Quo vadis, energia? Jiří Feist Člen představenstva a Chief Strategy Officer EP ENERGY Praha, 31. 10. 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poslanecká sněmovna 15. listopadu 2012
Advertisements

Souhrnné hodnocení situace v plynárenství z pohledu velkých zákazníků Ing. Vladimír Štěpán ENA s.r.o. Listopad 2012.
Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Potenciální dopady energeticko-klimatického balíčku na průmysl ČR Ministerstvo průmyslu a obchodu C O O C O O C O O C O O C O O C O O 20. listopadu 2008.
Úspory – součást energetické koncepce EU Soukromá iniciativa nebo tuhá centralizace? Mirek Topolánek Mirek Topolánek: Úspory – součást energetické koncepce.
Strategické změny v řízení elektrizačních soustav Špindlerův Mlýn Milan Kloubec, ČVUT FEL.
Obecná problematika chytrých sítí a chytrých měření
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu Jednotný energetický trh – blízká vize nebo vzdálená budoucnost?
1  Ministry of Industry and Trade 2007 EU a její vliv na Evropskou energetiku i na energetiku ČR Státní energetická koncepce Ing. Zbyšek Sochor ŘS energetiky.
Presentation Title. Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku Josef Votruba ENVIROS, s.r.o Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
 Ministerstvo průmyslu a obchodu HLOUBKOVÝ PŘEZKUM ENERGETICKÝCH POLITIK ČESKÉ REPUBLIKY 2010 IN-DEPTH REVIEW OF ENERGY POLICIES OF THE CZECH REPUBLIC.
 2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Nová evropská energetická legislativa Cíle a opatření „energetického balíčku“ Ladislav Pazdera.
0 Důsledky COP15 pro politiku ochrany klimatu v evropském a českém kontextu Pavel Zámyslický.
Obnovitelné a Alternativní zdroje energie
Energetická účinnost a změna klimatu Kontrola emisí Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie konference EPEE, , Praha Josef.
Vliv energetické koncepce na obchodníka s energiemi Dr. Tomáš Křížek Ekonomický ředitel.
This presentation, including any supporting materials, is owned by Gartner, Inc. and/or its affiliates and is for the sole use of the intended Gartner.
Zhodnocení procesu restrukturalizace ocelářského průmyslu ČR Petr Pokorný Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Aktualizace Státní energetické koncepce
Vývoj trhu s elektřinou v Evropě z pohledu provozovatele přenosové soustavy Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů v ČR v roce 2004 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM MSV Brno,
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu PREZENTACE WORLD ENERGY OUTLOOK Prezentace World Energy Outlook 2014 Čtvrtek ,
1 NOVELIZACE ENERGETICKÉ LEGISLATIVY NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
1 Cenová úroveň roku 2005, vývoj cen pro OZ Asociace Energetických Manažerů Partyzánská 7, Praha 7 Sdružení velkých spotřebitelů energie.
 Ministerstvo průmyslu a obchodu STAV ENERGETIKY V ČR NÍZKOUHLÍKOVÉ ZDROJE NA ENERGETICKÉM TRHU Tomáš Hüner náměstek ministra XXI. Seminář energetiků.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
XXI. Seminář energetiků Regulace v energetice. Podpora OZE a její vliv na cenu elektřiny. Cenová rozhodnutí na r Seminář Teplárny Otrokovice, a.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Bilanční centrum Ing. Pavel Brychta, CSc. ředitel Bilančního centra
Problémy provozovatelů PS v Evropě Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
European High Power Laser Energy Research facility Projekt z ESFRI Roadmap (kapitola Energie), vybrán EK k financování Přípravné fáze v rámci RP7 Koordinátor:
PRESENTACE 20.říjen, 2010 Ing. Karel ROJKO.
1 Předpokládaný vývoj české a evropské elektroenergetiky Co mohou spotřebitelé očekávat Jak si lze navzájem vyjít vstříc květen 2008.
Asociace energetických manažerů a Sdružení velkých spotřebitelů Ing. Aleš Valla Obchodní ředitel MORAVIA ENERGO, a.s. Nová pravidla vyhodnocování odchylek,
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Další postup otevírání trhu se zemním plynem Radek Lucký člen představenstva Jihočeská plynárenská, a.s. Gas Business Breakfast, Praha,
8. září 2004AEM Praha1 Regulace v EU a vliv vstupu ČR na činnost ERÚ Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce licencí a regulace.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
1 Předpokládaný vývoj české energetiky Co mohou spotřebitelé očekávat Jak si lze navzájem vyjít vstříc květen 2007.
CENA - PRICE - PREZZO - PRIX - PREIS - PRECIO Jitka Dvořáková duben 2015.
PROČ SE NÁS NEDOTKLA KRIZE DODÁVEK PLYNU PŘES UKRAJINU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Fungování energetických trhů v EU a ČR Dopady chystaných změn energetických koncepcí na energetiku a její zákazníky 1. listopadu 2012 Ing. Jiří Bis.
Vladimír Víšek Manažer pro udržitelný rozvoj Česká republika, Slovensko, Maďarsko.
Energetická politika Dopravní politika Hospodářská politika a integrace - Šumperk.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Pražská energetika, a. s. Fungování energetických trhů Ohrožení a příležitosti z pohledu PRE Žofín
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Cestovní mapa pro energetiku do roku 2050 Dobrá navigace nebo vábení Sirén ? Miroslav Vrba ČEPS, a.s. Fungování energetických trhů v ČR a v EU Ohrožení.
Ing. František Pazdera náměstek ministra průmyslu a obchodu PROCES AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE Palác Žofín, Praha 1. listopadu 2011.
Pražská energetika, a. s. FUNGOVÁNÍ ENERGETICKÝCH TRHŮ Žofín
Návrh modelu Nové tarifní struktury v elektroenergetice pro veřejný konzultační proces Energetický regulační úřad 4. února 2016 Hospodářský výbor – Poslanecká.
1 H2020 Smart, green and integrated transport Zoltan Horvath Intelligent Transport System Department, Space activities and R&D Evropská podpora výzkumu.
Státní energetická koncepce, energetická bezpečnost ČR, energetický systém EU: Jaká budoucnost čeká jádro? Dana Drábová Efektivitu již nelze měřit především.
Dopady energetické politiky na provozovatele přenosové soustavy
Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
German SPOT and RES electricity Generation: impacts on Czech SPOT
Business intelligence shapes security
Energetika budoucnosti - uhlí atom nebo obnovitelné zdroje?
Spolupráce obranného a bezpečnostního průmyslu s MO
SVĚTOVÁ (R)EVOLUCE BIOPALIV
Spolupráce obranného a bezpečnostního průmyslu s MO
Finanční podpora pro provozovatele LDS v rámci V. Výzvy Smart grids
Transkript prezentace:

Quo vadis, energia? Jiří Feist Člen představenstva a Chief Strategy Officer EP ENERGY Praha,

ENERGETIKA PROŠLA ZA POSLEDNÍCH 100 LET ZÁSADNÍM VÝVOJEM Technické milníky Hz jako regionální standard 1913Zahájení propojování sítí 2004Dokončení synchronizačního procesu v EU Komerční a regulační milníky 1989Zahájení postupné liberalizace trhu (Electricity Act 1989, UK) 1997Podpis Kyotského protokolu 1999Založena Amsterdam Power Exchange (APX) 2005Kyotský protokol nabývá účinnosti (ratifikace pokývá 55% GHGE) 2005První perioda EU ETS (dnes pokrývá 40% GHGE EU) 2

3 PROČ PROBÍHALA INTEGRACE A PROČ BYLA A JE DŮLEŽITÁ Udržování a regulace odchylek frekvence –základní kvalitativní parametr Možnost provozovat zdroje velkého výkonu až 1600 MW – mohutnost a stabilita soustavy s nižším investičními a provozními náklady Sdílení regulačních výkonů a pomoc při řešení stavů nouze – snižování nákladů na regulační výkony a dodávku energie Propojená soustava je odolnější na výpadek prvků –vedení, zdroje, spotřeba – splňuje parametr bezpečnosti „N-1“ – vyšší spolehlivost pro zákazníka a úspora nákladů na „zauzelení“ sítí Vytvoření „jednotného tržiště“ s elektřinou s vysokou likviditou trhu a možností optimalizace dodávek od výrobců ENERGETIKA BEZ DOTACÍ DO OZE BYLA LEVNĚJŠÍ A INVESTIČNĚ ZAJÍMAVÁ S MNOHEM VYŠŠÍ GARANCÍ SPOLEHLIVOSTI A BEZPEČNOSTI DODÁVEK

Andris Piebalgs 10. LEDNA 2007 VYHLÁSILA EVROPSKÁ KOMISE INTEGROVANÝ ENERGETICKÝ A KLIMATICKÝ BALÍČEK Andris PiebalgsJosé Manuel BarrosoStavros Dimas

INTEGROVANÝ ENERGETICKÝ A KLIMATICKÝ BALÍČEK BYL KONCIPOVÁN NA TŘECH PILÍŘÍCH 1. Fungující vnitřní trh s energiemi (A true Internal Energy Market) a.The aim is to give real choice for EU energy users, whether citizens or businesses, and to trigger the huge investments needed in energy. The single market is good not just for competitiveness, but also sustainability and security. b.The competition sector enquiry (see IP/07/26) and the internal market communication show that further action is required to deliver these aims through a clearer separation of energy production from energy distribution. It also calls for stronger independent regulatory control, taking into account the European market, as well as national measures to deliver on the European Union's target of 10% minimum interconnection levels, by identifying key bottlenecks and appointing coordinators. 2. Urychlení posunu k nízko-emisním energiím (Accelerating the shift to low carbon energy) a.The Commission proposes to maintain the EU's position as a world leader in renewable energy, by proposing a binding target of 20% of its overall energy mix will be sourced from renewable energy by This will require a massive growth in all three renewable energy sectors: electricity, biofuels and heating and cooling. This renewables target will be supplemented by a minimum target for biofuels of 10%. In addition, a 2007 renewables legislative package will include specific measures to facilitate the market penetration of both biofuels and heating and cooling. b.Research is also crucial to lower the cost of clean energy and to put EU industry at the forefront of the rapidly growing low carbon technology sector. To meet these objectives, the Commission will propose a strategic European Energy Technology Plan. The European Union will also increase by at least 50% its annual spending on energy research for the next seven years. c.At present, nuclear electricity makes up 14% of EU energy consumption and 30% of EU electricity. The Commission proposals underline that it is for each member state to decide whether or not to rely on nuclear electricity. The Commission recommends that where the level of nuclear energy reduces in the EU this must be offset by the introduction of other low-carbon energy sources otherwise the objective of cutting greenhouse gas emissions will become even more challenging. 3. Energetická efektivita (Energy efficiency) a.The Commission reiterates the objective of saving 20% of total primary energy consumption by If successful, this would mean that by 2020 the EU would use approximately 13% less energy than today, saving 100 billion euro and around 780 million tones of CO2 each year. b.The Commission proposes that the use of fuel efficient vehicles for transport is accelerated; tougher standards and better labeling on appliances; improved energy performance of the EU's existing buildings and improved efficiency of heat and electricity generation, transmission and distribution. The Commission also proposes a new international agreement on energy efficiency. Zdroj: Tisková zpráva EK z : „Commission proposes integrated energy and climate change package to cut emissions for 21st Century“ 5

Andris Piebalgs Často komunikovaným cílem je „ “: Úspora 20 % na spotřebě primárních energií, 20 % emisí a Dostat do výrobního mixu 20 % OZE V tomto shrnutí však NAPROSTO chybí: Požadavek nákladové efektivity a Zachování stabilního investičního prostředí Andris PiebalgsJosé Manuel BarrosoStavros Dimas

ILUSTRATIVNÍ PŘÍKLAD Z JINÉHO ODVĚTVÍ: DVA PODOBNÉ VOZY S RŮZNOU CO2 STOPOU. JAKÁ JE VOLBA ZÁKAZNÍKŮ? Zdroj: opel.de, tech. parametry a aktuální ceny 7 InsigniaAmpera InsigniaAmpera O 80% nižší emise CO2 O 30% vyšší cena

ILUSTRATIVNÍ PŘÍKLAD Z JINÉHO ODVĚTVÍ: DVA PODOBNÉ VOZY S RŮZNOU CO2 STOPOU. JAKÁ JE VOLBA ZÁKAZNÍKŮ? Zdroj: opel.de, tech. parametry a aktuální ceny 8 InsigniaAmpera InsigniaAmpera O 80% nižší emise CO2 O 30% vyšší cena

KONCOVÁ CENA ELEKTRICKÉ ENERGIE -JAKO JEDNOHO ZE ZÁKLADNÍCH VSTUPŮ PRO TVORBU HDP- ROSTE V EU RYCHLEJI NEŽ V JINÝCH ČÁSTECH SVĚTA A OVLIVŇUJE KONKURENCESCHOPNOST Zdroj: EC a Financial Times 9

SITUACE V EU: CENA SILOVÉ ELEKTŘINY KLESÁ … Zdroj: EEX a Eurostat (Electricity prices for domestic consumers, ) 10 Cena silové elektřiny (EEX CAL14, EUR/MWh) Cena pro koncové zákazníky (průměr EU27, EUR/MWh) Spotřeba > 15 MWh Spotřeba <1 MWh

SITUACE V EU: CENA SILOVÉ ELEKTŘINY KLESÁ ZATÍMCO CENA PRO KONCOVÉ SPOTŘEBITELE ROSTE Zdroj: EEX a Eurostat (Electricity prices for domestic consumers, ) 11 Cena silové elektřiny (EEX CAL14, EUR/MWh) Cena pro koncové zákazníky (průměr EU27, EUR/MWh) Spotřeba > 15 MWh Spotřeba <1 MWh

SUBVENCOVANÉ ZDROJE S VYSOKÝMI CELKOVÝMI NÁKLADY (AVŠAK MINIMÁLNÍMI VARIABILNÍMI) ODSUNUJÍ NEDOTOVANÉ ZDROJE Z MERIT ORDERU A SNIŽUJÍ TAK CENU SILOVÉ ELEKTŘINY Zdroj: EP ENERGY 12 Variabilní náklady(€/MWh) Výrobní kapacita (GW) Subvencované zdroje (zejm. FVE a VTE) Merit Order (Německo, variabilní náklady na výrobu 1MWh, roční průměr) Další potenciálně subvencované zdroje (kapacitní platby)

VÝSLEDEK Č.1: JEN MALÁ ČÁST KONCOVÉ CENY ELEKTŘINY JE PŘÍMO DETERMINOVÁNA TRHEM Zdroj: Eurostat, data za 2H Cena elektřiny pro koncové spotřebitele (EUR/0.1MWh) Úroveň ceny silové elektřiny (PHELIX EoY 2011) Domácnosti Průmysl

VÝSLEDEK Č.2: PRAKTICKY NELZE FINANCOVAT VÝSTAVBU NEDOTOVANÝCH ZDROJŮ ELEKTŘINY Zdroje financované pouze z prodejů silové elektřiny se stávají nefinancovatelné ●Výnosová strana je erodována stále zlevňující silovou elektřinou ●Investiční náklady se zásadně zvyšují s rostoucími požadavky na technologii (BAT a čím dál častěji používané proti-logické „beyond BAT“) ●Navíc: Z pohledu času potřebného na zajištění ekonomické návratnosti investic je ekonomicko-legislativní rámec nejistý V EU prakticky nejsou zahajovány výstavby nových nedotovaných výrobních kapacit Zvažované řešení: subvence… 14

POLITICKY DANÉ CÍLE VEDOU K SUBVENCOVÁNÍ JINAK NÁKLADOVĚ NEKONKURENCESCHOPNÝCH TECHNOLOGIÍ A TÍM I K MASIVNÍ DISTORZI TRHU, A TO V MNOHA ASPEKTECH 15 Financial Times,

VÝROBNÍ MIX JEDNOTLIVÝCH ZEMÍ JE NATOLIK ROZDÍLNÝ, ŽE JE V EU VELMI TĚŽKÉ NALÉZT KONSENSUS Zdroj: Data ENTSO-E. Do výroby EE neemitující CO2 je započítána výroba z OZE (vč. biomasy), vody a jádra 16 Podíl výroby elektřiny z CO2 neemitujících zdrojů (2012, ENTSO-E)

Potřeba dalšího vývoje 17

SOUČASNÉ NASTAVENÍ ENERGETICKÉ POLITIKY BOHUŽEL VEDE NEJEN K DIVERGENCI OD JEJÍCH HLAVNÍCH CÍLŮ, ALE ZEJMÉNA K POSTUPNÉMU SNIŽOVÁNÍ KONKURENCESCHOPNOSTI EU POTŘEBA DALŠÍHO VÝVOJE: 1.Příklon k tržním mechanismům Dnes masivní subvence a křížové dotace vedou k distorzi trhu, která v konečném důsledku vede k navýšení ceny elektřiny pro koncové spotřebitele 2.Udržení stabilního ekonomického prostředí Dnes -z pohledu typického investičního horizontu v energetice- časté a zásadní zásahy do ekonomického a právního rámce zásadně omezují schopnost financovat výstavbu nových nedotovaných zdrojů 18 Prohlubující se snižování konkurenceschopnosti EU na globálním trhu Postupné snižování energetické bezpečnosti vedoucí k absurdní potřebě další regulace a subvencí

TRH S ENERGIEMI JE V TOTÁLNÍ KRIZI A VZHŮRU NOHAMA A JE OTÁZKOU KOLIK ČASU BUDE POTŘEBA NA VRÁCENÍ TRŽNÍCH FUNKCÍ A NEBO ŘEKNĚME, ŽE UŽ JE NECHCEME 19