Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem
Střední školy v DV Realizace DV ANO = 48,5 % (ÚK 53 %), NE+uvažujeme = 32,6 % Zapojení do procesů zákona č. 179/2006 Sb. ANO = 24,3 % (ÚK 25,8%), NE+chystáme se = 41,3 % Informovanost o DV ANO = 82,8 %, NE = 9,7 %, Netýká se nás = 7,5 % Pronajímání vybavení jinému subjektu DV ANO = 38,7 % (ÚK 37,9 %), NE = 61,3 %
Aktuální informace o vývoji DV - krize a podniky vliv krize na rozpočty firem ve vzdělávání zaměření na „core business“ aktivity firem konec vzdělávání jako benefitu pro zaměstnance nahrazování externích vzdělávacích institucí interními lektory orientace na měřitelnost výstupů, praktickou uplatnitelnost. Zdroj: AIVD
Aktuální informace o vývoji DV - krize a občan minimalizace nákladů v rozpočtech domácností (knihy, kulturních zařízení, účast na vzdělávání…) řešení aktuální situace bez dlouhod. výhledu zvýšená očekávání od státu formální vzdělání (diplom) jako šance na lepší uplatnění, ale zároveň skepse ke vzdělávání (ani VŠ nemají práci…). Zdroj: AIVD
Nejčastější důvody účasti v DV zlepšit kariérní perspektivu, dělat lépe – 32 % šance získat (změnit) zaměstnání – 10 % snížit (eliminovat) ztrátu zaměstnání – 8 % Zdroj: AIVD
Poskytovatelé DV Podniky a podnikové vzdělávací instituce (43 %) Vzdělávací instituce (28 %) Školy (10 %)
Školy – centra CŽU Otevřené instituce poskytující počáteční i nejrůznější druhy dalšího vzdělávání (včetně uznávání výsledků dalšího vzdělávání) nejen žákům, ale i dospělým a seniorům, a to jak s ohledem na jejich možnosti, zájmy a předpoklady, tak s ohledem na potřeby regionálního trhu práce
Činnosti školy
Počáteční vzdělávání promyšlené spektrum oborů kvalitní pedagogický sbor materiálně technické vybavení pohotová a kvalitní reakce na potřeby TP spolupráce se zaměstnavateli kvalitní výsledky vzdělávání vysoká uplatnitelnost absolventů na TP kariérové poradenství pro žáky
Další vzdělávání široké spektrum oborů, i těch, které se již v PV neotevírají pohotová a kvalitní reakce na potřeby TP spolupráce se zaměstnavateli spolupráce s ÚP kvalitní stále se vzdělávající lektorské sbory materiálně technické vybavení celoživotní KP
Kvalita dalšího vzdělávání Kvalita institucí: materiální vybavení škol spolupráce se zaměstnavateli Kvalita vzdělávacích programů: modulový program založený na kompetencích formulace konkrétních výsledků vzdělávání a kritérií pro jejich ověřování Kvalita poskytovaného vzdělávání: kvalita PP v roli lektorů DV
Uznávání výsledků dalšího vzdělávání školy = autorizované osoby spolupráce s ÚP spolupráce se zaměstnavateli KS + HS; ISCED 3C + ISCED 3A kvalita uznávání: - kvalita hodnotitelů; - kvalita průvodců; - kvalita procesu; - kvalita rekvalifikací; - odpovídající vybavení
Kvalita uznávání Hodnotitelé (autorizovaní zástupci): odpovídající odbornost pedagogická kvalifikace a zkušenost další vzdělávání potřebné vybavení Průvodci (poradci při uznávání): specifická příprava – kariérový poradce role, která byla vytvořena na podporu kvality procesu Proces: Zajištění kvality všech prvků
Potřebné změny v práci škol Rozvinout potřebné profesní kompetence PP: práce s dospělými vzdělávajícími se role průvodce a hodnotitele Zohlednit v řízení škol realizaci DV a uznávání Zařadit mezi kritéria pro hodnocení škol realizaci DV a uznávání Posilovat postavení škol jejich propojením do sítí
Přidaná hodnota pro školy rozvoj profesních kompetencí učitelů; vyšší respekt k požadavkům světa práce; provázanost a vzájemné obohacování se počátečního a dalšího vzdělávání; rozvoj spolupráce se sociálními partnery, nová partnerství.
Možnost financování OP VK: Individuální a grantové projekty UNIV 2,4 Kraje (3) OP LZZ Individuální a grantové projekty OPPA