FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh 3. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SMĚNKY JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D.
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Bankovní obchody Bankovnictví.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
SEMESTRÁLNÍ PROJEKT DO PŘEDMĚTU FINANČNÍ TRHY
SEMESTRÁLNÍ PROJEKT DO PŘEDMĚTU FINANČNÍ TRHY
Směnky JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D.
Cenné papíry.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Monika Franková a Jana Vaňková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_08_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Alaguzova Alina Isich Sabina Kaspayeva Saule
Cenné papíry peněžního trhu
Úvod do směnečného práva
Směnky.
Struktura obchodní faktury a platební dokumenty
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_153.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Šeky.
7 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
OBCHODNÍ BANKY – ŠEKY Ing. Renata Slaná
EKONOMIKA FINANČNÍ TRH-KRÁTKODOBÉ CENNÉ PAPÍRY Ing. Renata Slaná
Struktura obchodní faktury, platební dokumenty
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Směnky (Zák. směnečný a šekový č. 191/1950 Sb.)
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
SMĚNKA 2. cvičení LS.
Jana Straková Petra Matoušková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblast Peněžní.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
KATEDRA OBCHODNÍHO PRÁVA
Základní pojmy v bankovnictví.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_93 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_Úč24.13 RočníkDruhý.
Charakteristika daňové evidence Evidence majetku a závazků.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Jaromír Kožiak. Cenné papíry obecně Listiny do kterých je vtěleno právo Právo sdílí osud listiny – předání, zničení… Tradiční podoba x moderní varianty.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Daňová evidence Pohledávky a závazky. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Cenné papíry na peněžním trhu Ekonomika podniku 2. ročník.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_22 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Směnky Akcept Směnečné rukojemství Jana Chvalkovská.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:RNDr. M. Knoblochová NÁZEV:VY_62_INOVACE_01A_04 Diskont TEMA:Finanční matematika.
Směnky Splatnost a placení Protest, notifikace a vyšší moc Jana Chvalkovská.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Finanční trhY peněžní trhy kapitálové trhy.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení 5.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh 2.
Cenný papír Je listina, se kterou je právo spojeno takovým způsobem,
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení 4.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Transkript prezentace:

FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh 3

3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: VI _Penize-a-financni-trh-3_Smenky Autor: Ing. Jana Csiková Tématický okruh: Ekonomika Ročník: II. Datum tvorby: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jana Csiková

Peníze a finanční trh 2 ? Klíčová slova Směnka, akcept, směnka vlastní, směnka cizí

Základní pojmy Akcept směny – přijetí cizí směnky k proplacení Aval – směnečný rukojmí, je ručitelem za směnky Indosament - Rubopis – převádí se jím směnka na indosatáře, je možný pouze u směnky na řad Indosant – osoba, která převádí na někoho jiného (indosatáře) práva ze směnky, uskutečňuje se rubopisem Indosatář – osoba, na kterou se indosant převádí rubopisem (indosamentem) Remitent – osoba, v jejíž prospěch je směnka vystavena, ten, komu se má ze směnky platit Směnka – CP, obsahuje bezpodmínečný závazek výstavce zaplatit stanovenou částku v určitou dobu na určitém místě, a který dává majiteli směnky právo vyžadovat směnkou toto plnění

Směnka Směnka musí obsahovat podstatné náležitosti, ale může být sepsána např. na ubrousek v restauraci. Směnka cizí, trata – příkaz, který dává výstavce směnky (trasant) směnečníkovi (trasátovi), aby za směnku zaplatil remitentovi Směnka vlastní – bezpodmínečný závazek (slib) výstavce (trasanta) zaplatit osobě ve směnce uvedené (remitentovi) v určené době a na určeném místě směnečnou sumu. Upraveno dle Zákona č. 191/1950 Sb., zákon směnečný a šekový

Náležitosti směnky Směnka obsahuje: 1. označení, že jde o směnku, pojaté do vlastního textu listiny vyjádřené v jazyku, v kterém je listina sepsána (nestačí nadpis); 2. bezpodmínečný příkaz zaplatit určitou peněžitou sumu; 3. jméno toho, kdo má platit (směnečníka); 4. údaj splatnosti; 5. údaj místa, kde má být placeno; 6. jméno toho, komu nebo na jehož řad má být placeno; 7. datum a místo vystavení směnky; 8. podpis výstavce a jeho adresa.

Údaj o splatnosti Čtyři způsoby: 1. Na viděnou (vistasměnka) – při předložení 2. Na určitý čas po viděné – lhůtní vistasměnka 3. Na určitý čas po vystavení směnky, např. 30 dní – datosměnka 4. Na určitý konkrétní den – směnka fixní

Údaj o splatnosti Vistasměnka – směnka na viděnou, vyjadřuje se např. slovy: „Za tuto směnku zaplatím při předložení…“ (do 1 roku od data vystavení, výstavce může měnit) Lhůtní vistasměnka - vyjadřuje se např. slovy: „Za tuto směnku zaplatím pět dnů po viděné …“ (do 1 roku od data vystavení, výstavce může stanovit) Datosměnka - vyjadřuje se např. slovy: „Za tuto směnku zaplatím deset dnů po vystavení …“ (minimálně lhůta jednodenní, tj. splatná den po vystavení, anebo maximální lhůta není stanovena) Fixní směnka - lhůta splatnosti např , první čtvrtek v červnu roku 2013, na Silvestra 2013

Druhy směnek směnky vlastní - upravují vztah mezi dvěma subjekty: věřitel (remitent) dlužník - výstavcem směnky (trasant). Výstavce směnky dává vystavením směnky písemný slib uhrazení směnečné sumy majiteli směnky. směnky cizí - upravují vztah mezi třemi subjekty: výstavce (trasant), který je v dlužnické pozici vůči věřiteli, Věřitel (remitent), směnečník (trasát). Výstavce směnky vystavením směnky přikazuje třetí osobě - směnečníkovi, který je tímto vázán uhradit dlužnou částku věřiteli (remitentovi). U standardní směnky cizí máme tedy tři subjekty (nikoliv dva jako u směnky vlastní).

Použití směnky Směnka může sloužit jako: 1. zástava při jiných typech úvěru, 2. směnkou můžeme ručit určitou obchodní transakci, 4. směnka se dá využít jako platidlo, 5. směnky jsou jedním z cizích zdrojů krátkodobého financování firmy, 6. směnka je využívána při úvěrech. Po zaplacení směnky má být opatřena doložkou „zaplaceno dne“ a podpisem, napsanou přímo na směnce. Směnečná suma nesmí být splácena ve splátkách.

Praktické cvičení  Popište náležitosti směnky cizí.  Jakým způsobem může být stanovena splatnost fixní směnky?  Co je to akcept směnky?  Co je to směnka?  Kdo je to remitent?  Není-li ve směnce udáno místo vystavení, platí, … zakon-smenecny-a-sekovy/cele-zneni/

Anotace: Prezentace obsahuje výklad platebního styku pomocí směnek,žáci rozlišují směnku vlastní a cizí, lhůty splatnosti. Určeno k výkladu do hodiny a k praktickému procvičení učiva. Použité zdroje: ING. PETRA NAVRÁTILOVÁ. Finanční gramotnost. Praha: Ikar Praha, ISBN ING. PETRA NAVRÁTILOVÁ. Finanční gramotnost. Praha: Ikar Praha, ISBN OBCHODNÍ AKADEMIE, Mohelnice. Ekonomické kompetence v občanském životě. ISBN CZ.1.07/1.1.04/ Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.