Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003. Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Základy pedagogiky Studijní opora pro studenty předmětu
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Pedagogika jako věda (vědecká disciplína)
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Σ Vznik sociologie. zakladatelem je Auguste Comte ( ) francouzský pozitivista řídí se třemi zásadami: POZNAT, PŘEDVÍDAT a JEDNAT Sociologie se.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
katedra pedagogiky PedF UK
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Problémy vymezení hledisek kvality v přípravě učitelů pozitivní přínos určení a uplatňování hledisek kvality závisí na splnění podmínek pro jejich užitečné.
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Pojetí výchovy a její hlavní rysy
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
dotazníkové šetření na vysokých školách
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
Úvod do psychologie
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Pedagogická diagnostika
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel učitelství odborného výcviku a praxe.
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
UPVK_0009 Úvod do pedagogiky Eva Trnová. Uměním všech umění je vzdělávat člověka, tvora ze všech nejvšestrannějšího a nejzáhadnějšího. (J. A. Komenský)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pedagogické disciplíny
Pedagogická diagnostika
4. Pedagogika sportu v systému věd
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Pedagogika jako vědecká disciplína
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Pedagogika PhDr. Natália Beharková, Ph.D. jarní semestr
Mgr. Lucie Škarková Základy pedagogiky Mgr. Lucie Škarková
Kurikulum: obsah školní edukace
6. Normativní a empirická pedagogika sportu a jejich význam
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Studijní obory Speciální edukace bezpečnostních složek Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek.
Úvod do psychologie II. přednáška
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Průcha,J. Přehled pedagogiky. Praha:Portál Průcha,J. Přehled pedagogiky. Praha:Portál

Pedagogika STRUKTURA STRUKTURA 1. Pedagogika z vědeckého hlediska 1.1. Paradigmata pedagogiky 1.2. Teoretická složka pedagogiky (popis) Pedagogika jako normativní teorie Pedagogika jako explorartivní a explanační teorie Moderní pedagogika 1.3. Výzkum (explanace) OBSAH OBSAH 2. Obsahová náplň pedagogiky Dělení pedagogických disciplín Konstituované disciplíny pedagogiky (dle J. Průchy) 2.2. Významná témata současné pedagogiky

1. Pedagogika z vědeckého hlediska Je pedagogika vědou nebo uměním? Je pedagogika vědou nebo uměním? K.D.Ušinskij: Je uměním („umění vychovatelské se opírá o vědu“). O.Kádner: Je vědou, dělí se na pedagogiku teoretickou a praktickou. W. Brezinka: Dohoda o tom, co má platit za vědu opírající se o zkušenost. J. Dewey: Nepovažoval pedagogiku za samostatnou vědu, domníval se, že nemá vlastní obsah. J. Průcha: Pedagogika splňuje základní požadavky na to, aby mohla být považována za vědu (má předmět svého bádání a má systém metod, jimiž zkoumá vymezenou oblast svého studia). Pojetí pedagogiky jako vědy, tj. paradigmata pedagogiky, jsou velmi rozdílná.

1.1. Paradigmata pedagogiky Interpretativismus Interpretativismus Radikální humanismus Radikální humanismus Radikální strukturalismus Radikální strukturalismus Strukturní funkcionalismus Strukturní funkcionalismus

1.2. Teoretická složka pedagogiky Systém poznatků, které prezentují popis a explanaci procesů a jevů edukační reality. Systém poznatků, které prezentují popis a explanaci procesů a jevů edukační reality.

Pedagogika jako normativní teorie Zaměřuje se na vytyčování nebo předpisování ideální podoby toho, čeho by se mělo výchovou jedinců, skupin, národa dosáhnout. Zaměřuje se na vytyčování nebo předpisování ideální podoby toho, čeho by se mělo výchovou jedinců, skupin, národa dosáhnout.

Pedagogika jako explorativní a explanační teorie Explorativní teorie - je založena na výzkumu a na poznatcích jím produkovaných. Explorativní teorie - je založena na výzkumu a na poznatcích jím produkovaných. Explanační teorie - slouží k identifikaci a objasňování jevů edukační reality... Explanační teorie - slouží k identifikaci a objasňování jevů edukační reality...

Moderní pedagogika Moderní pedagogika (= soudobá a pro současný vývoj vědy užitečná) se snaží objasňovat reálné jevy edukace, jejich určující determinanty, fungování a výstupy edukace, a to pomocí exaktních výzkumných procedur. Moderní pedagogika (= soudobá a pro současný vývoj vědy užitečná) se snaží objasňovat reálné jevy edukace, jejich určující determinanty, fungování a výstupy edukace, a to pomocí exaktních výzkumných procedur. Zásadní je pro ni poznávání a vysvětlování edukační reality, nikoliv přímo její přetváření. Zásadní je pro ni poznávání a vysvětlování edukační reality, nikoliv přímo její přetváření.

1.3. Výzkum (explanace) Výzkumná složka pedagogiky poskytuje data a zdůvodnění pro popis a explanaci, měla by být propojena se složkou teoretickou. Problémy:   Pokud teoretická složka nereaguje na zjištění dosažená výzkumem, dochází k tomu, že příslušná teorie je odtržena od edukační reality, kterou sleduje výzkum.   Nedoceňování nutnosti zkoumat některé jevy edukační reality.   Provádění výzkumu teoreticky, bez formulování výchozích hypotéz, „naslepo“, bez metodologického hlediska… (= Možné chyby v bakalářských pracích). (= Možné chyby v bakalářských pracích).

2. Obsahová náplň pedagogiky Obsahovou náplní pedagogiky budeme rozumět: konstituované pedagogické disciplíny konstituované pedagogické disciplíny významná témata pedagogiky významná témata pedagogiky

Dělení pedagogických disciplín V pedagogice probíhá proces diferenciace. V pedagogice probíhá proces diferenciace. Hlediska členění pedagogických disciplín: Hlediska členění pedagogických disciplín:  podle věkových stádií rozvoje osobnosti  podle společenských oblastí…  podle výchovných zařízení  na základní - hraniční -aplikované.

Konstituované pedagogické disciplíny - - Andragogika - Dějiny pedagogiky a dějiny školství - Didaktika obecná a didaktiky oborové - Ekonomie vzdělávání - Filozofie edukace - Obecná pedagogika - Pedagogická antropologie - Pedagogická diagnostika - Pedagogická evaluace - Pedagogická prognostika - Pedagogická psychologie - Pedagogika volného času - Pedeutologie - Sociální pedagogika - Sociologie edukace - Speciální pedagogika - Srovnávací pedagogika - Technologie vzdělávání - Teorie řízení školství - Teorie výchovy - Výchovné poradenství - Vzdělávací politika. Kritéria pro konstituované pedagogické discipliny: jsou vyučovány na vysoké škole, jsou vyučovány na vysoké škole, mají svůj vědecký časopis nebo jiné médium mají svůj vědecký časopis nebo jiné médium jsou organizovány ve vědecké společnosti. jsou organizovány ve vědecké společnosti. (dle Průchy, 2000) (dle Průchy, 2000)

2.2. Významná témata současné pedagogiky a vztahy k jiným vědám Významná témata: funkční gramotnost/negramot nost multikulturní výchova rodiče a škola alternativní a inovativní školy evropská dimenze ve vzdělávání …….. Vztahy s vědami: filozofie filozofie vědy etické, estetické, právní vědy etické, estetické, právní vědy technické vědy technické logika, kybernetika logika, kybernetika statistka, matematika statistka, matematika ekonomika ekonomika a další vědy a další vědy

2.3. Postavení pedagogiky mezi vědami Za nejcennější je možno pokládat postavení pedagogiky mezi sociálními vědami. Za nejcennější je možno pokládat postavení pedagogiky mezi sociálními vědami.

3. Definice a předmět moderní pedagogiky Pedagogika v odborném významu je vědou a výzkumem zabývajícími se vzděláváním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnosti. Zahrnuje obecnou pedagogiku, srovnávací pedagogiku, didaktiku, filozofii výchovy atd.) Pedagogika v odborném významu je vědou a výzkumem zabývajícími se vzděláváním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnosti. Zahrnuje obecnou pedagogiku, srovnávací pedagogiku, didaktiku, filozofii výchovy atd.) Je oborem studia na pedagogických fakultách a na jiných fakultách připravujících učitele Je oborem studia na pedagogických fakultách a na jiných fakultách připravujících učitele „To co učitelé dělají, aby dosáhli cílů vzdělání“ (v anglosaském kontextu). „To co učitelé dělají, aby dosáhli cílů vzdělání“ (v anglosaském kontextu). Předmětem moderní pedagogiky je edukační realita. Předmětem moderní pedagogiky je edukační realita.