Autismus poruchy autistického spektra (PAS)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Asociace pomáhající lidem s autismem APLA – JM o.s. Zaměstnávání lidí s autismem Prezentace u příležitosti konání Mezioborové konference „Jak je žije lidem.
Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
DIAGNOSTIKA PORUCH AUTISTICKÉHO SPEKTRA
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Marie Sádlová Neurovědy 2012
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Specifika domácí paliativní péče u dětí
Výchova mládeže s více vadami
Horáčkova 1095/1 Praha4.  Jsme speciální mateřská škola se speciálně pedagogickým centrem.  Poskytujeme péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami,
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Komunikace mezi generacemi
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
EMOCIONÁLNÍ PORUCHY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ ODLIŠNOSTI V MENTÁLNÍM VÝVOJI A VE VÝVOJI PSYCHICKÉM – PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY.
Příčiny SPU.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
Včasná péče v České republice Zora Syslová. OBSAH 1.Vymezení pojmů 2.Co znamená včasná péče, její význam 3.Charakteristiky dětí ze sociokulturně znevýhodněného.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
osob s mentálním postižením
LMD, ADD, ADHD.
PnP u osob s poruchou autistického spektra
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Autismus VY_52_INOVACE_ prosince 2013
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA.
Pervazivní vývojové poruchy Setkali jste se již s problematikou autismu ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou a co Vás na něm zaujalo ? Jaké znaky.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
ANEB PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA OČIMA LAIKŮ A ODBORNÍKŮ
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Aspergerův syndrom Eliška Neumanová C3A. Co je Aspergerův syndrom? Druh autismu Postižení ovlivňující způsob dorozumívání Menší potíže s řečí než osoby.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
DMO dětská mozková obrna
ASPERGERŮV SYNDROM V. Vitošková, 2017.
Poruchy autistického spektra
Číslo v digitálním archivu školy
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
MARK HADDON Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
Jan Knížek , 4.ročník- 1.skupina
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
DMO (dětská mozková obrna)
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Edukace rodičů dětí s autismem a postdiagnostická péče v ČR
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rodičovství biologické a pěstounské
Pacienti s poruchou autistického spektra v datech NRHZS
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Autismus poruchy autistického spektra (PAS) Iveta Masopustová (Olga Zelinková – Aspergerův syndrom)

Historie První zmínky o dětském autismu ve 40.letech 20. století. Leo Kanner: „časný dětský autismus – EIA – Early Infantile Autism“ Hans Asperger: „autistická psychopatie“ Lorna Wingová: zavádí pojem Aspergerův syndrom, Triádu symptomů, publikace - PAS

Jednotlivé druhy poruch autistického spektra Dětský autismus: závažnosti poruchy od mírné formy až po těžkou, poruchy v klíčových oblastech sociální interakce komunikace a představivosti obsahuje projevy v každé části základní diagnostické triády Atypický autismus: částečně splňují kritéria daná pro dětský autismus Dále do poruch autistického spektra řadíme: Aspergerův syndrom, Dětská dezintegrační porucha, Rettův syndrom

Obecně o příčině poruch autistického spektra PAS řadíme k vrozeným poruchám s neurobiologickým základem Existuje řada teorií vzniku - nejednoznačné výsledky Geny jsou patrně zodpovědné za genetickou predispozici ke vzniku PAS Porucha komunikačních a integračních funkcí v mozku Problémy dítěte vyvěrají z potíží s vnímáním, příjmem informací

Základní diagnostická triáda používaná pro diagnostiku PAS Sociální interakce a sociální chování – sociální dovednosti uplatňované vůči blízkým i cizím lidem a vrstevníkům Komunikace – potíže v oblasti řeči, omezená gestika a mimika Představivost, zájmy, hra – používání předmětů, schopnost pružně reagovat

Diagnostika První varovné příznaky: Mezi stěžejní dovednosti diagnostika musí patřit znalost psychopatologie a vývojové psychologie. Poruchy autistického spektra proto diagnostikuje psycholog nebo psychiatr. Chování a projevy jsou značně různorodé. Psychologické vyšetření probíhá formou hry, je plně indikované již před třetím rokem dítěte. První varovné příznaky: chybí spontánní odložená imitace (nenapodobuje po čase činnosti a akce, které pozoruje ve svém okolí); nesdílí pozornost (nemá zájem o sledování činností druhé osoby, nenosí předměty na ukázku, nechlubí se, nenabízí); neschopnost symbolického uvažování (dítě spontánně nepředstírá, že kostka je autíčko, banán telefon apod.); nepřiměřená emoční reaktivita; slabší sociální kontakt, dítě se může mazlit;

Jak častý je výskyt autismu Mezi dětmi se vyskytuje frekventovaněji než Downův syndrom, rakovina nebo cukrovka. Odhaduje se, že pouze 10 % z nich splňuje veškeré kriteria typického dětského autismu. V dnešní době je obecně přijímán fakt, že na 100 až 200 narozených dětí připadá jedno dítě s poruchou autistického spektra, což znamená, že se v ČR ročně narodí okolo 500-1000 dětí s touto diagnozou.

Lze autismus vyléčit, lze dětem s autismem pomoci Důraz se v účinné pomoci klade na včasnou diagnostiku a zahájení rané intervence. Intenzivní raná terapie a nácviky nezvyšují šanci dítěte na úplné vyléčení, ale na úspěšnou integraci do běžného života. Za efektivní formu pomoci jsou považovány různé speciální pedagogické programy s podporou behaviorálních a interakčních technik Léky na vyléčení autismu dosud neexistují, nicméně k dispozici jsou již takové, které pozitivně působí na snižování agresivity, nepozornosti, úzkosti, poruchy spánku a obsedantně kompulzivního chování. Prvním problémem je nadměrné předepisování léků (bez terapie) Druhým problémem je obecný strach z léků a jejich vedlejších účinků, které rodičům brání vyhledat psychiatrickou pomoc.

Konkrétní organizace zabývající se PAS APLA PRAHA o. s. – Praha a Střední Čechy, asociace pomáhající lidem s autismem MÁME OTEVŘENO? o.s. - Praha 10, podpora lidí s mentálním postižením a autismem "Autistik" o. s. – Praha 8, pomoc lidem s autismem

Zdroje ATTWOOD, T. Aspergerův syndrom. Praha : Portál. 2005 THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha : Portál. 2004 http://www.vzdelavaniaautismus.cz/o-autismu http://www.autistik.cz/ http://www.praha.apla.cz/ http://www.mameotevreno.cz/html/ http://www.uss.upol.cz/poruchy-autistickeho-spektra/

Aspergerův syndrom Je nejčetnější z poruch autistického spektra. Dosud nejsou jednoznačná diagnostická kritéria Oblasti, v nichž se objevují nápadnosti: Sociální chování Jazyk a řeč Zájmy a rituály Pohybová neobratnost Kognitivní procesy Smyslové vnímání

Sociální chování Neschopnost interakce s vrstevníky – sebestřednost, popř. tendence vše řídit Pravidla chování – nedodržuje nebo naopak na nich úzkostně lpí, přirozená intuice není účinná (s.39) Nedostatečný oční kontakt při hovoru Nedovede interpretovat emoční projevy lidí, nedovede přirozeným způsobem projevovat své emoce. Doporučení, s. 58-66

Neobvyklé řečové a jazykové charakteristiky Alespoň 3 z uvedených příznaků: Opožděný vývoj řeči Nápadně hyperkorektní jazykový projev Pedantský přístup k řeči Neobvyklé frázování, atypický přístup k řeči Nedostatečné porozumění, mylné chápání významu sdělení, jejichž pochopení je samozřejmé. (Netahej mě za nos.)

Odpovědi na časté otázky 3 potencionální faktory příčin: dědičnost, porodní komplikace, infekce zasahující perinatálně mozkovou tkáň Nevzniká jako důsledek nevhodné výchovy, zneužívání dítěte, nedostatečné péče Může se vyskytovat společně s poruchou pozornosti, ale děti s diagnózou AS a ADHD se liší.(s. 145) Autismus a Aspergerův syndrom jsou na stejném kontinuu, obtíže při přesném rozlišení.