školním prostředí se projevují úzkostné rysy.  více se objevují poruchy učení než u ADHD

 Termín ODD  Oppositional Defiant Disorders – opoziční chování  Projevy: opoziční chování, agresivita, nadprůměrná nesnášenlivost, hádavost, oslabená sebekontrola.  Tato skupina má hodně společných rysů s ADHD. Ve skupině dětí s ADHD je asi 60% dětí s ODD.  ADHD s agresivitou  Projevy: nesnášenlivost, hádavost, nedostatek sebeovládání, časté antisociální chování (krádeže, rvačky…).  Náročnější na intervenci, medikace  Včasná intervence

Děkuji za pozornost