S POLUPRÁCE MEZI VEŘEJNÝM A SOUKROMÝM SEKTOREM V ČR Public private partnership.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PPP a klasická veřejná zakázka
Advertisements

Public Private Partnership
Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
PROJEKTY PPP KONCESNÍ PROJEKT
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Metodika projektového investování - Případová studie Petra Wendelová Jim Wheeler Libor Cupal David Koudela 2. a Tato zakázka je financována Evropskou.
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Facility management ČSN EN
1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
Michal Pluta Česká spořitelna, a.s. IX / 2008
Obsah Obsah Pilotní projekty Současný stav Klady Zápory
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Financování investičních záměrů Jan Šnajdr Úsek komunální financování, Odbor poradenství infrastrukturních projektů.
Příprava projektu v praxi Shrnutí Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Brno 2009.
Johnson & Kramařík Perspektivy PPP v České republice JUDr. Roman Kramařík, Ph.D. 17. března 2004.
Advokátní kancelář HOLEC, ZUSKA & Partneři
S UBJEKTY VEŘEJNÝCH POLITIK Soukromý sektor a jeho role ve veřejné politice.
Partnerství u projektů financovaných z Globálních grantů Sociální inkluze v kontextu přípravy na nové programovací období – zkušenosti, problémy a překážky.
Evropské projekty & management VÝCHODISKA:  Realita vstupu do EU, rozvoj regionů, potřeba posílení dovedností zaměstnanců a organizací, možnost změny.
Obsah prezentace Informace Harmonogram přípravy PPP Sektorové zaměření
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb (1)
NIPOS – Lenka Lázňovská.  Velký okruh subjektů poskytujících veřejné služby v kultuře, a to zejména v oblasti veřejné osvěty a edukace. Jsou naplněním.
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Silnice nebo železnice
Podpora obnovy venkova podpora regionálního rozvoje v roce 2008.
MARKETINGOVÝ MIX.
Projektové financování TI s využitím principů PPP
1 VI. NO a jejich role ve společnosti Servisní funkce Servisní funkce Kontrolní funkce Kontrolní funkce Výchovná funkce Výchovná funkce Informační funkce.
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
1 Region á ln í operačn í program regionu soudržnosti Středn í Morava 2007 – 2013 (ROP)
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Public Private Partnerships
Dodavatelsko- odběratelské vztahy při realizaci stavby
Public Private Partnerships (nejen) ve školství 8. března 2011.
Public Private Partnerships
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
PRAKTICKÉ PŘÍKLADY ÚSPĚŠNÝCH INOVAČNÍCH PROJEKTŮ
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Veřejné finance a podnikání Ing. Erik Geuss ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Ekonomika podnikání.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Vodohospodářská infrastruktura a veřejné zakázky Vlastimil Fidler Ministerstvo pro místní rozvoj.
Možnosti financování správy majetku a provozu budov z Evropských strukturálních fondů Aktuální výzvy, potenciál IROP a vícezdrojové financování Michal.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
S POLUPRÁCE MEZI VEŘEJNÝM A SOUKROMÝM SEKTOREM V OBLASTI ZAJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB PPP projekty.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
Problematika zadávání vodohospodářských projektů v ČR Mgr. Hana Šachová.
Partnerství se soukromým sektorem při zajišťování veřejných statků Realizace investic veřejného sektoru na základě dlouhodobých dohod a smluv mezi veřejným.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR PLÁNOVANÉ POUŽITÍ FINANČNÍHO NÁSTROJE.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
RASC Financování Smart City
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
TEZE ROZVOJE BYDLENÍ V PRAZE
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Transkript prezentace:

S POLUPRÁCE MEZI VEŘEJNÝM A SOUKROMÝM SEKTOREM V ČR Public private partnership

PPP POJETÍ Velice široký kontext – různé pojetí a pohledy (autoři, instituce) Vždy nutné analyzovat obsah spolupráce Analyzovat právní podstatu, legislativu, základ vztahů Metoda PPP není aplikovatelná všude ve stejné míře Závisí na celkovém pojetí a organizačně právním uspořádání Mezinárodní komparace 2

PPP V ZAHRANIČÍ 3  Nejvíce zkušeností s PPP má Velká Británie – odhaduje se, že celé 2 / 3 projektů se realizovalo ve VB  VB a zbytek Evropy tvoří 85 % celosvětového PPP  Kromě VB, kde PPP tvoří ročně % celkových veřejných investic, jsou na kontinentu s PPP nejdál Španělsko, Německo, Francie, Itálie Irsko a Řecko  Pro porovnání v roce 2008 ve VB bylo uzavřeno 34 kontraktů za 180 mld. Kč, na kontinentu dohromady za 127 mld. Kč (dle údajů IFSL, PFI IN THE UK & PPP IN EUROPE 2009)  Převažující sektor využití PPP je silniční doprava (cca 60 %), následují železnice (22 %), zdravotnictví, obrana, volnočasová infrastruktura a vodohospodářství  Maďarsko, Polsko, Sk

PPP POJETÍ Úzce jako koncese (koncesní zákon) Šířeji jakákoliv forma spolupráce mezi VS a soukromým sektorem v realizaci veřejných statků a služeb ve veřejném zájmu Realizace investic veřejného sektoru na základě dlouhodobých dohod a smluv mezi veřejným a soukromým sektorem Soukromý sektor zajišťuje sám ty veřejné statky na které nemá veřejná správa dostatečné kapacity Kombinace výhod soukromého a veřejného sektoru Dlouhodobý charakter – let! 4

C O JE PPP? Známe mnoho forem partnerství mezi veřejným a soukromým sektorem, závisí na politickém prostředí environment, povaze investic a zkušenostem soukromé firmy Design- Build Design- Build- Maintain Design- Build- Operate Design- Build- Operate- Maintain Build- Own- Operate- Maintain Build- Own- Operate Odpovědnost veřejného sektoru Odpovědnost soukromého sektoru DivestitureConcessionLeaseManagement contracts Service Contracts Existing Services and Facilities 5

6

T YPY PPP PROJEKTŮ Návrh a výstavba (D&B): Soukromý sektor provede návrh a výstavbu tak, aby byly splněny specifické podmínky veřejného sektoru Pevná cena Riziko překročení nákladů - soukromý sektor Blízká forma tradičnímu způsobu zadání zakázky Neobsahuje provozní fázi Provoz a údržba (O&M) Soukromý provozovatel provozuje na základě smlouvy projekt po vymezené období Vybudovaná infrastruktura - vlastnictví veřejného subjektu Přísné vázání plateb smluvnímu partnerovi na kvalitu poskytované služby 7

T YPY PPP PROJEKTŮ Výstavba, provoz a převod (BOT) Firma - smlouvu za účelem financování, výstavby a provozu infrastruktury na vymezené období Infrastruktura zůstává ve vlastnictví veřejného sektoru Výstavba, vlastnictví, provoz a převod (BOOT) Firma uzavře smlouvu za účelem financování, návrhu, výstavby a provozu infrastruktury na vymezené období Po uplynutí doby je vlastnictví převedeno zpět na veřejný sektor. Návrh, výstavba, financování a provoz (DBFO) Firma provede návrh, financování a výstavbu infrastruktury na základě dlouhodobé koncesní smlouvy provozuj objektu po dobu trvání koncese. Firma převede odpovědnost za provoz na veřejný sektor na konci koncesního období. Výstavba, vlastnictví, provoz (BOO) firma zajistí financování, výstavbu a trvale vlastní a provozuje infrastrukturu. Smlouva obsahuje veřejná omezení a trvalé regulace Blízko privatizaci služeb 8

PPP PROJEKTY V ZAHRANIČÍ B EZPEČNOST, OBRANA Velká Británie Provoz a údržba 92 armádních transportérů Operate, Maintenance, Own 20 letá smlouva od 2002 Platba za užívání – availability payment 9

V ELKÁ H LEĎSEBE 10

PPP PROJEKT Revitalizace bývalého vojenského areálu, kasárna komplex bydlení, vzdělávání (vzdělávací centrum), sociálních a zdravotních služeb a podnikání, seniorská vesnička – finanční zdroje ? 11

R EALIZACE PROJEKTU Akciová společnost obce, Klimentovská, a. s. Část projektu: developerský přístup (soukromé byty a domy) U obecních nemovitostí: využití metody PPP formou BFOT: vybraný privátní koncesionář postaví bytové jednotky (B) z vlastních prostředků (F) po sjednanou dobu vlastním nákladem provozuje (O) následně je bezúplatně převede na obec či rozvojovou společnost (T) 12

K LIMENTOV : SOCIÁLNÍ SLUŽBY nezisková příspěvková organizace zřízená obcí Privátní partner -- koncesionář na vlastní náklady vybuduje infrastrukturu do vlastnictví obce, která mu po dobu trvání koncese platí za dostupnost služeb typu facility management: správa budov a majetku, dodávky energií, zajištění úklidu a odpadového hospodářství, praní prádla, telekomunikační služby, logistika, stravování a další služby "aktivizující" seniory) klimentov 13

S OCIÁLNÍ SLUŽBY Domov pro seniory, týdenní stacionář na Dómském pahorku v Litoměřicích (Charita) Domov pro seniory Vysoké Mýto (soukromá firma) O +M Vybudování zařízení proběhlo z veřejných prostředků (SR + rozpočet města) Soukromý provozovatel udržuje a provozuje na základě smlouvy infrastrukturu Vybudovaná infrastruktura - vlastnictví města Přísné vázání plateb smluvnímu partnerovi na kvalitu poskytované služby 14

D OMOV NA DÓMSKÉM PAHORKU Kapacita: 108 lůžek Investor: město Litoměřice (dotace MPSV + prostředky města) Vlastník: město Litoměřice Výstavba: cca 1 rok výstavbu dle svých zkušeností s provozem obdobných zařízení) Koncesní řízení: jaro 2008 (zkušenosti, personální zajištění,...) Provozovatel: Farní charita Litoměřice (ošetřovatelská a pečovatelská služba, provoz zařízení vč. údržby a oprav,...) Délka smlouvy: 20 let Financování provozu: roční příspěvky z města a MPSV příspěvky od uživatelů 15

16

P ARKOVACÍ DŮM R YCHTÁŘKA P LZEŇ 2010 DBFO nedostatečná kapacita parkovacích míst v centru města Parkovací dům ve vlastnictví města (447 park. Míst) Dodavatel (společnost HERMOSA Parking Plzeň) zajistila výstavbu, její financování a údržbu bez účasti města Plzeň platí za službu - ne za výstavbu (351 mil. Kč) Dodavatel musí udržovat parkovací dům dle dohodnutých podmínek po dobu 19 let Město musí platit tzv. poplatek za dostupnost na měsíční bázi Cenu za parkování určuje město, vybírané poplatky dává firmě Kritika projektu 17

M UNICIPÁLNÍ PPP PROJEKTY 18 osvětlení Doprava Voda a odpady Energetika Brownfieldy Greenfieldy Volný čas Školy, sociální bydlení

Š KOLNÍ STRAVOVÁNÍ ŘÍČANY Soukromý subjekt: zajištění vybavenosti školní kuchyně Převzal i další provozy ve městě (výdejny) Stravování zajišťuje pro školy a seniory, zaměstnanci úřadu, ostatní občané 19

M OŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PPP PROJEKTŮ 1.Zajištěno soukromým sektorem Soukromý partner Soukromý partner + další entity (banka, fin. investoři) 2.Zajištěno veřejným sektorem Vlastní zdroje zadavatele (popř. jím obstaraný úvěr – EIB, komerční banky) Dotační tituly (EU-tématické OP, Jessica, ROPy, SR) 3.Kombinace veřejných a soukromých zdrojů 20

PPP PODLE FORMY ZPOPLATNĚNÍ Přímé zpoplatnění (koncese) platby od koncových uživatelů soukromý partner nese riziko poptávky Nepřímé zpoplatnění platby za dostupnost od veřejného zadavatele soukromý partner nese riziko dostupnosti Kombinace přímého a nepřímého zpoplatnění 21

P ŘÍMÉ ZPOPLATNĚNÍ soukromý partner dostává jako kompenzaci platby přímo od koncových uživatelů veřejné služby – přímé zpoplatnění soukromý partner nese riziko poptávky příklad: provozování vodárenské společnosti koncese na období let model OM (provoz a údržba) 22

N EPŘÍMÉ ZPOPLATNĚNÍ soukromý partner za poskytování služeb dostává od veřejného partnera předem dohodnuté fixní platby – tzv. platby za dostupnost v případě „nedostupnosti služby“ srážky z plateb za dostupnost soukromý partner nese riziko dostupnosti příklad: dálniční projekty DBFO – návrh, výstavba, financování, provozování smlouva na 30 let stát bude platit předem dohodnuté fixní platby v případě nedostupnosti srážky z plateb příjmy státu z elektronického mýta 23

K OMBINACE v mnohých případech kombinace přímého a nepřímého zpoplatnění soukromý partner za poskytování služeb dostává od veřejného partnera platby za dostupnost, zároveň za některé služby vybírá poplatky přímo od uživatelů soukromý partner nese částečné riziko poptávky i riziko dostupnosti příklad: provozování kongresového centra OM – provoz a údržba soukromý provozovatel zabezpečí během 10 let: a) celkové provozování b) kulturní, společenskou a vzdělávací programovou náplň platební mechanismus: město platí platby za dostupnost (roční dotace) v případě nedodržení parametrů účtuje srážky provozovatel dostává část plateb přímo od uživatelů město může obdržet podíl z výnosů pořádaných akcí 24

25

LEGISLATIVA Zákon o veřejných zakázkách koncesní zákon, č. 139/2006 Sb. Koncese zadavatel uděluje koncesionáři právo realizovat na vlastní náklady určitý projekt v průběhu koncesní doby tento projekt firma provozuje, udržuje a nabývá příjmy od třetích stran Koncese se uděluje v rámci koncesního řízení a je nepřenosná. Společně v KZ a ZVZ řešeny tzv. kvazikoncese (tj. PPP projekty, u kterých nedochází k právu vybírat poplatky od konečného uživatele, ale jinak nesou všechny znaky PPP projektů – ve světě i u nás nejrozšířenější druh projektů 26

KONCESE X VEŘEJNÁ ZAKÁZKA Časový horizont 1 rok x 30 let objem kontraktu, který dosahuje miliard či desítek miliard korun Vlastník: veřejný sektor x koncesionář Veřejné zakázky: soukromý sektor jako dodavatel, PPP projekty: soukr. Sektor: vývoj, provoz a vlastnictví majetku 27

28

INSTITUCE 29 Instituce MF Regulace fiskálních dopadů projektů Rozpočtový dozor nad projekty ÚSC Řídící výbory pilotních projektů Metodika, vzdělávání ROZPOČTOVÝ DOZOR REGULA CE DŘÍVE: PPP Centrum OD 2010 ÚTLUM PODPORY PODPORA PROJE KT Ů MMR LEGISLATIVA

O BLASTI PPP PROJEKTŮ narodnich-zdroju/partnerstvi-verejneho-a-soukromeho- sekto/hodnota-koncesnich-smluv- ppp/2014/aktualizovany-prehled-municipalnich-proj TOP projekty: Dálnice D3; Věznice v Rapoticích u Brna; Průmyslová zóna Třinec Baliny; Modernizace nemocnice v Pardubicích; Dodávka tepla na 20 let v Bohumíně; Justiční areál v Ústí n. Labem; Ústřední vojenská nemocnice Praha; Komplexní zajištění komunálních služeb; Zimní stadion Říčany; Parkovací dům Rychtářka v Plzni 30

P ŘÍKLADY PROJEKTŮ silnice-r4/ advokati.cz/cs/verejnopravni/37/public-private- partnership 31

Z AMĚŘENÍ PODLE ODVĚTVÍ 32 DOPRAVA Podle potřeb – kde by mohly být projekty atraktivní a úspěšné JUSTICE ZDRAVOTNICTVÍ Dálnice a rychlostní silnice, rychlodráhy (příprava zahájena 2005) Věznice & Justiční budovy (2005) Regionální nemocnice (2006/2007) Sportovní a kulturní centra (2006/2007) VONÝ ČAS UBYTOVÁNÍ Administrativní budovy (2008/2009)

R IZIKA PPP náročnost přípravy projektu – vyšší náklady spojené s přípravou projektu a procesem výběru soukromého partnera, délka přípravy vyšší náklady financování pro soukromého partnera nižší míra flexibility v průběhu projektu Každý projekt je zapotřebí důkladně zhodnotit – ne každý projekt je vhodný pro PPP Každý projekt řešit individuálně – pro každý projekt vhodná jiný forma PPP 33

L IMITUJÍCÍ FAKTORY VSTUPU PS DO VEP Fungující vnější kontrola – limity soukromého sektoru! Kontrolní role veřejného sektoru a občanského sektoru Právní řád a vynutitelnost práva Nedostatek zkušeností a znalostí Technická a manažerská kapacita veřejné správy (umění uzavřít dohodu, znalosti investičního managementu…) Finanční kompetence místních a regionálních samospráv Neexistence a malé využití strategického řízení, především střednědobého a dlouhodobého Odpovědnost za dlouhodobé projekty Nedostatek komunikace Nedostatečná spolupráce mezi veřejnou správou a veřejností a soukromým sektorem Korupce, místní zájmové skupiny, lobbing Nedůvěra společnosti 34

PPP: SHRNUTÍ PPP jeden ze způsobů jak zabezpečit veřejné služby, veřejný sektor Základem PPP projektu je dlouhodobý smluvní vztah, ve kterém veřejný a soukromý sektor vzájemně sdílejí užitky a rizika vyplývající ze zajištění veřejné infrastruktury nebo veřejných služeb. Veřejný sektor svěřuje výkon určité služby soukromému sektoru a tím využívá jeho organizačních a odborných znalostí forma spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem za účelem financování, výstavby, rekonstrukce, provozu a údržby infrastruktury a poskytování služeb pomocí této infrastruktury 35

36