STŘEDOVĚKÉ DIVADLO 22. 4. 2016 – doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Románská kultura 10. – 12. století
Advertisements

Románská kultura.
Umění raného středověku
Průlet liturgickým rokem
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Románský sloh.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
KLASICISMUS.
OD STŘEDOVĚKU PO RENESANCI
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_09.
Náboženská kontemplace a lidová zábava
Gotická kultura a vzdělanost
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Gotická kultura.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NázevStředověké literární památky Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.17 Anotace: Prezentace se zaměřuje na počátky a rozvoj česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí umělecké styly.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Světské a zábavné divadlo
Gotická kultura.
Náboženská kontemplace a lidová zábava
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Ve znamení gotického slohu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Victor Hugo ( ).
GOTIKA.
Středověká kultura Románský sloh
Průlet liturgickým rokem
Spytihněv II..
Česká románská kultura
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _14_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Románská kultura.
Románský sloh.
Monča Křenková, Kačka Veselá
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Jméno autora: Jitka Hegerová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): říjen 2012 Ročník: sedmý Tematická oblast: Dějepis - středověk Téma: První středověké.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
STAROVĚKÝ EGYPT Pavel Trtílek, 2010 TAPDV /
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
VY_32_INOVACE_215_Románské umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Středověk Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Nejvýznamnější gotické památky v Evropě Iva Závišková 6.A.
Pokračování antické tradice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Kulturní vývoj – Románská kultura TÉMATICKÝ.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Gotika Bolfíková Nikola.
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
STŘEDOVĚKÉ DIVADLO (I.)
SVATÝ VÁCLAV VY_32_INOVACE_XI-A-17.
FRANCOUZSKÁ RENESNACE
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Vzdělanost Pozdní gotika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Románská architektura v Čechách
Česká literatura středověku
Úvod do středověku.
Křivonosková Kateřina
Byzantská říše.
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Význam křesťanství ve středověku
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Téma (název prezentace)
Transkript prezentace:

STŘEDOVĚKÉ DIVADLO – doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D.

OBDOBÍ STŘEDOVĚKU: 476 – 1492 / 1517 – 476: rozpad Římské říše – germánský vojevůdce Odoaker sesadil z trůnu posledního římského císaře Romula Augusta, následoval rozpad říše na Západořímskou a Východořímskou (Byzantskou) – tím končí starověk a začíná středověk, který trvá až do: – 1492: objevení Ameriky...ale někdy je uváděn rok: – 1517: zveřejnění tezí Martina Luthera

DIVADLO PO KONCI ANTIKY: 568 zánik Západořímské říše – útoky proti divadlu: sv. Jan Zlatoústý, Tertullianus aj. – divadlo jako pokleslá, dekadentní zábava... – postupný zánik provozování divadla na území Západořímské říše – některé menší žánry snad byly provozovány dál (např. mimus, pantomimus) 692 divadlo zakázáno i ve Východořímské říši antické drama přestalo být na mnoho staletí uváděno kočující herci – jokulátoři, žakéři, histrióni, baviči, akrobati, kejklíři, žongléři aj.

DIVADLO VE STŘEDOVĚKU: – v 6. – 9. stol. se divadlo prakticky nehraje – poté vzniká náboženské divadlo v křesťanské liturgii – z divadla náboženského vzniká i divadlo světské – dramata psána většinou ve verších – některé autory známe jménem, mnoho her anonymních – čteno a opisováno v klášterech středověké Evropy – texty antických dramat se začaly znovu uvádět až v renesanci – 1. nové uvedení antické hry 1585 ve Vicenze: Sofoklův Král Oidipus nastudován v nové budově Teatro Olympico (zbudována v duchu římské antiky, architekt Andrea Palladio, oproti římským amfiteátrům byla tato budova zastřešena)

Teatro Olympico (Vicenza)

STŘEDOVĚKÉ UMĚNÍ V ARCHITEKTUŘE: – ROMÁNSKÝ SLOH cca od roku 1000 do roku 1200 – GOTIKA cca od 12. stol. do 16. stol.

románský kostel v Mohelnici nad Jizerou románská rotunda sv. Jiří na hoře Říp

románsko-gotický kostel sv. Michala v Hildesheimu

gotická katedrála v Hildesheimu

chrám sv. Barbory – Kutná Hora

Divadlo evropského středověku divadlo vzniká v liturgické oblasti (kostel, chrám) je součástí mše, náboženská funkce je primární odtud se přesouvá na ulici to vše probíhá ve 3 fázích: 1) tropus 9–10. stol. (lat.) gregoriánský chorál (jednohlasý latinský zpěv bez doprovodu nástrojů) byl členěn na menší úseky, do vzniklých mezer se vsouval tropus v nejstarší době jím bylo květnaté melisma (melodická linka beze slov), později převažovaly vsuvky v podobě nového textu s novou melodií dělení tropů: nativitační (Vánoce), resurekční (Velikonoce)

– příklad resurekčního tropu: Anděl: Koho hledáte, křesťanky? Quem queritis in sepulchro, o Christicolae?“ Tři Marie: Ježíše Nazaretského, který byl ukřižován. Jesum Nasarenum crucifixum, o caelicoale. Anděl: Není zde, vstal z mrtvých, jak předpověděl. Jděte a zvěstujte, že vstal z hrobu. Non est hic, surrexit sicut predixerat. Ite, nuntiate, quia surrexit de sepulchro. -nejstarší dochovaná podoba: benediktinský klášter St. Gallen (tj. sv. Havla) ve Švýcarsku -konec 9. stol. (autorem mnich Tutillos/Tuotilo) -zpívaná podoba (nikoli divadelně realizovaná) -dialogický charakter -součást bohoslužby během velikonoční neděle

klášter St. Gallen

2) officium – „povinná denní modlitba“ (lat.) – liturgické drama v chrámu, tzv. kostelní drama – součást mše: prvotní funkce je náboženská – aktéři: duchovní (v mužských chrámech kněží a jejich pomocníci, v klášterech mniši nebo jeptišky – např. jeptišky v klášteru sv. Jiří na Pražském hradě) – kostýmy: církevní roucha 3) ludus – „hra“ (lat.) – již mimo chrám, světský živel – prvotní funkce už není náboženská – funkce zábavní, estetická a didaktická (poznávací) převládá nad náboženskými cíli

rozmístění mansionů v hlavní lodi chrámu či baziliky (náboženské divadlo)

interiér baziliky

– Hra o Adamovi anonymní autor konec 12. stol. jedna z prvních památek dochovaných v národních jazycích (ne latinsky) dialog francouzsky, poznámky latinsky 3 části: – prvotní hřích Adama a Evy – Kain a Abel – procesí proroků psychologické motivace Satan svádí Evu lichotkami o její kráse, pomlouvá Adama...

žánry středověkého divadla: – mirákl (miraculum = zázrak, div): zpracování legend ze života světců nebo Panny Marie (jejich zázraky apod.) Hra o svatém Mikuláši: autor Jean Bodel (jokulátor, menstrel, 11–12. stol.), zpracování známé legendy o světci, který pomáhal chudým a rozdal majetek Zázračná hra o Theofilovi: autor Rutebeuf (pařížský pijan, gambler, bavič, 13. stol.), tématem je smlouva mnicha Theofila s ďáblem – poprvé faustovské téma v dramatu

– mystérium (pořádání): hry řídí církev, organizují a realizují je však náboženské spolky nebo bratrstva a městská rada scéna: mansionová (mansiony), pojízdné vozy (pageants), lodě plující po kanále (např. Amsterodam) herci: původně duchovní, později i měšťané a profesionální herci jazyk: místo latiny hráno v národních jazycích kostýmy: současné (nehistorizující) proslulá mystéria: Bourges (1536, cyklus her trval 45 dnů), Valenciennes (1547, cyklus se hrál 25 dnů), Lucern (dvě 12hodinová představení) atd. autoři: u některých mystérií známe jménem i autory textů her – např. bratři Grébanové (Pařížské pašijové hry, Vítězné mystérium o skutcích apoštolských)

mansionové jeviště ve Valenciennes: 1547 (zleva: Ráj, Nazaret, Chám, Jerusalém, Palác s vězením, Dům kněží, Zlatá brána, Moře, Podsvětí, Pekelná tlama)

Curyšská hra (1539)

pojízdné vozy (pageants)

vozové jeviště

– moralita: alegorická hra s alegorickými postavami pozdní středověk: 14. – 15. stol. přechod mezi náboženským a světským divadlem didaktický charakter: ukazuje nepravost, neřest a jejich zhoubné následky či trest boj mezi personifikovanými silami dobra a zla nehrály se v cyklech jako mystéria (sólové hry) 3 tematické okruhy: ars moriendi (viz tanec smrti), spor ctností, spor ctností a neřestí o duši člověka Everyman (Kdokoli, Kdokolivěk): kombinuje žánr ars moriendi + spor o duši člověka – poslední den „kteréhokoli člověka“ (Smrt, Anděl, Přátelství, Příbuzenství, Zpověď, Krása, Síla, Jmění, Rozum, Pět smyslů, Dobré skutky), moderní zpracování – Hugo von Hofmannsthal: Jedermann (každoročně uváděno na Salcburském festivalu, zal. Max Reinhardt)

tanec smrti

Jedermann (Salzburg)

Jedermann (Salzburg – Domplatz)

Odsouzení hostiny: autor Nicolas de la Chesney (1507) žánr spor ctností a neřestí (hodující společnost: Oběd, Večeře, Hostina, Přípitek, Mlsnota, Žravost, Dobrá společnost, Zábava, Na zdraví, Zánět mandlí, Ochrnutí, Střevní kolika, Ledvinový kámen, Vodnatelnost, Padoucnice, Mrtvice, Střídmost, Tabletka, Klystýr, Pouštění žilou, Dieta aj.), soudní proces s Večeří a Hostinou – Večeře omilostněna, Hostina odsouzena... Konec náboženského divadla: 1547 konec uvádění mystérií v Itálii 1548 zákaz pašijových her v Paříži 1558 zákaz náboženských her v Anglii (Alžběta I.) do konce 16. stol. se přestanou náboženské hry uvádět v celé Evropě (výjimka: Španělsko – autos sacramentales)

Světské žánry středověkého divadla: – veselé kázání: parodie církevního kázání Kázání o svaté šunce Kázání o svatém slanečku Kázání o svatém hroznu – fraška (ve Francii sottie): satira útočící na společenské a politické nešvary obliba od 13. stol. vrchol v 16. stol. Hra o knížeti bláznů a svaté matce: autor Pierre Gringoire (1475–1538) proti papeži Juliu II., pod rouchem má kostým matky bláznů/kuplířky, autor vězněn (byl ve službách francouzského krále) Fraška o kádi: žena uvězněná v kádi, mstící se manžel Fraška o advokátu Pierru Pathelinovi: vrchol frašky – masopustní hry – karnevaly…

Další dochované texty ze středověku: Hrotsvitha von Gandersheim (cca 935 – cca 975) – jeptiška ze Saska – 6 didaktických náboženských her – inspirované Terentiovými komediemi, avšak s křesťanskou tematikou – účel: příklad mravnosti a zprostředkování latiny jako mluveného („živého“) jazyka – určeny k četbě (asi neuváděny) – např.: Gallicanus, Pafnutius, Pád a obrácení Marie

LITERATURA KE STŘEDOVĚKÉMU DIVADLU: Černý, Václav.: Stredoveká dráma. Bratislava Stehlíková, Eva.: A co když je to divadlo? Praha Goff Le, Jacques – Schmitt, Jean-Claude.: Encyklopedie středověku. Praha Spunar, Pavel.: Kultura středověku. Praha Huizinga, Johan.: Podzim středověku. Praha Kepartová, Jana: Římané a Evropa : antické dědictví v evropské kultuře. Praha 2005.